وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سه ابزار تأمین مالی زنجیره ای بانک تجارت، ضمن ارزشمند خواندن این اقدام، تأکید کرد: این نمونه تأمین مالی هوشمند باید تکثیر و تبدیل به یک فرهنگ شود.

سید احسان خاندوزی عصر دیروز در این مراسم که با حضور قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی و قائم مقام وزارت صمت و مدیران شرکت های بزرگ صنعتی و تجاری همکار و طرف قرارداد این بانک برگزار شد، با اشاره به اینکه بانک های مرکزی در سراسر جهان، معمولا جلوی بخش پولی را بخاطر مبارزه با هدف مبارزه با تورم می گیرند، گفت: این در حالی است که بخش پولی، در کنار آثار تورم آفرین، یک وجه ایجابی و سازنده و پیش برنده نیز دارد که می تواند به سهل تر و کم هزینه تر شدن بخش واقعی اقتصاد کمک کند.

خاندوزی گفت: در ادبیات اقتصادی، به این “وجه” و این “کار ویژه” ، “تأمین مالی” اطلاق میشود و در این راستا، تأمین مالی بخش تولید، بعنوان یکی از مهم ترین کار ویژه های نظام بانکداری محسوب می شود.

وزیر اقتصاد اصابت دقیق و هدفمند منابع بانکی به نقطه ای که از قبل تعیین شده است را، بیانگر هوشمند بودن نظام تأمین مالی عنوان کرد.

خاندوزی با بیان اینکه، با اشتیاق، دعوت بانک تجارت را برای رونمایی از این ابزار های تأمین مالی پذیرفته است، اظهار داشت: اتفاقی که در حال وقوع است، یکی از نمونه های خوب تأمین مالی هوشمند تولید است که البته، به نظرم هنوز در ابتدای راه است و نقطه ضعف هایی وجود دارد که باید به مرور مرتفع شود.

وی تأکید کرد: اصل این اتفاق و نگاه، باید تکثیر و تبدیل به یک فرهنگ شود که خود بانکدار، برود نزد تولید کنندگان و بپرسد، من چه ابزاری را باید برای تسهیل در تأمین مالی شما، خلق کنم؟

وزیر اقتصاد گفت: این اتفاق بسیار مبارکی در مدیریت حوزه نظام بانکی است، چون بجای اینکه، مدیر بانکی ما، به سنت رایج و مألوف گذشتگان، در ساختمان شیشه ای خود بنشیند و تولید کننده هم در بیرون، دست و پای خودش را بزند؛ یک نوآوری مالی رقم خورده است که انتفاع اصلی آن، برای تولیدکنندگان کشور و البته، در نهایت، مردم و مصرف کنندگان خرد خواهد بود.

خاندوزی با بیان اینکه، این ابزار باید در رفت و برگشت فیمابین بانک و تولید کننده، سوهان و صیقل بخورد، گفت: این اتفاق و این فرهنگ که بانک، ناظر بر بخش واقعی اقتصاد و معطوف به تولید است، اتفاق بسیار ارزشمندی است و من از همه مدیران شبکه بانکیِ تحت اشراف دولت، می خواهم که به ویژه در این برهه، بعنوان یک ارزش و اولویت، به آن بپردازند.

وی تصریح کرد: شاید اگر در این برهه، این تنگنا های اعتباری را نداشتیم، خود تولید کنندگان ما هم، کمتر رغبت می کردند که بیایند و این ابزار مبتنی بر تأمین مالی زنجیره ای را، آن هم با این دقتی که شاهدیم، پیش ببرند، اما از آنجا که در حال حاضر، سیاست کنترل نقدینگی در کشور، اجتناب ناپذیر است، فرصتی هم برای این دست نوآوری ها بوجود آمده است.

خاندوزی گفت: اهمیت این شیوه تأمین مالی، در این روز ها خیلی بیشتر از مثلا سه سال قبل، نمود دارد که حجم تسهیلات کشور، بیشتر بود و بعنوان مثال، سالی را داشتیم که حجم تسهیلات در آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۰ درصد افزایش یافته بود.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه بکار گیری این شیوه، سابقه زیادی در دنیا دارد، گفت: من خوشحالم که ما داریم از نظامات مبتنی بر “بدهی” به سمت نظام مبتنی بر “اعتبار” حرکت می کنیم.

خاندوزی عنوان کرد: از همین فرصت استفاده کرده و آمادگی خود را، هم در وزارت اقتصاد و هم در مجموعه ستاد اقتصادی دولت برای نهایت همکاری با شما اعلام می کنم.

وزیر اقتصاد در ادامه، با اشاره به تلاش های صورت گرفته در ستاد اقتصادی دولت در رابطه با استفاده بیشتر و تقویت طرف تقاضای اوراق “گام”، گفت: بهر حال باید کاری کنیم که خرید اوراق “گام” جذاب تر شود تا تولید کنندگان بیایند اوراق را بخرند و در ادامه، از آنجایی که این اوراق باید دردی از تولید کنندگان درمان کنند، باید “طرف” هایی را مکلف میکردیم، تقاضا برای خرید آن اوراق بیاورند.

