وزیر صمت با بیان اینکه ایران خود را متعهد به شتاب‌بخشی به مراحل قانونی موافقتنامه تجارت آزاد و اجرایی شدن آن می‌داند، ابراز امیدواری کرد که این موافقتنامه بزودی در مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و زمینه اجرای آن فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که با هدف امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سن‌پترزبورگ سفر کرده است، شامگاه دوشنبه در نشست شورای‌عالی این اتحادیه شرکت و سخنرانی کرد.

عباس علی‌آبادی در این نشست با قدردانی از دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تعامل نزدیک با ایران در به نتیجه رسیدن این توافقنامه، ابراز امیدواری کرد که کشورهای طرف این قرارداد،هوشیاری لازم در زمینه مراقبت از مزاحمت های دیگران برای مخدوش کردن این کار بزرگ را داشته باشند.

وی اظهار داشت: امضای این موافقتنامه را به مردم، بازرگانان و فعالان اقتصادی ۶ کشور طرف قرارداد در این موافقتنامه تبریک عرض‌ می‌کنم، چرا که این توافقتنامه فرصت های بسیاری را خواهد گشود و این هم افزایی به نفع همه خواهد بود.

وزیر صمت با بیان اینکه خود را متعهد به شتاب‌بخشی به مراحل قانونی موافقتنامه تجارت آزاد و اجرایی شدن آن می‌داند، ابراز امیدواری کرد که این موافقتنامه بزودی در مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و زمینه اجرای آن فراهم شود.
علی‌آبادی با بیان اینکه برخی نکات مهم در هنگام اجرای این موافقتنامه وجود دارد که باید به دقت از آنها مراقبت کرد، تصریح کرد: ضرورت دارد که از مزاحمت‌های دیگران برای مخدوش کردن این کار بزرگ مراقبت شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تسریع در زیرساخت های حمل و نقل کریدور شمال-جنوب، شتاب بخشی به تسهیل مبادلات مالی طرفین را خواستار شد.

 

 

در پایان سخنان وزیر صمت، رئیس جمهور روسیه ضمن خیر مقدم به وزیر صمت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت تلاش برای ارتقای مناسبات مسکو- تهران تاکید کرد.

پوتین همچنین از علی آبادی خواست که سلام گرم‌ وی را به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید.

 

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، سادیر ژاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به همراه مقاماتی از کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این آیین حضور داشتند.

شماری از مقامات ارشد شرکت‌کننده در سخنانی در این نشست از امضای موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.

  • منبع خبر : ایرنا