سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد : توافق موقت یا چیز‌های شبیه این، هیچگاه در دستورکار ما نبوده است، امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این موضوع را به امریکا منتقل کرده باشد.

به گزارش کافه اقتصاد از صداسیما ، سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران ، درباره مذاکرات وین و اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران در مورد تعیین پیش شرط برای احیای توافق وین گفت:‌ پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست و در هر چهار حوزه پیشرفت‌های خوبی داشتیم در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین ؛ مهم این است همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند و نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج امریکا از برجام رخ داد تکرار شود.

خطیب زاده تصریح کرد: ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌ها امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.
وی افزود: رسیدن به یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و مسیر اخذ تضامین برای ایران مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است اظهار داشت: ایران از طرح این موضوعات اگر برای مسائل رسانه‌ای باشد عبور می‌کند و معتقد است مذاکرات پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را پیچیده تر کرد.

خطیب زاده ادامه داد: درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در امریکا هم نگرانی خود را از ابتدا اعلام کردیم و این موضوع در دستورکار ما بوده و دو مسیر مختلف است و اگر امریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است.

وی تصریح کرد: اگر اراده در طرف مقابل باشد می‌توانیم به توافق پایدار و قابل اتکا برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث توافق موقت گفت: موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفت وگوست روشن و ثابت است و توافقی که ایران به دنبال آن است، توافقی پایدار و قابل اتکاست و هیچ چیزی را کمتر از این نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: آن‌چه برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود نه چیز کمتر نه بیشتر.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچگاه در دستورکار ما نبوده است و امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به امریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم آمریکا این ضرورت را متوجه شده باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما