طبق آمار اعلامی انجمن نجوم آماتوری ایران، چابهار کوتاه‌ترین و پارس‌آباد مغان بلندترین شب یلدای سال را تجربه خواهند کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: کوتاه‌ترین شب یلدای امسال (۱۳۹۹) ایران، در چابهار (۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه) و بلندترین شب یلدا در پارس آباد (۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه) خواهد بود. تهرانی‌ها هم شب یلدایی به طول ۱۴ ساعت و ۱۶ دقیقه را تجربه خواهند کرد.

مسعود عتیقی در مورد طول شب یلدای امسال در استان‌های مختلف کشور اظهار داشت: از آنجایی که در استوای زمین طول روز و شب با هم برابر است، بر این اساس شاهد تغییر فصول در ناحیه استوا نیستیم. هر چه به عرض‌های جغرافیایی طرفین خط استوا برویم، مدت زمان تفاوت طول روز و شب نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد به گونه‌ای که به طور مثال در شهر چابهار در جنوب شرق کشور، لحظه غروب خورشید در روز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ ساعت ۱۶:۴۲ و زمان طلوع خورشید در بامداد اول دی ساعت ۶:۰۹ صبح است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، بر این اساس طول شب یلدا برای اهالی چابهار ۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه است و اهالی این منطقه کوتاه‌ ترین طول شب یلدا را در کشور در پیش رو دارند. این در حالی است که در شمال غرب کشور و در پارس آباد زمان غروب آفتاب در روز ۳۰ آذر ساعت ۱۶:۵۷ و طلوع خورشید در بامداد اول دی امسال ساعت ۷:۳۶ صبح است و طول شب یلدا برای اهالی آن منطقه ۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه است که یک ساعت بیشتر از طول این شب در چابهار است.

 

گزارش و تنظیم خبر : محمد محمدی لورون

  • نویسنده : محمد محمدی لورون