هر چند طرح مالیات بر عایدی سرمایه دارای موافقان و مخالفانی هست ، اما به اذعان اکثر کارشناسان اجرای این طرح بخصوص در حوزه خودرو موجب واقعی شدن تقاضای مردمی ، کاهش دلالی و حرکت به سمت خروج خودرو از کالای سرمایه ای به سمت کالای مصرفی خواهد شد‌.

به گزارش کافه اقتصاد ، در سال‌های اخیر سود حاصل از سرمایه‌گذاری و فعالیت در بخش های غیرمولد اقتصاد کشور، بیشتر از سود ناشی از فعالیت در بخش تولید بود ، و این وضعیت ناخود آگاه سرمایه‌های ریز و درشت و سرگردان را به سمت بازار خودرو و مسکن سرازیر می کرد و در این میان واسطه گران و دلالان با ترفندهای خاص و بدون نظارت اقدام به پولشویی و کسب سود کلان می کردند.

با تکمیل سامانه جامع تجارت و عملیاتی شدن ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی ، کلیه معاملات بصورت دقیق ثبت و فرآیند انتقال دارایی ها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه  خواهند شد که این طرح بزرگترین مانع ورود سفته بازان و سوداگران به بازار خودرو و املاک خواهد بود.

به زبان ساده اقتصادی عایدی سرمایه ای به طور کلی به تفاضل قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید یا اکتساب آن دارایی اطلاق می شود. اگر ارزش دارایی در زمان فروش بزرگتر از قیمت خریدش باشد عایدی سرمایه رخ می‌دهد و اگر ارزش دارایی در زمان فروش کمتر از قیمت خرید باشد زیان سرمایه‌ای اتفاق می افتد.

امروزه در اکثر کشورهای جهان و ممالک توسعه یافته ، مالیات عایدی سرمایه برای جلوگیری از هدایت سرمایه ها به سمت بازار کاذب و سوداگری و تشویق مردم برای ورود به عرصه تولید و بخش مولد به درستی اجرا می شود.

 

به اذعان مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور؛ همه افراد بالای ۱۸ سال که یک ملک و خودرو را بالاتر از ۳ سال در تملک داشته باشند و مالک ملک و خودروی دیگری نباشند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد.

به طور کلی در صورت تصویب طرح مالیات عایدی سرمایه و قانون شدن آن، مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، صرفا در صورت فروش و انتقال خودرو‌های مازاد بر مصرف، نسبت به بایع و انتقال دهنده، اعمال می شود و داشتن یک خودرو برای استفاده روزمره و معامله آن، از این مالیات، معاف خواهد بود.

 

در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در طرح فروش یکپارچه خودرو،  دریافت مالیات، بدین ترتیب است که چنانچه فرد، زیر سه سال، اقدام به انتقال و فروش خودرو خود نماید، باید بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، از سود حاصل از معامله را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه خودرو بپردازد.

 

 

علاوه بر اینکه مالیات یکی از منابع مهم و حیاتی تامین بودجه دولت ها برای توسعه کشور محسوب می شود ، در جهت جلوگیری از پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور بسیار اثر گذار است .

در پایان خاطر می شود طرح جدید سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه خودرو باعث افزایش شانس خریداران واقعی با کاهش تقاضای کاذب و کاهش چشم گیر ورود دلالان می شود و در نهایت زمینه فرهنگ سازی حرکت به سمت خروج خودرو از کالای سرمایه‌ای به سمت کالای مصرفی فراهم خواهد شد.

 

  • نویسنده : حامدمحمدی لورون