سید مهدی طبیب زاده می‌گوید: به‌واسطه کمبود آب، نوسان دمای هوا و عدم‌حمایت از تولیدکنندگان، تولید پسته ایران به ۱۳۵ هزار تن رسیده که رقم بسیار پایینی است.

به گزارش کافه اقتصاد از پایگاه خبری اتاق ایران ، رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز با اشاره به اهمیت محصول پسته برای کشور و استان کرمان، از وجود یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال در این حوزه خبر داد و گفت: پسته در ۲۷ استان کشت می‌شود و علاوه بر ارزآوری و اشتغال‌زایی با معیشت ۵ میلیون نفر مرتبط است.

سید مهدی طبیب زاده در شصت و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات صنعت پسته، افزود: بحث امروز پسته ادامه رقابت و حضور در بازار جهانی است آن‌هم در شرایطی که رقیب اصلی ما یعنی آمریکا دشمن ماست.

وی گفت: در شرایطی که آمریکا حدود ۵۰۰ هزار تن تولید پسته دارد، امسال تولید پسته کشور ما به حدود ۱۳۵ هزار تن سیده و در این بین استان کرمان که همواره بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد پسته کشور را تولید می‌کرد تنها ۵۰ هزار تن تولید داشته، که کمبود آب و نوسانات دمای هوا و عدم‌حمایت از تولیدکنندگان ازجمله علل این کاهش است.

طبیب‌زاده، ادامه داد: اتاق کرمان و اعضای هیات نمایندگان اتاق از مسیرهای مختلف ازجمله برگزاری جلسه با رئیس بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، پیگیر رفع مشکلات تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ازجمله پسته هستند.

رئیس اتاق کرمان پیشنهاد تمدید مهلت رفع تعهدات ارزی تا پایان سال را مطرح کرد و ادامه داد: نیاز است ستاد یا کارگروهی ویژه برای حل مشکلات حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود.

 

چند نرخی بودن ارز رانت به وجود می‌آورد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در اقتصادهایی که ارز چند نرخی وجود دارد شاهد ایجاد رانت و فساد هستیم. گفت: از سال ۹۷ با اجرای طرح ارز ۲ نرخی نه‌تنها قیمت کالاهای اساسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند ثابت نماند، بلکه ضمن ایجاد رانت و فساد قیمت‌ها و تورم نیز افزایش یافت.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: باید به سمت یک نرخ ارز متعادل برویم و در کنار آن ارزش پول ملی تقویت شود تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و جلوی تورم گرفته شود.

پورابراهیمی ادامه داد: برای اقتدار اقتصادی باید صادرات تقویت شود و محور فعالیت‌های دولت باشد و مجلس نیز از این مهم حمایت می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: فهرستی از صادرکنندگان خوش‌نام تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شود تا طبق پیشنهاد‌ها این افراد برای رفع تعهدات ارزی، تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

پورابراهیمی، ادامه داد: باید تعهدات ایجاد شده برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی از شرایط صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی جدا شود.

همچنین استاندار کرمان در این نشست ضمن تقدیر از اتاق کرمان به دلیل پیگیری مسائل اقتصادی استان گفت: مشکلات مطرح شده در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در همه کشور دیده می‌شود و باید راهکارهای کارشناسی مطرح شده در این جلسه در سطح کلان نیز طرح و اجرا شود.

علی زینی وند، گفت: سال گذشته حدود هزار هکتار از اراضی پسته از مدار تولید خارج شد و با این روند ادامه رقابت در بازار جهانی مشکل است. وی عدم کیفیت و بهره‌وری را ناشی از کشاورزی سنتی و خرده مالکی دانست که موجب اتلاف آب و منابع شده است.

استاندار کرمان اظهار کرد: یکی از مصوبات این نشست تشکیل کمیته هماهنگی برای تجمیع و اقناع‌سازی کشاورزان و اعلام یکی از شهرستان‌های پسته خیز استان به‌عنوان پایلوت برای اتصال برخی کشاورزان به تولید مکانیزه و با دانش باشد.

زینی وند افزود: برخی کشاورزان که محصول پسته آنها از نظر کیفیت و حجم برداشت چندان قابل‌قبول نیست، می‌توانند مدیریت باغ خود را به افرادی بسپارند که ضمن کاهش سطح زیر کشت، چندین برابر درآمد کسب کنند.

در این نشست جلیل کار بخش، نایب‌رئیس اتاق کرمان و سید محمدرضا ترابی موسوی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان و برخی از صاحب‌نظران و فعالان عرصه تولید و صادرات محصول پسته نیز به بیان دغدغه‌ها و راهکارهای پیشنهادی پرداختند.

  • منبع خبر : پایگاه خبری اتاق ایران