وزیر راه و شهرسازی با تشریح مزیت‌های مختلف کشور در عرصه اقتصاد دریا پایه، از عزم جدی دولت برای اجرای اقتصاد دریایی خبر داد.

به گزارش کافه اقتصاد ،  رستم قاسمی در مراسم آیین تکریم و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید سازمان بنادر و دریانوردی، اقتصاد دریا محور را یکی از راه‌های تحقق اقتصاد بدون نفت و نماد اقتصاد مقاومتی دانست و با تشریح مزیت‌های مختلف کشور در عرصه اقتصاد دریا پایه، از عزم جدی دولت برای اجرای اقتصاد دریایی خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه تجارت دریایی و ارتباطات و گردشگری دریایی را از جمله محور‌های اصلی اقتصاد دریا محور دانست و افزود: حرکت به سمت توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریا پایه، نه یک انتخاب که یک ضرورت است و با توجه به مزیت‌های نسبی ایران در این بخش، تلاش می‌کنیم هرچه مقتدرتر به این سو حرکت کنیم و در این مسیر، دست یاری به سوی همه بخش‌های مرتبط و دستگاه‌های دولتی، نیرو‌های مسلح و نظامی و همچنین بخش خصوصی دراز می‌کنیم.

وزارت راه و شهرسازی پیگیر ایجاد پایتخت دریایی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پیگیر ایجاد پایتخت دریایی کشور است گفت: باید قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها در همه سازمان‌ها ایجاد شود.

آقای رستم قاسمی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که بعدازظهر امروز در این سازمان برگزار شد افزود: ۳۰ سال است که با سازمان بنادر و دریانوردی آشنایی دارم و همه بنادر کشور را به خوبی می‌شناسم و در ساخت برخی بنادر حضور داشته‌ام.

قاسمی اضافه کرد: به بنادر دریایی اروپایی و آسیایی زیاد سفر و اوضاع بندری کشور‌های اروپایی و شرق آسیا را رصد کرده ام.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای که وارد وزارت نفت شدم تحریم‌ها آغاز شده بود، گفت: خیلی از مسئولان نگران شرایط تحریم‌های فلج کننده علیه ایران بودند و حتی نگرانی بابت حصر دریایی وجود داشت، اما سازمان بنادر و دریانوردی توانست از تحریم‌ها به خوبی عبور کند که اگر این هوشمندی نبود مشکلی جدی برای کشور ایجاد می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله با تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام است.

وی با بیان اینکه در تحریم‌ها باید دو موضوع دنبال شود گفت: بی‌اثر کردن تحریم‌ها و مقابله با تحریم‌ها و عبور از آن‌ها باید مورد توجه باشد.

قاسمی بر ضرورت تشکیل قرارگاه‌های بی اثر کردن تحریم‌ها در سازمان‌ها تأکید کرد و افزود: زمانی که در وزارت نفت بودم هر روز اعلام می‌کردند از یک کالا یا قطعه تا چند ماه دیگر بیشتر در انبار‌ها موجود نیست، اما با تکیه بر توانمندی داخلی توانستیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم تا حدی که مردم متوجه مشکلات نشوند.

وی اضافه کرد: قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سازمان بنادر و دریانوردی باید در دستور کار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل در کشور ما اهمیت بالایی دارد گفت: در حوزه سازمان بنادر پیشگام هستیم، اما در حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید راهکار در نظر داشته باشیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم توجه به ساحل‌نشینی، شهر‌های آباد دریایی و پایتخت دریایی در دستور کار خواهد بود.

قاسمی اضافه کرد: شهر‌هایی در جنوب کشور طراحی شده که برای جمعیت کثیری در دستور کار است که در این باره می‌توان به شهر تیس و شهر مکران نزدیک جاسک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد پایتخت دریایی در کشور هستیم گفت: در بخش دریایی همواره دنبال هوشمند سازی و ارتقای سطح هستیم و اگر کریدور حمل ریلی که اتصال به دریا را فراهم می‌کند اجرا شود درآمد زیادی نصیب کشور می‌شود که ما از آن محروم هستیم.

وی افزود: بدنبال توسعه کریدور‌های ریلی شمال و جنوب کشور هستیم تا درآمد بیشتری از محل ترانزیت نصیب کشور شود.

قاسمی اضافه کرد: ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور داریم، اما بهره برداری از حمل و نقل ریلی ۱۰ درصد است که برای ارتقای بهره وری باید زمینه حضور بخش خصوصی در دریا و سرمایه گذاری در ایجاد بنادر فراهم شود.

معارفه مدیران عامل قدیم و جدید سازمان بنادر و دریانوردی

در این مراسم که عصر امروز در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی از زحمات و خدمات آقای محمد راستاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی تجلیل کرد و با قرائت حکم آقای علی اکبر صفایی، وی به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی معرفی شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم جمعی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معاونان وزیر راه و شهرسازی، روسا و اعضای هیات عامل نهاد‌های دریایی، معاونان و کارکنان سازمان بنادر، پیشکسوتان عرصه بندر و دریانوردی و همچنین نمایندگان خانواده شهدا حضور داشتند.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما