دغدغة اصلی کتاب یافتن پاسخ برای پرسش‌هایی از این قبیل است که «چه شد جامعه و حکومت دینی تا آن حد منحط شد؟» «کوفه که بیست سال پیش مقر حکومت علی (ع) بود، چرا با آن سرعت دگرگون شد؟»

به گزارش کافه‌اقتصاد؛ ثریا محمدی لورون (دبیر سرویس اجتماعی )؛ کتاب «حسین (ع)؛ عقل سرخ» مجموعه سه جلسه گفت وگوی تلویزیونی در روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ محرم‌الحرام سال ۱۳۸۰ با دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی است که پس از پیاده‌سازی، توسط مؤسسه انتشاراتی «طرح فردا» چاپ و منتشر شده است. دکتر ازغدی در این گفت‌وگوها تحلیل خود را پیرامون فلسفه قیام امام حسین (ع)، اهداف نهضت عاشورا و آرمان شهدای کربلا بیان کرده است.

بر طبق مندرجات کتاب، امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران آن حضرت در روز عاشورا و طی ۲۴ ساعت، یک دورة فشردة اسلام‌شناسی کاربردی به بشریت ارائه کرده‌اند. آنگونه که از نام کتاب هم پیداست، دکتر ازغدی عاشورا را محل تلاقی عقل و عشق می‌داند و بر این باور است که شور و شعور به صورت توأمان در حرکت الهی امام حسین (ع) قابل رهگیری و ردیابی است.

مطالب و مباحث کتاب با توصیف وضعیت جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجری آغاز می‌شود. سالی که همه‌چیز به ظاهر درست و طبیعی است و توده مردم و افکار عمومی اوضاع را چندان غیرمتعارف نمی‌بینند. دستگاه تبلیغاتی حکومت همه‌چیز را توجیه کرده و مثل سابق، بر مأذنه‌ها شعار توحید سرداده می‌شود و همه رو به قبله نماز می‌گزارند. اما طعم اسلام تغییر کرده است!

دغدغة اصلی کتاب یافتن پاسخ برای پرسش‌هایی از این قبیل است که «چه شد جامعه و حکومت دینی تا آن حد منحط شد؟» «کوفه که بیست سال پیش مقر حکومت علی (ع) بود، چرا با آن سرعت دگرگون شد؟»

به باور نویسنده یکی از محوری‌ترین مؤلفه‌ها در پاسخ به پرسش‌های یادشده، مسئله عدالت اجتماعی است که حکومت فاقد آن بود و امام حسین (ع) به گفتن از محاسن عدل و مضرات ظلم قانع نبود؛ بلکه چاره کار را در اقدام عملی می‌دید.

بخشی از مطالب کتاب به واکاوی آموزه‌های مندرج در خطبه عرفه امام حسین (ع) می‌پردازد و عنوان می‌کند که امام اهداف خود و مسیر حرکت نهضت را به روشنی در آن خطبه بیان کرده است.

این کتاب ۱۱۲ صفحه‌ای از سه فصل تشکیل شده که عنوان «نشست» بر آن‌ها نهاده شده است. نشست اول به موضوع «عقل در عاشورا» پرداخته، نشست دوم «عاشورا، پایان تأویل» نام دارد و نشست سوم با عنوان «حسین (ع) از مستضعفان می‌گوید» به موضوع عدالت و جایگاه آن در فلسفه قیام حضرت می‌پردازد.

از ویژگی‌های این کتاب نقل مستندات ارائه‌شده از منابع و مراجع برجسته و شناخته‌شده چون «بحار‌الأنوار» و «تحف‌العقول» است.
مطالعه این کتاب برای کلیه علاقه‌مندان به مباحث معرفتی عاشورا در این ایام توصیه می‌شود.

 

حسین (ع)؛ عقل سرخ
نوشته: دکتر حسن رحیم¬پور ازغدی

 

 

 

 

  • نویسنده : ثریا محمدی لورون