تاجبخش گفت: روند افزایش دما و کاهش بارش در بیشتر کشورهای غرب آسیا رخ داده بیشترین افرایش دما در ایران و عراق رخ داده و بیشترین کاهش بارش در افغانستان و آذربایجان رخ داده و ترکیه عربستان پاکستان و... نیز تحت‌تأثیر مساله تغییر اقلیم قرار دارند.

سحر تاجبخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم گفت:مهم‌ترین موضوعی که در این کنفرانس به آن پرداخته می‌شود، تهیه گزارش‌های مرتبط با تغییر اقلیم است که مقرر شد ۳ کارگروه IPCC گزارش‌های اصلی خود را در این موضوع ارائه دهند.

وی بر اهمیت مسئله سازگاری با اقلیم و تغییرات آن تأکید کرد و گفت: هنوز فرصت هدایت شرایط و مدیریت منابع سرزمینی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز افرایش رخداد مخاطرات حدی همه مردم جهان را تهدید می‌کند و بهترین راهکار برای کاهش مخاطرات، سازگاری با تغییر اقلیم و چالش‌های آن یا استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مصرف کربن است.

تاجبخش در ادامه با ارائه گزارشی، آخرین وضعیت اقلیم را در سطح بین‌المللی توضیح داد و گفت: افرایش دما در مقیاس جهانی از مهم‌ترین آثار تغییر اقلیم است که کشور ما را هم تحت‌تأثیر قرار داده است.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه‌داد: افرایش رخداد پدیده‌های حدی در آسیا بسیار جدی است و سیل بسیار شدید سال گذشته در پاکستان از جمله آثار آن بود.

تاجبخش تأکید کرد: روند افزایش دما و کاهش بارش در بیشتر کشورهای غرب آسیا رخ داده بیشترین افرایش دما در ایران و عراق رخ داده و بیشترین کاهش بارش در افغانستان و آذربایجان رخ داده و ترکیه عربستان پاکستان و… نیز تحت‌تأثیر مساله تغییر اقلیم قرار دارند.

وی یادآور شد: در ایران هم طی ۵۰ سال گذشته روند افرایش دما و کاهش بارش‌ها را شاهد بودیم و در سال ۲۰۲۳ روند افرایش دما ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین جهانی بوده و رکورد گرم‌ترین دمای تاریخ کرخ زمین در سال ۲۰۲۳ ثبت شده و سال ۲۰۲۴ می‌تواند گرم‌تر هم باشد.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: میانگین دمای جهانی در که زمین به حدود ۱۵ درجه رسیده که افرایش یافته و آخرین اطلاعات از تغییرات دما حاکی است که بیشترین تغییرات در مناطق جنب حاره رخ داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی روند افزایش صعود تراز آب دریاها را از دیگر مسائل جدی دانست و گفت: افزایش مخاطرات حدی رشد پیدا کرده است و آنچه به ما کمک می‌کند، حرکت به‌سمت توسعه پایدار و ایجاد شهرها و کشورهای تاب آور در برابر مخاطرات تغییرات اقلیمی است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری راه وشهرسازی