نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: بهتر است نمایندگان در انتصابات بی طرفی خود را اعلام کرده و با دخالت در انتصابات با سرنوشت جامعه بازی نکنند.

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با اشاره به ارزش‌های استقلال در انتصابات اظهار کرد: ریشه اصلی عدم استقلال در انتصابات به سیستم انتخاباتی ما برمی‌گردد. ماهیت امروزی انتخابات به نحوی است که نماینده مدیون کسانی است که به سراغ آنها رفته و از آنها رای یا جمع‌آوری رای را خواسته است و لذا کاملاً طبیعی است که بعد از انتخابات سراغ نماینده بروند و از او سهم بخواهند و او  آینده را در نظر می‌گیرد که در یک سیستم انتخاباتی معیوب باز به فرد مزبور محتاج خواهد شد.

وی افزود: برای حل ریشه‌ای این معضل تحزب لازم است. اگر تحزب پا بگیرد دیگر نامزد انتخاباتی سراغ مردم نمی‌رود، بلکه حزب با ارائه برنامه و تضمین آن سراغ انسان‌ها می‌رود. در کشورهای پیشرفته نیز همین‌گونه عمل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ادامه داد: در حال حاضر در کل ایران در استان‌ها مردم دلسوز  ضجه می‌کشند که نمایندگان در عزل و نصب دخالت نکنند.

وی با اشاره به مصائب چنین روندی تشریح کرد: یک مصیبت بزرگ دیگر این سیستم معیوب این است که در روند طبیعی ارتقاء افراد برای رسیدن به مناصب به هم می‌خورد و افراد دوپینگی به ریاست می‌رسند و در نتیجه کارمندی که به طور طبیعی رشد کرده و تمام مراحل را طی کرده مایوس می‌شود و این به سایر کارمندان نیز سرایت می‌کند و آنها انگیزه خود برای فعالیت مبتکرانه و متبرعانه و متعهدانه را از دست می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: یک مصیبت دیگر این است که فرهنگ تملق، چاپلوسی، ریا و دورویی رشد می‌کند و انسان‌های کوچک و طماع خود را به ستادها نزدیک می‌کنند تا به ریاست یا به آب، نان و نوا برسند و این مهلک یک مدنیّت فاخر است.

آیت الله عاملی افزود: تملق و چاپلوسی نشان از نهایت کوچک و خوار شدن انسان هاست. در این چرخه معیوب یک عامل مخرب و خطرناک به عنوان مویّد خیانت وارد میدان می‌شود و آن ترس وزیر از نماینده است وقتی وزیر حریت نداشته باشد و به میز وزارت تعلق داشته باشد مثل نیروی تحت امر نماینده می‌شود و اختیارات خود را از دست می‌دهد و ما این را در کشمکش  اخیر دیدیم  ما قبلاً اعلام کردیم و حالا هم اعلام می‌کنیم و در آینده نیز اعلام خواهیم کرد که نمایندگان نباید در آموزش و پرورش دخالت کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تشریح اهمیت جایگاه آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش پرورش سرنوشت ما، سرنوشت فرزندان ما و عنصر اصلی عزت و شرف ما و راه اصلی یک سرنوشت برتر و متعالی برای ملت است و ما هیچ وقت از این اصل تنازل نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: آنچه تا حال بیان شد همه در خصوص سیستم بود نه درباره افراد و لازم است حرمت تمام افراد حفظ شود و سخن آخر اینکه حالا که برای آموزش و پرورش مدیر تعیین شده برای رعایت مصالح کلان همه باید همکاری کنند هر گونه جنگ، دعوا و مخالفت قطعاً باعث تضرر استان خواهد شد.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: از مدیریت جدید نیز می‌خواهم استقلال خود را حفظ کند و از هر گونه تصمیم سیاسی، انتخاب و انتصاب سیاسی بجّد اجتناب کند او با عملکرد خود در آینده می‌تواند اثبات کند که گزینه خوبی برای آموزش و پرورش بوده است.

آیت الله عاملی با اشاره به اینکه در آستانه ورود به سال جدید قرار گرفته‌ایم عنوان کرد: امروز یک قرن را به پایان می‌بریم، امروز آخرین جمعه این قرن است و ما آخرین نماز جمعه این قرن را به جا می‌آوریم چند قرن از عمر دنیا مانده است؟ چند قرن از عمر دنیا گذشته است؟

وی گفت: اول گفتند عمر دنیا سه میلیارد سال است سپس گفتند ۷ سپس گفتند۱۰ و حالا آخرین نظریه می‌گوید جزو قدیمیات است و ما را راهی به علم آن نیست در برابر این زمان نامعلوم عمر ما چقدر ناچیز است پس باید در برابر دهر خاضع شد عظمت دهر همان عظمت خداست در روایت است « لا تَسُبُّوا الدَّهْرَ فَإِنَّ الدَّهْرَ هُوَ اللَّه » (دربرابر دهر فحش نگویید دهر همان خداست)

امام جمعه اردبیل بیان کرد: برای قرن جدید برنامه‌ریزی کنید معلوم نیست چند روز یا هفته یا ماه یا سال از قرن جدید نصیب ما خواهد شد هر چقدر بیشتر هم باشد تا تکان بخوری تمام می‌شود حتی اگربه انداره  عمر نوح باشد که خودش گفت مثل بلند شدن از آفتاب و نشستن در سایه بود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: در خصوص سال ۱۴۰۰ که تمام می‌شود از خودتان حساب بکشید مثل تجار دخل و خرج خودتان را نگاه کنید زیادت داشتید یا نداشتید روایت از امام صادق است که فرمود «مَنِ استَوى یَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ ، ومَن کانَ آخِرُ یَومَیهِ خیرهما فهو مغبوط ومن کان آخر یومیه شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ ، ومَن لَم یَعرِفِ الزِّیادَةَ فی نَفسِهِ کانَ إلَى النُّقصانِ أقرَبَ ، ومَن کانَ إلَى النُّقصانِ أقرَبَ فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاةِ .» ( آن که دو روزش برابر باشد، مغبون است، و آن که دومین روزش بهترباشد ارزش غبطه دارد و آن که دومین روزش بدتر باشد، نفرین شده است. آن که پیشرفت را در خود نبیند، به نقصانْ نزدیک تر است و هر که به نقصانْ نزدیک‌تر باشد، مرگ از زندگى برایش بهتر است)

وی گفت: پیشاپیش سال جدید را به تمام مردم تبریک عرض می‌کنم و سال پر برکت، پرعافیت، پر معنویت و پر موفقیت برای ملت عزیز و اعتلاء و اقتدار هر چه بیشتر برای ایران عزیز از خداوند منان مسئلت دارم.‌

  • منبع خبر : فارس