وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و دو کشور توافق کرده اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان که صبح امروز شنبه ۲۷ آبان ماه در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، از شکوفایی روابط تجاری میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: گشایش‌ها میان روابط بازرگانی دو کشور با عزم و اراده و رویکرد هوشمندانه و آینده نگر میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند میان طرفین در حال تحقق است.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان برگزاری نمایشگاه تخصصی “ایران پروژه” را فرصتی برای ارائه توانمندی‌های ایران برای عموم دانست و افزود: زمینه برای تبادل اطلاعات و تجارب و همچنین شناسایی متقابل ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور فراهم شده است.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد: همایش اقتصادی امروز فرصتی برای رایزنی‌های تخصصی و حرفه‌ای فعالان اقتصادی و شرکت‌های دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم شاهد انعقاد قراردادهای تجاری طرفین باشیم، تصریح کرد: بدون شک ظرفیت‌های بالقوه و نهان برای انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکت‌های ایرانی و ترکمنستانی در تمامی زمینه‌ها فراهم است چرا که در این رویداد بیش از ۹۰ شرکت فعال ایرانی در گروه‌های تولیدات فولادی، تجهیزات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی نفت، گاز و پتروشیمی دانش بنیان حضور دارند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: در قالب تشویق و حمایت‌هایی که از سوی بالاترین مقامات دولتی، علی الخصوص کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌پذیرد و دو طرف از این فضای مطلوب بهره مند خواهند شد.

وی بیان کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌های ارائه می‌شود، قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین المللی است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین المللی تجارب شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های سایر کشورها به ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد.

بذرپاش مراتب تشکر و قدردانی خود و جمهوری اسلامی ایران را از دولت ترکمنستان به ویژه رئیس جمهور و رئیس مصلحت خلق و رهبر ملی مردم ترکمنستان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای برگزاری این همایش و توسعه همکاری‌هایی دوجانبه و چندجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی و تجاری اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین المللی است.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین المللی تجارب شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های سایر کشورها به ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد، گفت: شرکت‌های ایرانی آماده اجرای پروژه‌های عمرانی در ترکمنستان هستند.

وی تاکید کرد: ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و دو کشور توافق کرده اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان افزود: کریدور شرق-غرب نقش آفرینی بالایی بین دو کشور در راه ابریشم بر عهده دارند. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارد. ضمن اینکه مرز خشکی و دریایی مزیت بهره گیری از بازارچه‌های مرزی را دوچندان کرده است.

بذرپاش یادآور شد: در حوزه برق، حضور شرکت‌های فعال ایرانی در این بخش به همراه تسویه حساب اجرای پروژه‌ها و واردات برق از طریق تهاتر نشان از توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است.

وی با بیان اینکه ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل، متصل می‌شود و این کشور را به دریاهای آزاد فراهم می‌کند، افزود: ترکمنستان برادر و شریک راهبردی ایران است.

  • منبع خبر : وزارت راه وشهرسازی