رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی ما این است که بارش‌ها در فصل زمستان بیش از حد طبیعی باشد و بارندگی‌های خوبی در فصل زمستان خواهیم داشت.

به گزارش کافه اقتصاد از صداوسیما،  احد وظیفه با بیان اینکه پیش‌بینی بارشی برای بیش از دو هفته با احتمال خطا همراه است افزود: وضعیت بارش‌ها نسبت به آنچه که از ابتدای پاییز و آغاز سال آبی جدید تاکنون دیده‌ایم خیلی بهتر خواهد شد.

وی گفت: البته برای تحقق این اتفاق باید تغییراتی در سطح کلان و بزرگ مقیاس رخ دهد که قابل پیش‌بینی دقیق نیست، اما احتمال اینکه زمستان امسال نرمال باشد بسیار زیاد است.

وظیفه افزود: احتمال اینکه زمستان نرمالی داشته باشیم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است و در برخی مناطق مثل جنوب غرب این احتمال تا ۷۰ درصد خواهد بود.

وی گفت: باید یک سری فعل و انفعالاتی در مقیاس بزرگ رخ دهد و از جمله تغییرات دمای سطح اقیانوس‌ها و پهنه‌های بزرگ آبی باید رخ دهد چرا که کشور ما در یک منطقه جنب حاره‌ای قرار دارد و به همین دلیل، هم از توده هوای منطقه حاره‌ای نشأت گرفته و متأثر می‌شود و هم از توده‌های هوایی که از عرض‌های قطبی ساطع می‌شوند بنابراین در یک منطقه بینابینی قرار داریم که تغییرات هردو جریان می‌تواند در آب و هوای کشور تاثیر گذار باشد.

به گفته رئیس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی، در پهنه جنوبی حاره‌ای شاخصی به نام ان سو (نوسان جنوبی) داریم که دو فاز سرد و گرم دارد و فاز سرد آن برای بارش در کشور ما خیلی مطلوب نیست و تجربه نشان داده که در این حالت، بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال خواهد بود که امسال هم این شاخص در فاز سرد یا لانینا قرار دارد.

وظیفه افزود: گردش مشابه دیگری هم روی اقیانوس هند وجود دارد که سال قبل در فاز منفی بود و تاثیرات خوبی برای ما نداشت و کم بارشی داشتیم، اما امسال این فاز، به سوی فاز خنثی حرکت کرده و اثر منفی آن کمتر شده است.

وی تصریح کرد: یک شاخص دیگر در اقیانوس اطلس وجود دارد که به لانو معروف است و شاخص نوسانات اقیانوس اطلس شمالی است که تغییرات به گونه‌ای است که در مسیر حرکتی خود، طوفان‌ها جهت عرض‌های جنوبی را به خود می‌گیرند و در گذر از شرق، از روی دریای مدیترانه عبور می‌کنند و ایران را تا حدی تحت تأثیر قرار می‌دهند که امسال به نظر می‌رسد با شروع فصل زمستان گذر طوفان‌های غربی از روی ایران بیشتر شود و در نتیجه با زمستان نسبتاً نرمالی مواجه خواهیم بود.

وظیفه افزود: امید برای بارش‌های بیشتر درفصل زمستان وجود دارد، اما پیش‌بینی فصلی بیشتر از دو هفته با احتمالات بیان می‌شود و پیش بینی ما این است که امسال به احتمال زیاد، زمستانی با بارش بالاتر از نرمال خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در خصوص اطلاعات تولیدی این مرکز و ارتباط آن با سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در کشور گفت: اطلاعاتی که در مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی تولید می‌شود باید در دستگاه‌های دیگر، پایه تصمیم‌گیری و عملیات روزانه و بلندمدت باشد و در دستگاه‌هایی مثل وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد بنابراین سعی ما این است که با انتشار بولتن‌های فنی و علمی، اطلاعات را در اختیار این مراکز قرار دهیم و این وزارتخانه‌ها را ترغیب کنیم که از بولتن‌های ما در مدیریت کشاورزی و آب استفاده کنند و از آن‌ها بازخورد بگیریم که آیا مشکل یا کسری در محصولات ما وجود دارد یا خیر؟

وی افزود: در شورا‌های عالی و مراجع تصمیم‌گیر مثل شورای عالی آب در کارگروه‌ها شرکت می‌کنیم چراکه سازمان هواشناسی عضو این شوراهاست و اطلاعات را به افراد تصمیم‌گیر می‌رسانیم ضمن اینکه این اطلاعات را در سایت مرکز ملی منتشر می‌کنیم و مراجعه‌کنندگان زیادی هستند که از اطلاعات ما به خصوص در بحث‌های عملیات کشاورزی و بیمه کشاورزی و آبیاری و کوددهی استفاده می‌کنند و این اطلاعات نقش مهمی در کاهش خسارت و بهبود عملکرد دارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: سعی ما بر این است که نفوذ این اطلاعات را در تصمیم گیری‌ها افزایش دهیم.

وی همچنین در خصوص پیش بینی دمای هوا در فصل زمستان نیز افزود: از ابتدای پاییز شایعاتی مطرح شد که زمستان بسیار سردی خواهیم داشت که موجب نگرانی مردم شد، اما خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که با زمستان خوبی مواجه خواهیم بود و دما سردتر از نرمال نخواهد بود و با زمستان نسبتاً گرمی مواجه هستیم.

وظیفه گفت: اگر دمای هوا در زمستان طبیعی باشد بارش‌ها به صورت برف خواهد بود و این برف مهمترین عامل تغذیه رودخانه‌ها در فصل‌های گرم است، اما متاسفانه در سال گذشته شرایط مطلوبی نداشتیم.

وی افزود: امیدوارم امسال با شرایط بهتری مواجه بوده و با بارش برف بیشتری روبه‌رو باشیم تا در فصل گرما رودخانه‌ها پر آب‌تر باشند

 

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما