گزارش مرکز سنجش از دور سازمان فضایی ایران از پایش وضعیت خشکسالی و تنش آبی، نشان می‌دهد پوشش گیاهی نسبت به ۲۲ سال قبل در برخی استان‌ها با تنش مواجه بوده است.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از ایرنا ، مرکز «سنجش از دور» سازمان فضایی ایران با رصد و تفسیر تصاویر ماهواره‌ای، گزارشی از وضعیت پایش وضعیت خشکسالی و تنش آبی در کشور را منتشر کرده است.

در این گزارش به پایش وضعیت خشکسالی و تنش آبی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در ماه شهریور ۱۴۰۰، پرداخته شده است.

نتایج به دست آمده از شاخص وضعیت پوشش گیاهی در شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به ۲۲ سال گذشته در همین ماه، نشان‌دهنده آن است که پوشش گیاهی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، فارس و بخش‌هایی از مازندران، و اصفهان با تنش مواجه بوده‌اند. البته وضعیت پوشش گیاهی در استان‌های گیلان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار داشته است.

بر اساس این نقشه، مناطقی که تحت استرس شدید تنش گیاهی هستند وسعت اندکی را به خود اختصاص داده‌اند که با رنگ قرمز در نقشه مشخص هستند.

تنش آبی و مشکلات پوشش گیاهی وسعت اندکی دارند که در شمال کشور قابل مشاهده است. از رنگ قرمز هر قدر به سمت رنگ سبز و سبز پررنگ حرکت کنیم نشان می‌دهد که شرایط مطلوبی است و پوشش گیاهی کشور به دور از تنش آبی است. البته رنگ‌های طیف نارنجی، قرمز و زرد که سهم قابل توجهی دارند، نمای کلی از میزان تنش در وضعیت پوشش گیاهی کشور را نشان می‌دهند.

قسمت خاکستری نقشه مربوط به بیان، ابر، برف و آب است.

  • منبع خبر : ایرنا