روایت زندگی امام حسین (ع) با بهره­ گیری از عناصر داستانی است که توسط «حجه­‌الإسلام والمسلمین محمد محمدیان» نوشته و توسط نشر معارف چاپ شده است.

به گزارش کافه اقتصاد ، (ثریا محمدی لورون:دبیر سرویس اجتماعی )؛ کتاب ۲۹۲ صفحه­ ای «حسین (ع) از زبان حسین (ع) که عنوان دوم آن «زندگی و زمانه امام حسین (ع) از زبان ایشان» نام دارد، روایت زندگی امام حسین (ع) با بهره­ گیری از عناصر داستانی است که توسط «حجه­الإسلام والمسلمین محمد محمدیان» نوشته و توسط نشر معارف چاپ شده است. این اثر تا کنون ۸ بار تجدید چاپ شده است که نشان از استقبال و رضایت مخاطبان و توفیق کتاب دارد.

ویژگی مهم کتاب که در عنوان آن هم بازتاب یافته، انتخاب امام حسین (ع) به عنوان راوی است. این تمهید باعث شده تا مخاطب احساس نزدیکی بیشتری به شخصیت پیدا کرده و وقایع را از دریچه نگاه اندیشمندانه و کمال­ گرایانه او به نظاره بنشیند. صحنه­ های مصیبت از جمله شهادت علی ­اصغر (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) وقتی از زبان امام حسین (ع) روایت می­شود، عاطفه سیال انسانی و اوج مظلومیت آن بزرگوار را برای خواننده تصویر کرده و رقت قلبی و هم­دردی عمیق او را فراهم می­کند. در بخشی از کتاب که به صحنه تیرخوردن فرزند شیرخوار امام می­پردازد، آمده است:

«فرزند شیرخوار خود را در بغل گرفتم و همین که خواستم او را ببوسم، تیر حرمله بر گلوی آن طفل فرود آمد و او را به شهادت رساند. در حالی که مشتی از خون او را به سوی آسمان می‌پاشیدم، گفتم: آن چه این مصیبت را برایم آسان و قابل تحمل می‌کند، این است که در برابر نگاه خداوند انجام می‌گیرد.»

تصمیم­گیری­ های امام در لحظات حساس و سرسپردگی او به مشیت الهی و پایبندی­ اش به آرمان­ های والا به خوبی در این کتاب توصیف شده است و در کنار اینکه خواننده را جذب روایت می­کند، وجه تعلیمی بارزی هم دارد.

این کتاب در هشت فصل دوران ولادت امام حسین (ع) تا شهادت آن حضرت و رخدادهای پس از آن را روایت می­کند. همچنین بخش­ های مربوط به ماجرای اسارت اهل بیت  تا بازگشت به کربلا و سپس مدینه از زبان حضرت زینب (سلام الله علیها) روایت می­شود.

فصل های این کتاب عبارت­ اند از: «دوران رسول خدا (ص)»، «دوران امیرالمومنین (ع)»، «دوران امام حسن (ع)»، «امامت»، «آغاز مبارزه آشکار با حاکمیت اموی»، «از مکه تا کربلا»، «و تو چه می­دانی کربلا چیست،» «پس از شهادت امام حسین (ع)».

اسناد و مدارکی که نویسنده برای نگارش داستانی این کتاب مورد استفاده قرار داده، در پاورقی ذکر شده است تا مخاطب کنجکاو و جست­ جوگر در صورت نیاز به اصل مقاتل و کتاب­های تاریخی مراجعه کند.

حدود ۵۰ درصد مطالب کتاب هم مأخوذ از سخنان امام حسین (ع) است و نویسنده به خوبی فرازهای تعلیمی احادیث منسوب به امام را در لابه­ لای روایت خود گنجانده و به صورت غیرمستقیم معارف را به ذهن خواننده تزریق می­ کند.

زبان کتاب هم ساده و روان است و مخاطب عام را در نظر گرفته است. بنابراین نویسنده ضمن رعایت اصول اساسی داستان­ پردازی، از صناعت بیشتر خودداری کرده است.

  • نویسنده : ثریا محمدی لورون
  • منبع خبر : اختصاصی گروه فرهنگ کافه اقتصاد