صنعت کاشی و سرامیک ایران در چند سال اخیر، توانسته ظرفیت تولید سالانه خود را به بیش از ۷۲۰ میلیون مترمربع برساند.

با توجه ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در صنعت کاشی و سرامیک کشور وجود دارد، واردات چند میلیون متر مربعی این محصول به کشور از سال ۹۷ سیر نزولی گرفته و از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ آنطور که آمار و ارقام نشان می‌دهد، واردات این محصول صفر می‌شود.

 

نعمتی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به وفور مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک در کشور، گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ی مواد اولیه تولید این محصول در کشور، بستر مناسبی برای فعالیت در صنعت کاشی و سرامیک فراهم است. ضمن آنکه میزان تولیدات سالانه‌ی این محصول، توانایی تامین نیاز داخل را دارد و درآمد‌های حاصل از صادرات کاشی و سرامیک می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی هم شود.

 

رضایی تولید کننده انواع کاشی و سرامیک با اشاره به ظرفیت و توانایی تولید این محصول، گفت: سالهاست که دفاتر بازاریابی و بازرگانی ما در کشور‌های مختلف، نمونه‌هایی از تولیداتمان را ارائه می‌دهند و بر اساس سلایق مختلف ثبت سفارش می‌کنند و طبق سفارش، کاشی و سرامیک را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌کند.
  گودرزی از تولید کنندگان دیگری است که نام و نشان تولیداتش به آن طرف مرز‌ها هم رسیده، وی با اشاره به صادرات محصولات خود گفت: مقصد کاشی و سرامیک‌هایی که ما تولید می‌کنیم کشور‌های اروپایی است و اگر حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان بیشتر شود، توانایی آن را داریم که حتی ۱۰۰ درصد محصولاتمان را صادر کنیم.
 براساس رتبه بندی جهانی، صنعت کاشی و سرامیک ایران سال گذشته در صادرات رتبه پنجم و در تولید در جایگاه ششم جهان قرار گرفته است. صنعتی در این سال‌ها بدون آنکه انحصاری برایش ایجاد شود توانسته ظرفیت تولید سالانه خود را به بیش از ۷۲۰ میلیون مترمربع برساند.
  • منبع خبر : صدا وسیما