معاون رئيس جمهور به تغيير آمارگيري سنتي به شكل ثبتي مبنا در مركز آمار اشاره كرد و گفت: مركز آمار بايد بر شاخص هاي كلان كشور نظارت و گزارش هاي پيش نگر را در دستور كار قرار دهد.

به گزارش کافه اقتصاد از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مسعود ميركاظمي در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ريزي گفت: اطلاعات مناسب و ضروري بايد بيش از گذشته پايه و اساس برنامه ريزي‌ها، حركت‌ها و تصميم گيري هاي مسئولين كشور قرار بگيرد.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اينكه كشور به سمت تغييرات اساسي در ساختار بودجه حركت مي كند افزود: در گذشته زيرساخت هاي فراواني در جاي جاي كشور ايجاد شده اما اثر لازم بر متغييرهاي كلان اقتصادي و بهبود معيشت مردم نداشته است.

وي با تاكيد بر اينكه تغيير يك ضرورت اجتناب ناپذير است، افزود: منابع محدود كشور بايد منابع به صورت اثربخش استفاده شود‌، به عبارت ديگر اين منابع بايد منجر به افزايش رشد اقتصادي شود.

دكتر ميركاظمي به زخم كهنه مشكلات ساختاري بودجه و تاكيد چندباره مقام معظم رهبري بر حل اين معضل اشاره و تصريح كرد: دولت سيزدهم در اولين بودجه خود تغييرات بنيادين را اعمال خواهد كرد؛ البته در اين مسير مجلس تاكنون هعمكاري و همراهي بسيار خوبي داشته است.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اينكه اساسي ترين محور حركت در سال ۱۴۰۱ برنامه ريزي براساس رشد اقتصادي با محوريت بهره وري خواهد بود،گفت: ظرفيت‌هاي بلااستفاده در كشور زياد است و مهم عزم حركت به سمت رشد و استفاده از توان داخلي مبتني بر برنامه ريزي صحيح است.

وي افزود: پيش از اين سرمايه گذاري‌هاي مناسبي در بخش صنعت، معدن، كشاورزي، خدمات و ساير بخش‌ها صورت گرفته ولي براي دستيبابي به رشد اقتصادي بايد رفع موانع صورت گيرد.

دكتر ميركاظمي در ادامه با بيان اينكه مركز آمار وظيفه سنگيني در تحقق رشد اقتصادي بر عهده دارد؛ افزود: دقت، كيفيت و سرعت دسترسي به آمار مهم است و اندازه گيري حركت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و حوزه هاي ديگر كه در برنامه سال ۱۴۰۱ وجود دارد توسط مركز آمار رصد مي شود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه در ساختار جديد مركز نظارت راهبردي طراحي شده است افزود: كار اين مركز نظارت بر شاخص‌هاي كلان اقتصادي است.

وي در ادامه با اشاره به اهميت ثبات اقتصادي در كشور گفت: كشوري كه شاخص اقتصادي در آن پر نوسان است بخش خصوصي علاقمند به سرمايه گذاري نيست اما در دو ماه اخير علي رغم فشارها بر منابع و مصارف و بدهي هاي سررسيد شده اجازه داده نشد براي اين پرداخت‌ها افزايش پايه پولي صورت بگيرد.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اينكه ثبات اقتصادي به صورت جدي در دولت سيزدهم دنبال مي شود؛ افزود: سرمايه گذار بايد از آينده اقتصادي اطمينان داشته باشد و اگر ثبات اقتصادي برقرار شود جريان نقديندگي خود به خود به سمت حركت درآوردن چرخ هاي اقتصادي سرازير خواهد شد.

وي با بيان اينكه در سال ۱۴۰۱ بودجه با كسري بسته نخواهد شد ادامه داد: تلاش مي شود با همكاري مجلس بودجه سال ۱۴۰۱بدون كسري تدوين شود و نيازي به استقراض و خلق پول نباشد.

دكتر ميركاظمي افزود: تاكيدات موكد مقام معظم رهبري و ماموريت رياست جمهوري به سازمان برنامه بودجه بر همين منوال گذاشته شده است تا بودجه سال آينده بودجه بدون كسري تدوين شود.

