معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن رشت - آستارا طبق برنامه پیش می‌رود، گفت: از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه‌ بین دو کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه‌ونیم دیگر این پروژه شروع شود.

شهریار افندی‌زاده در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر با اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحی‌های این پروژه دارد تمام می‌شود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه‌ بین دو کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه‌ونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل می‌شویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از طریق ریل به بندرعباس می‌آییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که می‌تواند نقش عمده‌ای را در کریدور شمال جنوب ایفا کند.

افندی‌زاده با بیان اینکه پروژه رشت آستارا طبق برنامه پیش می‌رود، گفت: بعد از این که موافقتنامه در اردیبهشت ماه امضا شد، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و ما طبق برنامه‌ای که داریم، تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرایی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، صورت می‌گیرد و طراحی‌ها از سال بعد آغاز می‌شود. البته در این پروژه علاوه‌بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقمند است، چون مسیری که انتخاب شده به‌نفع دو کشور است.

وی با اشاره به پروژه‌ چابهار – زاهدان و یونسی- مشهد بیان کرد: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و می‌تواند با طی مسیر بسیار کوتاهی، به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل شود. این پروژه هم یکی از پروژه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن کاملاً افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر ظرف یک سال و نیم تا دو سال آماده می‌شود. همچنین مسیر زاهدان به سمت یونسی که راه‌آهن بافق به‌سمت مشهد را قطع می‌کند، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست محترم جمهور کلنگ آن را زدند و آن هم جزء پروژه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی است، این مسیر بسیار کمک می‌کند که کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای در حال رشد از نظر اقتصادی هستند به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.