سخنگوی وزرات امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران اقمار هیچ کشوری نیست، گفت: برای حفظ منافع ملی و استقلال و تمامیت کشور از هیچ تلاشی دست برنداشته و اجازه مداخله به هیچ کشوری نمی‌دهیم.

سعید خطیب زاده در پانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در مشهد برگزار شد، افزود: زمینه جنگ کنونی در اکراین از ۳ دهه گذشته فراهم شده بود، ولی شلیکش تازه انجام گرفت و سیاست ایران در این راستا مستقل و براساس سیاست خارجی است که مخالف با جنگ و بلعیدن جهان توسط آمریکا و ناتو است.
وی ادامه داد: ما به اندازه کافی قوی هستیم و برای حفظ منافع ملی و استقلال و تمامیت کشور از هیچ تلاشی دست برنمی داریم و اجازه بهره‌برداری و مداخله را هم به هیچ کس نداده و اقمار هیچ کشوری هم نیستیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: مقاومت، مهم‌ترین تعریف برای جمهوری اسلامی ایران است؛ ما در نقطه‌ای مهم از تاریخ هستیم و کشوری با جایگاه، قدرت و ظرفیت والا داریم، ولی غرب بدنبال این است تا ایران و ایرانی خود را به خوبی نشناسد و بدنبال کاهش دادن ثروت و نخبگان ما هستند.
وی دانش را بخشی از قدرت کشورمان دانست و افزود: سیاست خارجی در دوران جدید بر مبنای مقاومت و تاب آوری حرکت می‌کند و ما در دستگاه دیپلماسی اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما تصمیم بگیرد.
خطیب زاده تصریح کرد: در حوزه علمی شاید در تعداد کمی از رشته‌ها نسبت به دنیا اندکی عقب‌تر ایستاده باشیم؛ اما در بیشتر مولفه‌های علمی هم مرز و یا حتی تولید کننده علم هستیم و دانشجویان به ویژه در خارج از کشور بخشی از قدرت ما هستند و ما از قدرتی که شما می‌آفرینید صیانت می‌کنیم.

  • منبع خبر : صدا وسیما