امروز ایران خودرو و سایپا با مجوز دولت، قیمت همه محصولات خود را ۱۸ درصد افزایش دادند.

به گزارش کافه اقتصاد ،قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا که برای همه خودرو‌های تحویلی آذر ۱۴۰۰ به بعد اعمال می‌شود، افزایش یافت.

پژو ۲۰۶ TU۳ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژو پارس XU۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان، پژو پارس دو گانه سوز از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۴۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ گازسوز از ۱۰۷ میلیون تومان به ۱۲۷ میلیون تومان، سمند گازسوز EF۷ از ۱۲۱ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان.

سمند بنزینی EF۷ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۶ میلیون تومان، سمند XU۷ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون تومان، سورن پلاس از ۱۷۹ میلیون تومان به ۲۱۱ میلیون تومان، رانا پلاس TU۵ از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۸۶ میلیون تومان، رانا پلاس TU۵P پانوراما از ۱۶۹ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، دنا از ۱۵۱ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان.

دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون تومان به ۱۹۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو از ۲۵۱ میلیون تومان به ۲۹۷ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از ۳۲۵ میلیون تومان به ۳۴۸ میلیون تومان، ۲۰۷ هاچ بک فرمان برقی از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۸۷ میلیون تومان، ۲۰۷ هاچ بک فرمان برقی پانوراما از ۱۹۰ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان و قیمت خودروی پژو ۲۰۷ هاچ بک از ۱۵۳ میلیون تومان به ۱۸۱ میلیون تومان.

همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا به ترتیب برای تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون تومان به ۱۰۶ میلیون تومان، ساینا S از ۱۲۴ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون تومان، کوئیک دستی از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۵ میلیون تومان، کوئیک S از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۹ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس از ۲۰۵ میلیون تومان به ۲۴۲ میلیون تومان، شاهین از ۲۵۷ میلیون تومان به ۳۰۳ میلیون تومان و وانت ۱۵۱ از ۱۱۱ میلیون تومان به ۱۳۱ میلیون تومان رسید.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت این افزایش قیمت را در راستای جبران کمبود نقدینگی و اعمال تورم بخشی اعلامی بانک مرکزی می‌داند که ستاد تنظیم بازار مجوز آن را صادر کرده است.

همین افزایش قیمت رسمی خودرو، به سرعت اثر خود را در بازار نشان داد و فعالان بازار خودرو معتقدند از لحظه اعلام خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تا عصر امروز، خودرو‌های داخلی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

روال افزایش قیمت‌های خودرو در حالی ادامه دارد که برنامه‌ای برای تغییر نحوه اداره خودروسازان دیده نمی‌شود. به گفته عزت الله اکبری تالارپشتی، مشکل دو خودروساز بزرگ، ساختاری است و به دخالت‌های دولت در امور خودروسازان بر‌می‌گردد.

در این بین، کارشناسان خودرو بر این عقیده‌اند که در کوتاه مدت این افزایش قیمت، قیمت‌ها را در حاشیه بازار هم در نتیجه جو هیجانی و روانی افزایش خواهد داد، ضمن این که با انحصاری که در اختیار خودروسازان است، دستیابی به افزایش کیفیت، تنوع در تولید و صادرات چندان آسان نیست.

با این وجود، صنعت خودرو هم به برنامه کوتاه مدت نیاز دارد و هم بلند مدت. افزایش عرضه خودرو به بازار و جلوگیری از رشد کاذب قیمت‌ها در حاشیه بازار می‌تواند یک برنامه کوتاه مدت باشد، اما در بلند مدت خودروسازان باید تولید و صادرات خودرو‌های با کیفیت و به روز و به تبع آن کاهش زیان انباشته را برنامه‌ریزی کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما