با توجه به اینکه تعرفه بهای برق در هر یک از زمان‌ها دارای تفاوتی چشمگیر است، لذا برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از انرژی برق در ساعات کم‌باری، منافع مشترکان را تامین کرده و علاوه بر این به پایداری شبکه برق کمک خواهد کرد.

به گزارش کافه اقتصاد ، براساس قانون، بهای برق مصرفی در ساعات میان باری به صورت معمولی و با ضریب یک و منطبق بر مصوبات اعلام شده محاسبه می‌شود اما قیمت برق در ساعات اوج بار، به ازای هر کیلووات ساعت ۲ برابر بیش از زمان معمولی است. از سوی دیگر، بهای انرژی برق مصرف شده در ساعات کم باری، یک دوم (نصف) قیمت پایه محاسبه شده در زمان میان باری است.

هم اکنون کنتورهای سه زمانه براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هزینه برق مصرفی را براساس کیلووات ساعت در سه زمان محاسبه می‌کنند.
به کارگیری این کنتورها در راستای مدیریت مصرف و با هدف کاهش خاموشی و افت ولتاژ از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۳۸۵ عملیاتی شد.
کنتورهای سه تعرفه‌ای با توجه به شرایط کشور و میانگین مصرف کل جامعه در زمان‌های مختلف و براساس سه تعرفه تنظیم شده است که بهای برق مصرفی را در سه زمان کم‌باری، میان باری و اوج بار محاسبه و در قبوض مشترکان ثبت می‌کند
نکته هم آنکه در چهار ماه گرم سال زمان اوج بار مصرف برق از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۷ محاسبه می‌شود و در این ساعات به دلیل تقاضای نیاز در بخش‌های خانگی، اداری و صنعت شاهد رشد فزایند مصرف برق هستیم.