اولین دستگاه ضد یخ پاش هواپیما، تولید داخل توسط شرکت صنعتی لجور شهر اراک که به سفارش فرودگاه اردبیل تولید شده بود، رونمایی شد.

به گزارش کافه‌اقتصاد؛ میرسعید صفی‌نیا، مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، امروز، ۹ مهرماه در آیین رونمایی از دستگاه ضدیخ پاش گفت: ما امروزه در کشور به بسیاری از تکنولوژی‌ها و دانش‌هایی که به دنبالش بودیم دست پیدا کرده‌ایم و ۷۵ درصد از تجهیزات صنعت هوانوردی را با رعایت تمام استانداردهای بین‌المللی، بومی سازی کرده‌ایم.

 

 

سید حامد عاملی، استاندار اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم استان اردبیل بحث فرودگاه بود و باید زیرساخت‌های آن تکمیل می‌شد چراکه یکی از مباحث مهم در بخش اقتصادی بحث فرودگاه است که استان اردبیل در این زمینه با چالش جدی مواجه بود.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم اردبیل از کنسلی و تاخیر پروازها بسیار گلایه‌مند بودند، گفت: منابعی بعد از سفر ریاست جمهوری در اختیار ما قرار گرفت که بخش عمده‌ای از آن را به فرودگاه اختصاص دادیم. ما به تولید داخل اعتماد کردیم و در یکسال اخیر در فرودگاه اردبیل از دو تجهیز صنعتی تولید داخلی استفاده کردیم.

عاملی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۶ مورد کنسلی داشتیم ولی سال گذشته تعداد کنسلی‌ها به ۱۷ مورد رسید و در شش ماهه ابتدای امسال هیچ کنسلی نداشتیم که دلیل آن، افزایش فناوری تجهیزات فرودگاهی بوده است.

وی با بیان اینکه هفته‌ای ۵۴ پرواز در فرودگاه اردبیل انجام می‌شود، گفت: ما به این تعداد پرواز راضی نیستیم و نیازمند اقدامات بیشتری برای برقراری پروازهای بیشتر هستیم.

استاندار اردبیل در پایان اضافه کرد: اگر همه در کنار یکدیگر قرار بگیریم تمام مشکلات کشور قابل حل است و امیدواریم بتوانیم در همه زمینه‌ها توسعه داشته باشیم.

گروه صنعتی لجور اراک با سابقه ۴۰ ساله نخستین و برگترین تولید کننده بالابرهای هیدرولیکی، جرثقیل‌های هیدرولیکی و جک‌های هیدرولیکی است که ۵۷ مدل بالابر و ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این نوع محصولات را تولید و در سراسر کشور توزیع کرده است.

 

شایان ذکر است به گفته مدیرکل تجهیزات و ساماندهی و فرودگاهی کشور ،  به برای خرید این محصول می‌بایست ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه صرف می‌شد که در داخل کشور با ۵۰ یا ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری انجام شد و قیمت تمام شده این دستگاه برای شرکت‌های فرودگاهی ۱۵۰ میلیارد ریال است که تمام این مبلغ صرفه‌جویی ارزی می باشد.