خاندوزی افزود: در این ارتباط، آیین نامه خوبی در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد و فکر می کنم به زودی هم در دستور کار خود هیئت وزیران قرار خواهد گرفت.
گفتنی است، اوراق گام، تسهیلات جدیدی را برای اعتبار شرکت‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر مبنای آن، تولیدکنندگان بر اساس فاکتور خرید مواد اولیه از بانک‌های عامل و واسطه‌ها، درخواست انتشار کرده و به بنگاه فروشنده، مواد اولیه را تحویل می‌دهند.

وزیر اقتصاد همچنین از نهایی شدن یک آیین نامه مناسب در مورد “فکتورینگ” در شورای پول و اعتبار خبر داد.

شایان ذکر است، فکتورینگ (Factor ing) رسمی‌ترین و متداول‌ترین روش بانک‌ها جهت «روان سازی» و نقد کردن مطالبات خود در بازار تجارت است.

روش این عملیات مالی بدین منوال است که بانک یا یک سازمان یا شرکت دیگری که خدمات فکتورینگ عرضه می‌کند، طلب‌های جاری روزانه یا هر واحد زمانی دیگر را با انعقاد قرارداد به شرکت می‌دهد تا وی طلب بانک را مسترد کرده و خود بجای طلبکار اولیه قرار گیرد.

خاندوزی ادامه داد: روح حاکم بر همه این موارد این است که بتوانیم این دست روش های تأمین مالی را در کشور خودمان به شکلی افزایش بدهیم که همزمان کمک کند، سایر اصلاحات اقتصادی هم، سازگار با هم انجام بشود.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: من از دور که به طراحی ابزار تأمین مالی زنجیره ای بانک تجارت نگاه می کنم، این را مشاهده می کنم که این قطعه، خیلی با قطعات کناری پازل اقتصادی کشور، جفت و جور است.

وی با اشاره به تلاش های دولت برای ترویج و توسعه “اعتبار سنجی” گفت: امیدوارم در ماه های آینده یک خبر خوب از راه اندازی شرکت اعتبار سنجی بشنویم که آن هم باز حاصل همکاری مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است.

خاندوزی یادآور شد: اقدامات دولت در زمینه اعتبار سنجی، با این اتفاقی که دارد در قالب طرح های بانک تجارت می افتد خیلی سازگار است.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: اساسا باید مدل تسهیلات دهی و اعتبار دهی ما در آینده نزدیک، عوض شود و از شیوه های مندرس و ناکارآمد گذشته فاصله بگیریم.

خاندوزی در تشریح دیگر اقدامات دولت که به گفته وی، به نوعی مکمل ابزار های تأمین مالی بانک تجارت محسوب می‌شود، به تکمیل قریب‌الوقوع سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی اشاره کرد و گفت: صورت‌حساب های الکترونیکی صادره در سامانه مذکور، بدون یک ثانیه تأخیر، وارد زنجیره بعدی می شود و خودبخود در کارپوشه مؤدیان می نشیند و نیازی به راستی آزمایی هم ندارد.

وی افزود: این موضوع، با بقیه اضلاع پازل اقتصادی که رفته رفته در حال شكل‌گیری است، کاملا همخوان است و من مطمئنم، حتما شکل و شمایل تأمین مالی تولید آینده ما، همین گونه یا خیلی نزدیک به این خواهد بود.

خاندوزی ادامه داد: درخواست من، هم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی و هم سایر دستگاه‌های همکار در این مسیر، این است که کمک کنیم روند شکل گیری آن تسهیل و تسریع بشود.

وی عنوان کرد: از دستگاه های نظارتی هم می خواهم به مدیران، انگیزه و جسارت داده و اجازه بدهند، تصمیمات شجاعانه تری بگیرند.

خاندوزی تصریح کرد: وقتی می خواهیم هوشمند عمل کنیم و با حذف سلیقه انسانی، به سمت نظامات الکترونیک برویم، باید قدرت تصمیم گیری بالاتری را نیز برای مدیران قائل شویم تا از یک سو مدیران بانک ها و از سوی دیگر، مدیران بخش های تولیدی نترسند و بدانند دارند بر روی یک مسیر قانونی کاملا شفاف و قابل رصد گام برمیدارند.

وی ابراز امیدواری کرد، با بکارگیری حداکثر ظرفیت های موجود برای این امر، این انگیزه و رغبت برای اینکه سایر مدیران نیز، عادت گذشتهِ دوری و دوستی با تولیدکنندگان را کنار بگذارند و وسط میدان بیایند.

وزیر اقتصاد تأکید کرد، بنظر من، این نظام انگیزشی که باید ایجاد بشود، خیلی کمک خواهد کرد به اینکه، با توسعه این تجربه موفق بانک تجارت، در سال آینده، شاهد اعداد بزرگ تر و معنادار تر باشیم و ضمن برداشتن باری اساسی از دوش توليد کنندگان، تم اصلی تأمین مالی کشور را به این سمت و سو هدایت کنیم.

خاندوزی در خاتمه، با قدردانی از همت و همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک تجارت در راه اندازی ابزار های تأمین مالی زنجیره ای، ابراز امیدواری کرد، با کمک بانک مرکزی، سقف اعتبارات طرح های مذکور، افزایش یابد.

گفتنی است، عصر روز گذشته، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، طی مراسمی از سه محصول نوین تأمین اعتباری بانک تجارت، رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، سه محصول رونمایی شده توسط دکتر سید احسان خاندوزی، عبارت از “کالا نو”، “صنف نو” و “کسب نو” بعنوان سکو های تأمین مالی زنجیره یکپارچه هستند.

  • منبع خبر : شادا