عرضه خودرو در بورس کالا موجب حذف تقاضای کاذب و قطع دست دلالان و رانت خواران از بازار خودرو می شود.

به گزارش کافه اقتصاد ، در سال های اخیر نگاه به خودرو نه به عنوان یک محصول مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه خریداران و دلالان بازار خودرو قرار گرفته است و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو شده است.

واقعیت این است که امروز شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو در قیمت‌گذاری و سیستم عرضه و تقاضا هستیم و بازار سرمایه بخصوص بورس کالا با ظرفیت بالایی که دارد می تواند زمینه را برای حضور خریدار و مصرف کننده واقعی فراهم آورده و دست واسطه گران را از بازار خودرو تا حدودی قطع کند.

به اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی ، عرضه خودرو در بورس کالا می تواند بستر مناسب برای حذف قیمت گذاری دستوری و تعیین نرخ واقعی بر اساس عرضه و تقاضا باشد و همچنین تعیین نرخ‌های غیر‌ واقعی از سوی دلالان را جلوگیری کند .

در حالت کلی عرضه خودرو و یاهر نوع کالای دیگر در بازار سرمایه علاوه بر شفافیت و رقابت پذیری باعث رشد اقتصادی کشور می شود.

متاسفانه صنعت خودروسازی داخلی به دلیل مسائل مختلف ازجمله تحریم ، قیمت گذاری دستوری و هزینه های سرسام آوری که در ادوار گذشته به این صنعت تحمیل گردیده، زیان‌ده شده است و قطعا عرضه گسترده خودرو با قیمت تمام شده در بورس کالا می تواند به عنوان پلی بین خودروساز و مصرف کننده واقعی باشد و سود معقول و رضایت خاطر را هم نصیب خریدار و هم خودرو ساز بکند.

بر این اساس انتظار می رود با عرضه گسترده خودرو در بورس کالا مسائلی از قبیل ، توزیع مناسب خودروها ، کشف واقعی قیمت خودرو ، تعدیل قیمت ، حذف واسطه گران ، رقابت میان خودروسازان ، ایجاد شفافیت، برنامه ریزی برای تولید و حذف تقاضای کاذب به شکل بهتری مدیریت شود و باعث اثر مثبت و رشد صنعت خودرو سازی کشور شود.

شایان ذکر است در روزهای اخیر عرضه خودرو شاهين متعلق به گروه خودرو سازی سایپا در بورس كالا مورد استقبال بي نظير متقاضيان قرار گرفت.