داده‌های رسمی که روز دوشنبه منتشر شدند، نشان از آن دارند که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه اوت به 58.9 درصد رسیده است، درحالی‌که اقتصاددانان مستقل نرخ حقیقی تورم ترکیه را 128 درصد اعلام کرده‌اند.

براساس داده‌های رسمی جدید، نرخ جدید تورم ترکیه از دسامبر سال ۲۰۲۲ تابه‌حال بالاترین نرخ تورم در این کشور به شمار می‌رود. قیمت‌ها در ترکیه از اوت سال گذشته تاکنون ۵۸٫۹ درصد افزایش داشته است و نسبت به ماه گذشته هم تحت تأثیر کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار، ۹٫۱ درصد جهش را تجربه کرده است.

در پی ۸ ماه متوالی کاهش نرخ تورم در ترکیه، این شاخص از ماه جولای روند افزایشی در پیش گرفت و نرخ تورم سالانه در این ماه به ۴۷٫۸ درصد رسید. پایین‌ترین نرخ تورم تریکه در یک سال و نیم گذشته در ماه ژوئن بوده است که به ۳۸٫۴ درصد رسید و بالاترین نرخ هم در اکتبر سال گذشته بود که به ۸۵٫۵ درصد رسید.

اگرچه نرخ‌های رسمی بسیار بالا هستند؛ اما قادر نیستند تمامیت مشکل را آشکار سازند. اقتصاددانان مستقل از موسسه گروه پژوهش تورم (Enag) نرخ تورم سال‌به‌سال بر اساس قیمت مصرف‌کننده را ۱۲۸ درصد اعلام کرده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه که مأموریت آن محافظت از ثبات قیمت‌ها است، باهدف مهار تورم نرخ اصلی بهره خود را از ژوئن سال جاری از ۸٫۵ درصد به ۲۵ درصد رسانده است. در پایان ماه جولای، زمانی که تورم دوباره سرعت گرفت، بانک با بازبینی پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد نرخ تورم پیش از اینکه در سال ۲۰۲۵ به ثبات برسد تا پایان سال جاری به ۵۸ درصد خواهد رسید که بیش از ۲ برابر پیش‌بینی گذشته این بانک است.

ترکیه از سال ۲۰۱۹ به بعد درگیر تورم پایدار و ۲ رقمی‌شده است، روندی که تحمل هزینه‌های زندگی را برای خانواده‌ها در سرتاسر ترکیه بسیار دشوار ساخته است.

  • منبع خبر : اتاق ایران