مجری طرح برق روستايی شركت توانير از توزيع بيش از 30 هزار سامانه قابل حمل برق خورشيدی براي تامين برق عشاير كشور تا پايان سال جاری خبر داد.

به گزارش کافه اقتصاد به نقل از پايگاه خبری توانير، فرهاد شبيهي با اعلام اين خبر افزود: طرح تامين برق عشاير در جهت توسعه عدالت و ارائه خدمات متوازن در كشور از سال ۱۳۹۹ در دستور كار شركت توانير قرار گرفته و به صورت جدی در حال انجام است.

وي افزود: براساس اعلام سازمان عشاير كشور از تعداد ۳۵۳ هزار خانوار عشاير كشور، حدود ۶۰ هزار خانوار عشاير كوچ رو از انرژی برق محروم هستند و شركت توانير با توجه به اهميت قشر زحمتكش و مولد عشاير، برنامه تامين برق عشاير را از طريق سامانه‌هاي قابل حمل برق خورشيدي طرح‌ريزی کرده و در دست اقدام دارد.
مجری طرح برق روستايي شركت توانير با بيان اينكه از ابتداي طرح تاكنون ۲۰ هزار سامانه قابل حمل برق خورشيدی با همكاری سازمان امور عشاير كشور و شركت‌های توزيع نيروي برق در بين خانوارهای عشاير توزيع شده است، تاكيد كرد: ۹۰ درصد هزينه اين سامانه‌ها از سوي شركت توانير پرداخت می‌شود و تنها ۱۰ درصد قيمت كالا را عشاير جهت ارائه خدمات پس از فروش بهتر پرداخت می‌كنند.
فرهاد شبيهي با اشاره به اينكه تهيه و تدوين دستورالعمل‌ها و مشخصات فني استاندارد سامانه‌ها در شركت توانير با مشاركت سازندگان و مشاوران انجام شد، گفت: فناوري ساخت اين سامانه در كشور بومی‌سازی شده و در حال حاضر با ۴ شركت دانش‌بنيان داخلی جهت تامين سامانه‌ها قرارداد داريم كه تا چند ماه آينده با توجه به درخواست‌های ارسالی از سوی توليدكنندگان جهت اخذ گواهی استاندارد براي توليد، اين تعداد افزايش خواهد يافت.
وی افزود: با توجه به شرايط زندگی و جابه جايي عشاير، كيفيت و دوام سامانه‌ها از اهميت ويژه‌اي براي شركت توانير برخوردار است و به همين سبب به طور مستمر ارزيابی و انجام آزمون‌هاي نمونه‌اي و مطابقت با استاندارد با محوريت پژوهشگاه نيرو و همكاری آزمايشگاه‌های مرجع انجام می‌گيرد.
از ويژگی‌های اين سامانه، حفاظت‌هاي فيزيكي و الكتريكي و  IP بالا، پورت‌های فلزی و ضربه‌گيرهای مناسب براي كارايی بهتر و دوام بيشتر در سكونتگاه‌های دورافتاده و صعب العبور عشاير است.
به گفته وی، سامانه‌های مذكور قابليت دريافت انرژی از صفحات خورشيدی و ذخيره در باتری‌ها را براي ۲ روز ابری برای استفاده از تجهيزات قابل حمل و كم توان DC و دارد و گفت: در اين سامانه‌ها از باتری ليتيومي جهت ذخيره‌سازی بالاتر انرژی، طول عمر بيشتر باتری و سبك‌سازی دستگاه استفاده شده و ۵ چراغ LED با اتصالات با دوام به همراه سامانه تحويل عشاير محترم می‌شود.
مكاتباتی با ساير مراجع جهت توسعه توليد تجهيزات كم مصرف DC در داخل كشورهمچون يخچال، تلويزيون، كره گير و خامه زن، پمپ آب، پنكه و… براي استفاده عشاير انجام شده و مطالعات در جهت ارتقای سامانه‌های قابل حمل برق خورشيدی جهت اتصال دستگاه‌های الكتريكی متناسب با نياز عشاير در دست انجام است.
مجری طرح برق روستايی توانير از رايزنی با سازمان امور عشاير كشور براي برق رسانی به محل‌هاي اسكان عشاير با استفاده از شبكه سراسری برق يا نيروگاه‌های خورشيدی منفصل از شبكه برق خبر داد و افزود: تا كنون چند جلسه با سازمان امور عشاير در اين باره برگزار شده و به زودی پس از انعقاد تفاهم نامه دو جانبه اجرا خواهد شد.