سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه جدید وزارت صمت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی خبر داد.

به گزارش کافه اقتصاد ، برنامه‌ای که قرار است در یک فرایند سیستمی کل زنجیره تولید تا توزیع به مصرف کننده نهایی را تنظیم کند و از فساد، هدررفت و کمبودها جلوگیری کند.
صدیف بیک‌زاده می‌گوید : در این راستا قرار است ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از حلقه اول تولید تا حلقه آخر توزیع با مدیریت هوشمند انجام شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی در برنامه تلویزیونی گفت: ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از بخش پولی و مالی گرفته تا کالا‌های نهایی ومصرفی شکل هوشمند به خود گرفته است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تغییرات در یکی دو ماه اخیر علاوه بر تغییرات مدیریتی، تغییرات ساختاری را هم شامل می‌شود.
بیک‌زاده تصریح کرد: کارگروه‌هایی در زمینه ساختار تشکیل شده است و سیاست‌ها و تنظیم بازار از تولید تا توزیع شکل جدیدی به خود گرفته است. برنامه‌ریزی تولید، تنظیم تا نظارت در واقع زنجیره کامل در برنامه جدید تحت پوشش است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصلاح نظام قیمت‌گذاری و کنترل‌های پیشینی و پسینی در برنامه جدید دنبال می‌شود.
وی افزود: سعی می‌شود قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین شود.
صدیف بیک‌زاده گفت: دستورالعمل جدید با مطالعات میدانی انجام شده است و سعی می‌شود به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: تمام تولید‌کنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هر گونه افزایش قیمت رصد می‌شود.
وی بیان کرد: حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها هستند و بحث خود تنظیمی و نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است.
کمبود کالا در بازار نداریم
در همین حال، قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران نیز در این برنامه گفت: اصناف در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه کمبود کالا در بازار نداریم، اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم، افزود: ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.
قاسم نوده‌فراهانی گفت: به واحد‌های صنفی و بازرسان قیمت‌های تعینی ابلاغ می‌شود و ما بر اساس این برنامه ابلاغی عمل می‌کنیم.
رئیس اتاق اصناف تهران افزود: برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند.
فراهانی گفت: سیستم هوشمند رصد و نظارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش است.
وی افزود: این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود. این سامانه باید به صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.
پیچیدگی نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه
محمدعلی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم در این برنامه افزود: تصمیم نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد، اما این پیچیده و زمانبر است.
وی افزود: برخی از واحد‌های صنفی در این سامانه نیستند و کنترل آنها در این سامانه مشکل خواهد شد از طرفی هیچ الزامی نداریم که واحد صنفی کالایی را عرضه کند.
معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برخی کالا‌ها قیمت می‌خورند و ما مشکلی نداریم اگر بالاتر از آن فروخته شود، نوعی گرانفروشی است؛ مشکل در کالا‌هایی است که قیمت نمی‌خورند، مثل میوه‌ها.
وی افزود: مشکل دیگر سامانه یکپارچه، کالا‌های خدماتی است، این خدمات مرجع قیمت‌گذاری یکسانی ندارند و نظارت بر اینها مشکل خواهد بود.
ضرورت تغییر در زنجیره تأمین تا توزیع کالاهای اساسی
در روزهای اخیر مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک از فاسد شدن هزار تن کالای اساسی که با ارز ترجیحی وارد کشور شدند خبر داد و در مکاتبه با مسئول کارگروه حقوقی و قضایی ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران و معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب تهران گفته بود: «علی‌رغم هشدارهای مکرر اعلام شده در خصوص فساد کالاهای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور طی سال گذشته و امسال، متأسفانه توجه جدی به این هشدارها صورت نپذیرفت و این امر باعث فساد هزاران تن کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در برخی از بنادر کشور شده که گزارش بازدید رئیس قوه قضائیه از بنادر و انبارهای عمومی استان خوزستان، مهر تأییدی بر مکاتبات و هشدارهای اعلامی از سوی گمرک بود.»
این اظهارات نمایش بخشی از مشکلات زنجیره تأمین تا توزیع کالاهای اساسی کشور در سال‌های اخیر است که به اعتقاد کارشناسان نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه می‌تواند آن را مدیریت و اصلاح کند.
در همین حال، تازه‌ترین گزارش از وضعیت دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر بیانگر افزایش حجم آن به بیش از هفت میلیون تن است. در حالی که در ابتدای سال‌جاری مجموع موجودی کالا و آنچه در شناورها در بنادر وجود داشت به حدود ۵.۲ میلیون تن می‌رسید که در این بین حجم کالاهای موجود در شناورها که تخلیه نشده و بلاتکلیف مانده، قابل توجه است.
به گزارش ایسنا، روند دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر از ابتدای سال‌جاری با افزایش همراه بوده است؛ به‌طوری که مروری بر وضعیت این اقلام نشان می‌دهد که در اواخر فروردین‌ماه حدود ۵.۲ میلیون تن، اواخر اردیبهشت‌ماه ۵.۸ میلیون، اواسط خردادماه ۵.۶ میلیون تن، اواخر تیرماه ۶.۴ میلیون تن و در اوایل شهریورماه سال‌جاری حدود ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی به عنوان موجودی و آنچه در شناورها وجود داشته است، گزارش شده بود.
اما بررسی آخرین وضعیت دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر نشان از افزایش حجم آن به ۷.۲ میلیون تن دارد، این در حالی است که طبق گزارشی که ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- به ایسنا اعلام کرده است تا هشتم آبان‌ماه سال‌جاری جمع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به حدود هفت میلیون و ۲۰ هزار تن رسیده است که از این رقم سه میلیون و ۷۹۶ هزار تن در بنادر موجود و مابقی که به حدود ۳.۲ میلیون تن می‌رسد در شناورهای در حال تخلیه و یا منتظر در لنگرگاه قرار دارد.
براساس این گزارش از موجودی حدود ۳.۸ میلیون تنی کالاهای موجود در گمرک و بنادر بیش از ۳۳۳.۷ هزار تن گندم، ۱.۱ میلیون تن ذرت، ۵۵۸.۴ هزار تن جو، ۷۸۸.۸ هزار تن سویا، ۵.۶ هزار تن برنج، ۱۹۳.۵ هزار تن شکر، ۵۲۹.۶ هزار تن روغن خام و ۲۵۴.۳ هزار تن دانه‌های روغنی است.
ارونقی در پایان این را هم یادآور شده که گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد حجم ترخیص کالا از ابتدای سال‌جاری تا کنون در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی افزایش داشته و حتی در سال‌جاری ترخیص روان‌تر شده است ولی به هر صورت همچنان برخی مشکلات در رابطه با ورود کالا و ترخیص وجود دارد که موجب افزایش دپو یا ماندگاری کالا روی کشتی‌ها می‌شود که می‌توان در اهم آن به تأمین ارز اشاره کرد.