طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی قیمت نفت ممکن است در سال آینده افزایش یابد زیرا تحریم‌ها عرضه روسیه را کاهش داده و تقاضا از انتظارات قبلی پیشی گرفته است.

به نقل از بلومبرگ،آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تولید روسیه سرانجام در ماه جاری شروع به کاهش خواهد کرد؛ زیرا تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل حمله به اوکراین این کشور را مجبور به تعطیلی حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌کند و سطح فعلی تولید از حدود ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۹.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه اول کاهش خواهد یافت. از طرفی مصرف روزانه نفت در سال آینده تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به ۱۰۱.۶ میلیون در روز خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی در روز چهارشنبه گفت که تولیدات روسیه تا پایان سه ماهه اول سال (اواخر اسفند و اوایل فروردین ۱۴۰۲) ۱۴ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع پیش‌بینی‌های قبلی آژانس درباره سقوط در سال جاری را به چالش می‌کشد. اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، می‌تواند روند اخیر قیمت‌های آتی نفت را که پس از بدترین افت هفتگی در چهار ماه اخیر به ۸۰ دلار در هر بشکه در لندن کاهش یافته است، معکوس کند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که قیمت‌های پایین‌تر نفت اعانه خوشایندی است برای مصرف‌کنندگانی که با موجی از تحریم‌ها مواجه هستند؛ این در حالی است که تأثیر کامل تحریم‌های اقتصادی بر روی عرضه محصول و نفت خام روسیه بعدا مشخص خواهد شد. آژانس مدعی است که با توجه به حرکت به سوی ماه‌های زمستان و تراز نفتی فشرده‌تر در سه ماه دوم سال، نمی‌تواند افزایش قیمت دیگر را رد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی که به اقتصادهای بزرگ مشورت می‌دهد، در بحبوحه رشد پویای هند و تاب‌آوری خیره‌کننده چین، پیش‌بینی‌ می‌کند مصرف روزانه در سال آینده تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به ۱۰۱.۶ میلیون در روز خواهد رسید. با این حال، این یک هشدار ملایم‌تر در مورد قیمت‌ها نسبت به پیام‌های اخیر آژانس است، که چند هفته پیش خطر کاهش عرضه را برجسته می‌کرد و از ائتلاف اوپک پلاس می‌خواست، آخرین کاهش تولید خود را جبران کند.

عنوان تصویر؛ معاملات آتی نفت خام در لندن به زیر ۸۰ دلار سقوط کرد و افزایش قیمت‌های سال قبل را از بین برد

افزایش قیمت نفت در پی کاهش تولید روسیه و رشد تقاضای جهانی

آژانس بین‌المللی انرژی اذعان کرد که صادرات روسیه علی‌رغم پیش‌بینی‌های مکرر این کشور مبنی بر کاهش محموله‌ها با تحریم بین‌المللی همچنان به رشد خود ادامه داده است. بر اساس این گزارش، محموله‌های نفتی مسکو در ماه نوامبر به بالاترین میزان خود در هفت ماه گذشته یعنی ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسید؛ هر چند که درآمد به دلیل کاهش قیمت‌ها پایین آمد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد انعطاف‌پذیری روسیه همچنین به کاهش سطح پایین‌تر از انتظار اوپک پلاس کمک کرده است. این گروه ۲۳ کشوری به تبعیت از عربستان سعودی در ماه گذشته تنها یک چهارم ۲ میلیون بشکه عرضه روزانه را که اعلام کرده بود، کاهش داد؛ زیرا بسیاری از اعضا در حال حاضر کمتر از سهمیه تعیین شده خود تولید می‌کردند.

به‌ گفته آژانس بین‌المللی انرژی اما در سال ۲۰۲۳ بازارها در مسیر رقابتی تنگاتنگ هستند.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند که تولید روسیه سرانجام در ماه جاری شروع به کاهش خواهد کرد؛ زیرا تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل حمله به اوکراین این کشور را مجبور به تعطیلی حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌کند و سطح فعلی تولید از حدود ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۹.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه اول کاهش خواهد یافت.