قیمت نفت در آغاز معاملات امروز، دوشنبه، پس از اینکه مقامات چینی در آخر هفته بر تعهد خود به رویکرد سختگیرانه مهار کووید تاکید کردند، بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت و امیدها را برای افزایش تقاضای نفت در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را از بین برد.

به نقل از سی ان بی سی، در آغاز معاملات امروز، نفت خام برنت معاملات با ۱.۲۰ دلار معادل ۱.۲ درصد کاهش به ۹۷ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۹۱ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید که ۱.۳۷ دلار معادل ۱.۵ درصد کاهش نسبت به جلسه معاملاتی پیش را به ثبت رساند.

به گفته تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets، قیمت نفت در حالی به شدت کاهش یافته که مقامات چینی قول دادند به سیاست کووید-صفر پایبند باشند؛ این در حالی است که موارد آلوده در چین افزایش یافته و این موضوع ممکن است محدودیت‌های بیشتر در چین را دامن بزند که چشم‌انداز تقاضا در این کشور را تیره کند.

چهار سیاستگذار فدرال رزرو روز جمعه اعلام کردند که با وجود آمارهای قوی مشاغل، همچنان در جلسه بعدی خود افزایش کمتری برای نرخ بهره را در نظر خواهند گرفت. این در حالی است که جهش دلار آمریکا نیز بر قیمت نفت تاثیر می گذارد.

برنت و WTI هفته گذشته به ترتیب ۲.۹ و ۵.۴ درصد افزایش یافتند، زیرا شایعات درباره پایان احتمالی محدودیت‌های سختگیرانه کووید-۱۹ سبب شد بازارهای سهام و قیمت کالاهای چین با وجود عدم تغییرات اعلام‌شده بالاتر باشند.

با این حال، در یک کنفرانس خبری در روز شنبه، مقامات بهداشتی گفتند که به محض ظهور موارد کووید، رویکرد “پاکسازی پویا” خود را ادامه خواهند داد.

داده های تجاری از اقتصاد شماره ۲ جهان در اواخر روز دوشنبه می تواند نشان دهنده کاهش بیشتر صادرات باشد زیرا تقاضای جهانی همچنان کاهش را نشان می‌دهد.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی می‌گویند: «بازار همچنان با نشانه‌هایی از ضعف تقاضای نفت به دلیل قیمت‌های بالا و پس‌زمینه ضعیف اقتصادی در بازارهای توسعه‌یافته مواجه و تقاضا در اروپا و ایالات متحده به سطح سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.»

این در حالی است که بهای نفت با انتظارات کاهش عرضه تقویت شده، زیرا تحریم اتحادیه اروپا بر صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا از ۵ دسامبر آغاز می شود.

از سوی دیگر، پالایشگاه ها در سراسر جهان تولید خود را برای پاسخگویی به تقاضای قوی دیزل افزایش می‌دهند.

پالایشگاه‌های نفت ایالات متحده در این سه‌ماهه، کارخانه‌های خود را با نرخ‌های سرسام‌آور، نزدیک یا بالاتر از ۹۰ درصد ظرفیت راه‌اندازی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت، شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت KIPIC روز یکشنبه اعلام کرد فاز اول پالایشگاه الزور عملیات تجاری خود را آغاز کرده است.