دولت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد ۶ شرکت بزرگ خودروسازی روز چهارشنبه توافق کردند که بتدریج و تا سال ۲۰۴۰ به عنوان بخشی از تلاش ها برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن، وسائل نقلیه با مصرف سوخت فسیلی را از خط تولید خود حذف کنند.

به گزارش کافه اقتصاد ، خبرگزاری رویترز گزارش داد: منابعی که از محتوای این تعهد شرکت های خودروسازی آگاه هستند گفته اند که برخی از شرکت های بزرگ خودروسازی از جمله دو شرکت بزرگ تویوتا و شرکت فولکس واگن و نیز شرکت های فعال در بازار خودروسازی چین، آمریکا و آلمان در این توافق شرکت ندارند.

امتناع این شرکت ها از چنین تعهدی نشان می دهد که چالش ها برای تغییر در آینده برای هدف به صفر رساندن انتشار گازهای کربنی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

اطلاعات آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که خودروها، کامیون ها، کشتی ها، اتوبوس ها و هواپیماها یک چهارم همه آلودگی ناشی از انتشار کربن در جهان را تشکیل می دهند و حجم بالایی از این مقدار ناشی از وسائل نقلیه است.

این توافق را شرکت سوئدی ولوو، فورد و ژنرال موتور آمریکا، دایملر ای جی و مرسدس بنز آلمان، خودروسازی بی‌وای‌دی چین ، شرکت بین المللی جگوار لندرور و بخشی از بزرگترین شرکت خودروسازی تاتا موتورز هند در حاشیه مذاکرات آب و هوایی گلاسکو امضا کرده اند که تازه ترین ابتکار عمل شرکت های خوردوسازی برای مهار گرمایش زمین تا اواسط قرن جاری است. شرکت ولوو تاکنون متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ همه خودروهای خود را برقی کند.

انگلیس که میزان اجلاس آب و هوایی گلاسکو Cop۲۶ است گفته چهار کشور از جمله نیوزلند و لهستان نیز به دیگر کشورهایی پیوسته اند که متعهد شده اند تضمین کنند همه خودروهای جدید و وانت های تولیدی آنها تا سال ۲۰۴۰ و یا حتی زودتر تولید گاز دی اکسید کربن را به صفر می رسانند.

بیانیه دولت انگلیس درباره توافق شرکت های خودروسازی یک روز بعد از برگزاری کنفرانس حمل و نقل در اجلاس آب و هوایی منتشر شده است.

با این حال، بی میلی چین، بزرگترین بازار خودروسازی جهان و آمریکا بزرگترین اقتصاد و دومین بازار بزرگ خودروسازی جهان برای ملحق شدن به این تعهد ابهاماتی را درباره میزان تاثیر آن برانگیخته است.

برخی منابع آگاه گفته اند هر چند که آمریکا در چنین تعهدی شرکت ندارد اما شرکت های خودروسازی مهم در ایالت هایی همچون کالیفرنیا و نیویورک آن را امضا کرده اند.

یک منبع صنعت خودروسازی گفته است برخی از شرکت های خودروساز نگران چنین تعهدی هستند، زیرا آنها را متعهد به تغییرات هزینه برای استفاده از فناوری خواهد کرد و تعهدی از سوی دولت ها برای تامین هزینه ها و نیز ساخت زیرساخت های شبکه ای که از خودروهای برقی حمایت می کند، وجود ندارد.

کمیسیون اروپا تابستان امسال پیشنهاد طرحی را درباره ممنوعیت ساخت خودروهای فسیلی تا سال ۲۰۳۵ داد. این طرح همچنین شامل تعهداتی برای تامین زیرساخت های لازم بود که خودروسازان متقاضی آن بودند.

در بیانیه دولت انگلیس همچنین قید شده که بیانیه مشترکی از سوی شرکت های خرده فروشی مواد غذایی «سینبری» با هدف استفاده از انرژی پاک در ناوگان حمل و نقل خود امضا خواهد شد.

  • منبع خبر : ایرنا