رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بیشترین شکایت مردم از دستگاه‌های اجرایی ناشی از کم کاری و سهل انگاری است.

به گزارش کافه اقتصاد از صداوسیما؛ ذبیح الله خداییان در گردهمایی مدیران دفاتر مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات دستگاه‌های اجرایی، افزود: در گزارشی که امسال از طریق سامانه‌های ارتباطی دریافت کرده ایم، بیشترین شکایت‌های مردمی از کم کاری و سهل انگاری و یا از امروز و فردا کردن‌های کار مردم است.
وی گفت: در واقع بیشترین شکایت مربوط به شکایت‌های مردمی بود که تعداد آن‌ها به ۱۶ هزار و ۴۲۱ مورد شکایت می‌رسد مربوط به همین کم کاری و سهل انگاری پرسنل در انجام وظایف محوله بوده است که اگر هم انجام شده، برخورد کارکنان با مردم مناسب نبوده است.
خداییان افزود: دومین مورد شکایت مردمی نیز ایجاد نارضایتی بوده که ۹ هزار و ۱۴۰ مورد شکایت در این خصوص وارد شده است که در مراجعه مردم به دستگاه‌ها برخورد کارکنان و پرسنل مناسب نبود و رضایت مندی لازم مردم از دستگاه ایجاد نشده است.

هر اداره‌ای باید یک منشور اخلاقی داشته باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هر اداره‌ای باید منشور اخلاقی داشته باشد و باید کد‌های رفتاری با منشور‌های اخلاقی تهیه نماییم.
‏ ذبیح الله خداییان افزود: این منشور اخلاقی را باید در تابلوی اعلانات و در معرض دید مردم قرار دهیم و اگر برخورد پرسنل با ارباب رجوع مناسب نبود، مردم بتوانند از حق خود دفاع کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این حق مردم است که زمینه دسترسی مردم به بازرسی و رسیدگی به شکایات فراهم شود.
خداییان تاکید کرد: باید فردی که فسادی را گزارش می‌کند و از برخورد کارکنان ناراضی است هویتش محفوظ بماند و نتیجه گزارش به وی هم ابلاغ شود.
رئیس سازمان بازرسی در ادامه به اجرای ماده ۳ قانون ارتقای سلامت اداری اشاره کرد و گفت: ماده ۳ مقرر کرده است که تمام قوانین و‏ مقررات ادارات و همچنین حقوق و تصمیماتی که برای مردم گرفته می‌شود باید در درگاه‌های الکترونیکی به دید مردم برسد.
وی افزود: اکنون یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که روی هر چیزی مهر محرمانه می‌زنیم و مردم نامحرم هستند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اجرای قانون ارتقای سلامت افزود: اجرای این ماده قانونی نقش مهمی در پیشگیری از مفاسد اداری دارد و همچنین قانون انتشار دسترسی آزاد اطلاعات باید اجرایی شود. جزء موارد استثنایی اطلاعات در ادارات محرمانه نیست.
وی گفت‌: تمام ادارات در این خصوص تکلیف دارند که این قانون ارتقای سلامت را اجرایی کنند.
خداییان افزود: همچنین اگر همکاران بازرسی به دستگاه و اداره‌ای مراجعه کردند و با سوء جریانات مواجه شدند باید ضمن برخورد با این موارد ترک فعل‌ها را هم گزارش کنند و اگر ثابت شد که آن مدیر از فساد اطلاع داشته و گزارش نکرده است خود مجرم است.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما