رئیس جمهور کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه قدرتمند جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آمادگی کامل دارد تا به رفع اختلافات آن‌ها کمک کند.

آقای رئیسی در دیدار «خلف خلف‌اف» دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در امور ویژه، روابط دو کشور را متکی به اشتراکات فرهنگی و باور‌های دینی تاریخی و عمیق، توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، ظرفیت‌های متنوع و متعددی دارند که مبادله آن‌ها منافع دو کشور و دو ملت را تأمین می‌کند.

رئیس جمهور، ارتقای سطح روابط میان تهران و باکو و مقابله با طرح‌هایی که برای ایجاد اختلاف و اختلال در روابط دو کشور طراحی می‌شوند، ضروری دانست و با بیان اینکه حفظ و ارتقای ثبات در منطقه در گرو همکاری و هم‌افزایی کشور‌های منطقه است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه قدرتمند جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آمادگی کامل دارد تا به رفع اختلافات این دو کشور کمک کند.

آقای رئیسی با تأکید بر اهمیت حفظ مرز‌ها و جغرافیای سیاسی منطقه، گفت: ایران از گفتگو‌های منطقه‌ای در قالب ۳+۳ یا در هر شکل و قالب دیگری که بتواند به رفع مشکلات و باز کردن گره‌ها در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کند، استقبال می‌کند. کشور‌های منطقه، ظرفیت حل مسائل منطقه را دارند و باز شدن پای کشور‌های بیگانه به منطقه به هر بهانه‌ای، به صلاح و منافع هیچ‌کدام از کشور‌های منطقه نیست.

«خلف خلف‌اف» دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در امور ویژه نیز در این دیدار با قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران و نیز نقش مؤثر آقای رئیسی در حفظ روابط دو جانبه پس از واقعه روی‌ داده برای سفارت این کشور در تهران، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های بزرگی برای تقویت و تعمیق روابط دو جانبه و منطقه‌ای دارند.

خلف‌اف، جمهوری اسلامی ایران را کشور قدرتمند منطقه و همسایه و دوست کشور خود خواند و تصریح کرد: جمهوری آذربایجان نیز عمیقا معتقد است که مسائل منطقه باید با همکاری و گفتگو میان کشور‌های منطقه، حل و فصل و پای کشور‌های دیگر نباید به منطقه باز شود.

وی گفت: جمهوری آذربایجان از هر گفتگویی به‌خصوص در قالب گفتگو‌های ۳+۳ برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و نیز حل و فصل مسائل منطقه، استقبال می‌کند.