دكتر ميركاظمي در ادامه به اهميت بحث عدالت محوري در پروژه‌هاي اقتصادي پرداخت و گفت: طي سال هاي گذشته علي رغم اينكه در آمايش سرزمين ظرفيت هاي بالايي وجود دارد توسعه در كشور به صورت نامتوازن شكل گرفته است.

وي با اشاره به اينكه اهميت آمايش سرزمين در بودجه سال آينده بسيار بالاست افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ آمايش سرزمين يكي از اتفاق‌هايي است كه مكمل فعاليت‌هاي آماري و ديتاي كشور خواهد بود تا با نشان دادن جهت گيري‌ها به عدالت نزديك شويم.

معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به سفر استاني هيات دولت به استان اردبيل اشاره كرد و گفت: ظرفيت‌هاي بالا و زير ساخت هاي مناسبي در استان اردبيل وجود دارد كه به علت سرمايه گذاري پايين بهره ور نشده است.

دكتر ميركاظمي با تاكيد بر اينكه آن چيزي كه ضرورت دارد حركت از وضع موجود به وضع مطلوب است ادامه داد: تغيير ريل اقتصادي نياز به زمان و فرهنگ سازي دارد اما اين كار اخيرا در سازمان برنامه وبودجه سرعت گرفته و بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبناي برنامه و ساختار جديد كه در برگيرنده اهداف كلان اقتصادي به مجلس ارائه خواهد شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه نقش مركز آمار را در رصد آمار حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي بسيار مهم دانست و گفت: مركز آمار مي تواند اطلاعات ضروري و مهم را مرتب تهيه و اعلام كند. لذا تقويت و ارتقا مركز آمار مهم است تا اين ماموريت را به خوبي انجام دهد.

دكتر ميركاظمي با بيان اينكه لازم است پايه همه حركت هاي دولت مركز آمار باشد؛ اظهار داشت: در شوراي عالي آمار تصويب شده است كه تنها مركز ارائه گزارش رسمي كشور مركز آمار است .

معاون رئيس جمهور به تغيير آمارگيري سنتي به شكل ثبتي مبنا در مركز آمار اشاره كرد و گفت: اين تغيير، تحولي اساسي در مركز آمار است كه مي‌تواند سرعت و دقت را بالا ببرد و هزينه‌ها را كاهش داده و دوره هاي آمارگيري را كوتاه كند، اما لازمه آن اين است كه همه دستگاه‌ها، بانك هاي اطلاعاتي خود را در اختيار مركز آمار قرار دهند.

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: ديتاها و داده هاي آماري مثل خوني است كه در بدن اقتصادي و اجتماعي كشور در جريان است و بايد مركز آمار با آمارگيري صحيح مرتب آزمايش خون بگيرد تا از بيماري ها پيشگيري كند و اين براي اعتلاي كشور يك ضرورت است.

دكتر حاجي بابائي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در اين مراسم با با بيان اينكه گام هاي توسعه اي كشور بر اساس آمار دقيق شكل مي گيرد افزود: كسي كه به آمار اهميت نمي دهد قطعا در مديريت موفق نخواهد بود. مديران موفق با آمار قدم بر ميدارند و با آمار به هدف مي رسند.

وی با بيان اينكه ارائه آمار دقيق و صحيح بسيار مهم است افزود: آمار غلط اثرگذاري سنگين دارد و براي كشور مشكل جدي درست مي كند لذا بايد هر چقدر كه مي شود منابع در نظر گرفته شود و هزينه شود تا آمار درست داشته باشيم و اين آمار در تمام برنامه ريزي هاي كشور ملاك قرار بگيرد.

بنابراين گزارش در انتهاي مراسم دكتر ميركاظمي از تمبر اولين سرشماري نفوس و مسكن ثبتي مبنا كشور رونمايي كرد و پس از قدرداني و تجليل از برترين‌هاي آماري دستور آغاز مراسم نمادين عمليات ميداني نفوس و مسكن ثبتي مبنا ۱۴۰۵ را صادر كرد.