وزیر امور اقتصادی و دارایی در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی گفت: دشواری‌های اصلاح نظام مالیاتی در سال‌های اخیر به نتیجه رسیده است.

سید احسان خاندوزی گفت: تلاش‌ها برای اصلاح نظام مالیاتی موجب شده طی ۳ سال اخیر اتکای بودجه به مالیات از حدود ۳۰ درصد به بالای ۴۰ درصد برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سال هاست یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست گذاران و دلسوزان کشور اتکا به درآمد‌های پایدار مالیاتی است. در این مسیر گذشتگان اقدامات خوبی انجام دادند، اما دشواری‌های اصلاح ساختاری که ثمره آن سهم بالای درآمد‌های پایدار مالیاتی است در این دوره به انجام رسیده است.

آقای خاندوزی سال‌های تحریم را انگیزه‌ای برای سیاست‏گذاران دانست تا به سمت درآمد‌های پایدار مالیاتی بروند.

آقای خاندوزی با تمجید از چرخش کیفی مالیات‌ستانی در سازمان امور مالیاتی گفت: میزان وصولی‌ها نسبت به عدد مصوب بودجه توانسته در تمام این دوره هدف گذاری قانون گذار را محقق کند که اتفاق در خور توجهی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تامین مالی بخش عمومی با درآمد‌های ناپایدار، سنت تاریخی است که در اقتصاد ایران سال‌ها به آن مبتلا بودیم که در آن حوزه به منفعت بخش عمومی کوتاه مدت توجه می‌شد و به منفعت بخش واقعی اقتصاد زیاد توجه نمی‌شد.

آقای خاندوزی فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در حوزه مالیات را بسیار مهم دانست و گفت: هرچند نفع بخشی از فعالان اقتصادی و اجتماعی در عدم تحول نظام مالیاتی است، اما باید آحاد جامعه را همراه و همگام با سیاست‌های مالیاتی کنیم.

 

  • منبع خبر : صدا وسیما