معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی گفت: ترانزیت کشور در ۵ ماهه نخست امسال ۲۵ درصد و در سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

پایگاه خبری کافه اقتصاد؛ 

شهریار افندی‌زاده در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر به بیان برنامه‌های این سازمان برای افزایش میزان ترانزیت کشور پرداخت و گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم میزان ترانزیت کشور در سال گذشته به ۱۰ و نیم میلیون تن رسید که در مقایسه با سال ۹۹ دو برابر افزایش داشته است .
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی افزود: ۲۰ میلیون تن ترانزیت برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده و برای دستیابی به آن برنامه‌های مختلفی از جمله توافقنامه‌های متعدد با کشورهای منطقه در دست اجراست.
افندی زاده با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ میلیون تن کالا از چین وارد کشورهای اروپایی می‌شود، گفت : با توجه به موقعیت ایران که هم در راهگذر شمال به جنوب و هم در راهگذر شرق به غرب قرار دارد، کشورمان می‌تواند مسیر مناسبی برای جابجایی کالاها باشد.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی با اشاره به درگیری های روسیه و اوکراین افزود: وزارت راه وشهرسازی برای ترانزیت ۳۰ میلیون تن کالا از راهگذر شمال- جنوب در سال جاری برنامه منسجمی با سه محور اساسی تنظیم کرده و امیدوارست آن را در سال‌های آینده افزایش دهد.
افندی‌زاده گفت : راهگذر شمال- جنوب سه محور اساسی دارد که محور اول ار بندرعباس آغاز می‌شود و به رشت، آستارا و پس از آن از آذربایجان به روسیه و بعد به شمال اروپا می‌رسد که مهم ترین حلقه این راهگذر؛ مسیر رشت ـ آستارا با ۱۶۲ کیلومتر است .
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی افزود: برای تکمیل شدن این مسیر به یک میلیارد یورو نیاز است که باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا توافق با سایر کشورها تامین شود و با کشورهای روسیه و آذربایجان نیز تفاهم هایی انجام شده است .
به گفته افندی‌زاده، راهگذر دوم از اینچه برون به گرمسار است که برقی کردن آن هم در موافقت‌نامه با روسیه اجرایی شده است.

توافق ۱۰ میلیون تن ترانزیت ریلی با روسیه

افندی‌زاده گفت: در توافق اخیر با مسکو ۱۰ میلیون تن ترانزیت از خط ریلی با روسیه انجام خواهد شد.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی گفت: محور بعدی سرخس است با اتصال خط ریلی به بندر عباس و اولین قطار از مسکو به ایران، از این مسیر به بندرعباس و پس از آن به هند رفت.
افندی زاده با بیان اینکه محور بعدی چابهار به زاهدان است افزود: در محور شرق به غرب ظرفیت‌های بالایی برای جذب ترانزیت است و از چین ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا می‌رود که می‌تواند از دو مرز سرخس و اینچه برون وارد ترکیه شده و بعد به اروپا برسد.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی تاکید کرد: از ابتدای مرداد سال گذشته تاکنون ترانزیت کشور به دو برابر افزایش یافته و در مقایسه با سال ۹۹ به ۴ برابر رسیده و در ۵ ماهه نخست امسال هم ۲۵ درصد افزایش ترانزیت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده است.

 دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان حمل کالا

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی گفت: در این حوزه با چالش تعرفه‌ها و زمان طولانی توقف در مرزها مواجهیم که در جلسات دو جانبه با کشورهای دیگر به دنبال به صفر رساندن تعرفه‌ها هستیم.
افندی زاده گفت : موانع موجود در گمرکات زمان جابجایی کالا را افزایش می‌دهدکه با کشورهایی مثل آذربایجان و ترکمنستان که مرز ورود به کشورهای CIS و روسیه هستند در حال انجام توافقاتی برای دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان برای افزایش سرعت بهره‌وری هستیم.

ناوگان ریلی نیازمند واردات لکوموتیو است

افندی‌زاده درباره شرایط حمل‌ونقل دربخش ریلی با اشاره به وجود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی شامل خطوط اصلی و فرعی در کشور گفت: باید شبکه ریلی و زیرساخت‌ها برای توسعه ناوگان و جذب بار تکمیل شود.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی افزود: در حال حاضر ۵ هزار کیلومتر از خطوط ریلی در حال مطالعه و ساخت است که از مهمترین آن‌ها شبکه چابهار به زاهدان و شبکه ریلی رشت به آستارا است.
افندی‌زاده گفت: میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه در سال است درحالی که برآورد نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو است، بنابراین باید علاوه بر تولید داخل، به واردات نیز بپردازیم.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی با تاکید به تجارت و جذب بار از سایر کشورها، افزود : با تکمیل زیرساخت‌ها، شبکه و ناوگان ریلی تا سال آینده حمل ریلی بار به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.
افندی زاده همچنین سرمایه‌گذاری را از راهکارهای مهم در این حوزه دانست و افزود: دولت در حال آماده‌سازی شرایط برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

  • منبع خبر : صدا وسیما