جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان صبح امروز (دوشنبه، ۱۳ تیر ماه) با حضور در بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف دیدار و گفتگو کرد.

پایگاه خبری کافه اقتصاد؛

 

در این ديدار، جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر خود به ایران در سال ۲۰۲۰ از آن به عنوان خاطره خوش یاد کرد و گفت: سفر‌های پی در پی مقامات دو کشور اهمیت بسزایی در توسعه روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور و کاهش سوء آثار کرونا دارد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به ملاقات روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه ششمین اجلاس کشور‌های خزر یادآور شد: روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور به طور متناوب با یکدیگر ملاقات می‌کنند. از طرفی روابط پارلمانی و گروه‌های دوستی مجالس در احیای روابط و تقویت آن اثرگذار هستند.

وی  با یادآوری دیدار با گروه دوستی و سفر هفته گذشته نایب رئیس  مجلس شورای اسلامی ایران به باکو، بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای تکمیل پروژه‌های موجود و تعریف پروژه‌های جدید، به قرارداد سوآپ گازی میان ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از مسیر ایران اشاره کرد و گفت: باید همکاری‌ها در حوزه ساخت و تکمیل سد‌ها و نیروگاه‌های برق آبی، پیگیری شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به پروژه‌های حوزه حمل و نقل میان دو کشور با توجه به شرایط کنونی موجود در دنیا اضافه کرد: باید اقدامات لازم برای ساخت و تکمیل کریدور نیمه تمام شمال- جنوب انجام شود؛ جمهوری آذربایجان به تکمیل این کریدور علاقه‌مند است و برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت این کریدور در منطقه تعداد گذرگاه‌ها و زیرساخت‌های خود را افزایش داده است.

وزیر امور خارجه آذربایجان با ابراز امیدواری به تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا  در آینده نزدیک ، گفت :  با توجه به تجارب ارزنده ایران و نزدیکی این کشور از نظر جغرافیایی با آذربایجان باید شرایط همکاری‌ها اقتصادی و تجاری فراهم شود که برای تحقق این مهم برای سرمایه‌گذاران ایرانی معافیت‌ها و امتیازاتی پیش‌بینی شده است.
جیحون بایرام‌اُف با بیان اینکه سیاست خارجه جمهوری اسلامی روابطی مبتنی بر صلح، ثبات و دوستی با همه کشور‌ها از جمله همسایگان است گفت: جمهوری آذربایجان در هیچ بازه زمانی اجازه نخواهد داد که هیچ کشور ثالثی از اراضی آن بر علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این نشست ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و حسین حاتمی از گروه دوستی پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند