سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیل شدن جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری خبرداد.

به گزارش کافه اقتصاد از خانه ملت ، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ابتلای ۴۵ نماینده به کرونا خبر داد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا ساعات جلسه علنی در دو روز آینده کاهش پیدا کرد و جلسات کمیسیون‌های تخصصی نیز تشکیل نمی‌شود.

مجتبی یوسفی، اظهار کرد: ۴۵ نماینده به کرونا مبتلا شده اند که این آمار به جز کارمندان مرتبط با صحن است.از طرفی دیگر منتظر جواب تست‌های روز گذشته نمایندگان هستیم که امروز اعلام می‌شود. طبق پروتکل‌ها ما باید جلسات مجلس شورای اسلامی را تعطیل می‌کردیم اما به دلیل لزوم تصمیم‌گیری در موضوعات مختلف محدودیت‌هایی ایجاد کردیم بدین شکل که جلسات سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری مجلس از ۸ صبح تا ۱۰ یا ۱۰:۳۰ برگزار می‌شود.

یوسفی توضیح داد: هنوز شرایط برای سه بخش کردن جلسات مجلس شورای اسلامی فراهم نیست، به همین دلیل در دو روز آینده ساعات جلسات کاهش پیدا کرد و هفته آینده جلسات مجلس در سه نقطه تشکیل می‌شود.وی در پایان گفت: جلسات کمیسیون‌های تخصصی تعطیل می‌شود مگر این‌که موضوع مهمی در دستور کار باشد، حضور میهمانان نیز محدود خواهد شد.

سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز در این باره گفت که با توجه به افزایش شیوع کرونا، آغاز موج‌ جدید و ابتلای تعدادی از نمایندگان به این بیماری، به جهت رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی، صحن علنی مجلس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۲و ۱۳ بهمن ماه) تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود و تعداد همراهان وزرایی که به مجلس دعوت شده اند نیز محدود شده است.وی گفت: جلسات کمیسون ها لغو و صرفا جلسات کمیسیون تلفیق به علت کمی تعداد نمایندگان برگزار می‌شود.

 

 

اصلاح قانون نظام مهندسی با هدف رفع تعارضات در متن قانون /فعالیت‌های حوزه ساختمان نظام مند می‌شود

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و رفع تعارضات و ایرادات موجود در قانون گفت:یکی از اهداف اصلی ما ضمن حذف تعارضات قانونی، نظام مند کردن حوزه اجرایی ساختمان است به نحوی که ساختمان‌ها تنها توسط افراد ذی صلاح ساخته شود.

صدیف بدری در رابطه با لزوم اصلاح قانون نظان مهندسی و کنترل ساختمان، گفت: این قانون در سال ۱۳۷۴ تصویب شده است و طبیعتاً با گذشت زمان و بروز برخی ایرادات، این قانون نیاز به بازنگری، بروزرسانی و اصلاح داشته است. لذا ابتدا در مجلس دهم اقدام به ارائه طرح اصلاح قانون نظام مهندسی کردیم اما مقرر شد دولت لایحه در این خصوص ارائه کند که متاسفانه این امر انجام نشده و در نهایت در مجلس دهم به جمع بندی نرسیدیم. از این رو در مجلس یازدهم مجدداً این طرح را به همراه تعدادی از همکاران تهیه کردیم و هم اکنون در کمیته نظام‌های فنی، اجرای و مهندسی کمیسیون عمران با همراهی مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های مربوطه در مراحل پایانی چکش کاری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایراداتی در قانون نظام مهندسی فعلی در حوزه ساختار شکل گیری سازمان نظام مهندسی  کشور وجود دارد که باید اصلاح شود.

 

 

وزارت صمت برای ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودرو ضرب‌الاجل تعیین کند

حسینی‌کیا با بیان اینکه کیفیت خودرو باید ارتقا یابد، تصریح کرد: امروز خودروی تولید داخل به دلیل کیفیت پایین آن در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی با بیان اینکه نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت خودرو به مقام معظم رهبری نیز منتقل شده است، افزود: کمیسیون صنایع و معادن فرمایشات آقا درباره صنایع به ویژه صنعت خودروسازی را نصب العین خود قرار می‌دهد، تلاش می‌شود با اقدامات نظارتی، خودروسازان را ملزم به ارتقا کیفیت و کاهش قیمت کنیم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت صمت باید با در نظر گرفتن ضرب الاجل برای خودروسازان، این شرکت‌ها را ملزم به افزایش کیفیت و کاهش قیمت کند.

 

 

موافقت با تامین قیر رایگان برای سال آینده با اولویت مناطق محروم/ تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت: نمایندگان در نشست امروز این کمیسیون با تامین تامین قیر رایگان با اولویت مناطق محروم و تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان از منابع شرکت نفت برای گازرسانی مناطق محروم موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس در تشریح مصوبات این کمیسیون، گفت: کمیسیون تلفیق با اتمام بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده وارد بخش هزینه ای شده و مصوباتی را در این خصوص داشته است.براساس مصوبه این کمیسیون وزارت نفت مکلف شد تا از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط و از محل سهم ۱۴٫۵ درصد این شرکت تا میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام طرح های نیمه تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و استان های نفت خیز و گازخیز مناطق سردسیر استان های رویشی زاگرس، مناطقی که از لحاظ گازرسانی شهری و روستایی پایین تر از متوسط کشور می باشند و همچنین روستاهای واقع در مناطق کوهستانی و صعب العبور حداقل ۴ برابر سرانه اقدامات لازم را به عمل آورد.

سهمیه دستگاه های اجرایی بدین شرح تعیین شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها ۲۰ درصد، وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت راه های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح های مسکن مهر و مسکن ملی و جاده های عشایری ۴۸ درصد، وزارت آموزش و پرورش برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور برای نوسازی مدارس ۶ درصد، وزارت کشور برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذی‌ربط ۱۷ درصد، بسیج سازندگی برای آسفالت راه های بین مزارع، پاسگاه ها و پایگاه ها ۶ درصد، نیروهای مسلح (ارتش) ۳ درصد در نظر گرفته شد.

 

 

 

سازمان غذا و دارو در مورد گندم‌های روسی شکاکانه نظر ندهد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس سازمان غذا و دارو را متولی اصلی اعلام نظر در مورد گندم‌های وارد شده از روسیه دانست و از این سازمان خواست که شکاکانه اظهار نظر نکند.

جلال محمودزاده در مورد اخباری مبنی بر آلوده بودن گندم‌های وارداتی روسیه به ایران گفت: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی وظیفه دارند از طریق سازمان غذا و دارو، سالم بودن یا نبودن گندم‌های وارداتی روسی را بررسی کنند. اگر محصولی فاقد کیفیت یا حامل بیماری باشد، به سلامت مردم آسیب می‌زند. این موضوع شوخی‌بردار نیست و باید با دقت رسیدگی به عمل آید.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، و محیط زیست مجلس یازدهم ضمن اشاره به ضرورت انتشار گواهی بهداشت گفت: روسیه  موظف است که گواهی بهداشت گندم‌ها را برای ما بفرستد. ایران هم باید کیفیت محصولات وارداتی را به دقت بررسی کند. نباید این طور باشد بعضی‌ها به ما گندم بفروشند و ما بدون بررسی وضعیت بهداشتی، آن را وارد زنجیره غذایی مردم کنیم.

 

 

بورس در معرض مداخلات آسیب‌زا نباشد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بورس از رونق کلیت اقتصاد کشور پیروی می‌کند و باید از مداخلات آسیب زننده در بورس که به برنامه سهام‌دار ضربه می‌زند، اجتناب شود.

مهدی طغیانی درباره وضعیت نابسامان بورس و راهکارهای بهبود این وضعیت، اظهار کرد: وزیر اقتصاد پیشنهادهای خوبی را برای بهبود وضعیت بورس ارائه داد. معتقدم مشکل اصلی به برخی از تصمیماتی بر می‌گردد که اصولی نبود. برای مثال تصویب می‌شود که به صادرات برخی مواد پتروشیمی مالیات وضع شود که این امر به برخی شرکت‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، چراکه این شرکت‌ها سهام‌دار دارند و وقتی سهام‌دار احساس کند سودآوری آینده شرکت کاهش می‌یابد سعی می‌کند سهم خود را بفروشد.

این نوع مداخلات باید از چارچوب خاصی پیروی کند و از قبل اعلام شود و دولت برنامه روشنی برای حمایت از صنایع داشته باشد. در این موارد باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کرد که سهامدار بتواند در مورد حال و آینده خود افق مثبتی داشته باشد. اگر سهام‌دار دچار سردرگمی شود سعی می‌کند بازار بورس را ترک کند که سرجمع این موارد کل بازار بورس را دچار مشکل می‌کند. این موارد در برنامه اصلاحی دولت بود که امیدواریم عملیاتی شود.

 

 

خرید خدمت سربازی با اصل عدالت سازگاری ندارد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه هر چند سال یک بار موضوع خرید سربازی اعلام شود اجحاف به کسانی است که توانمندی خرید خدمت سربازی را ندارند و این موضوع با اصل عدالت سازگاری ندارد.

سیدکریم حسینی ، در رابطه با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر خرید خدمت سربازی بیان کرد: چیزی که تصویب شد پختگی و کارشناسی لازم را به همراه نداشت، اینکه بخواهیم هر چند سال یکبار مصوبات اینچنینی داشته باشیم، قطعا به روند گذراندن دوران سربازی آسیب جدی می رساند.

وی با بیان اینکه اصل این کار را صحیح نمی دانم، تصریح کرد: به این دلیل صحیح نمی دانم که ما نیاز به سرباز داریم و این نیاز را هم نیروهای مسلح و آنهایی که مسئولیت مستقیم در این خصوص دارند باید اعلام کنند. اگر خدمت سربازی یک وظیفه عمومی است باید شامل همه افراد شود. اینکه هر چند سال یک بار استثنائاتی قائل شویم، آسیب زننده است. آسیب اولیه این است که دیگر فرزندان ما می گویند منتظر می مانیم و غیبت می کنیم تا چند وقت دیگر عفو یا خرید خدمت سربازی اعلام شود. آن وقت کسی که واقعا این مبالغ حتی کم را هم ندارد از یک سو تحت فشار قرار می گیرد و از سوی دیگر هم کسی که از قدرت مالی بالا برخوردار است این حق نصیب او می شود که این موضوع با اصل عدالت سازگاری ندارد.

 

 

ارائه کارت معافیت رایگان به مشمولان متاهل دارای دو فرزند در سال آینده

 

 

تعرفه خدمات پزشکی باید با سطح درآمد و توان اقتصادی اکثریت جامعه متناسب باشد

نماینده مردم گرمسار افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های پزشکی برای سال ۱۴۰۱ بیان کرد: شاید در وهله اول منطقی به نظر برسد که به دلیل تورم در مورد تعرفه خدمات پزشکی هم مانند هر تعرفه و هزینه خدمتی دیگر افزایش در نظر بگیریم، اما اگر طرفین موضوع مردم و پزشکان باشند، در شرایط موجود اولویت مردم و اقشاری هستند که به دلیل شرایط خاص اقتصادی آسیب پذیرند و فشار بیشتری را متحمل می شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه پزشکان جزء اقشار پر درآمد جامعه هستند و حتی اگر افزایش ۶۰ درصدی تعرفه مبنای کارشناسی صحیح هم داشته باشد اعمال آن در حال حاضر به هیچ وجه صحیح نیست، مگر آن بخشی از افزایش که بیمه‌ها امکان پرداخت آن را داشته باشند.

مطهری تصریح کرد: تعرفه خدمات پزشکی باید با دیگر هزینه های خدماتی کشور و سطح درآمدی و توان اقتصادی اکثریت جامعه تناسب داشته باشد که حتی با تعرفه های کنونی هم متناسب نیست و بسیاری از مردم از پرداخت هزینه های درمانی معمولی خود نیز ناتوانند، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که طبق قانون اساسی دولت مکلف به ارائه خدمات پزشکی رایگان به مردم است.

 

 

طرح حضانت مادران بر فرزندانشان در شرف نهایی شدن است

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که طرحی مبتنی بر آراء فقهی و در راستای حل مشکل حضانت فرزندان توسط همسران شهدا در شرف نهایی شدن است، گفت: امیدوارم طرح مجلس بتواند پاسخگوی تزاحمات موجود میان حضانت مادران و ولایت جد پدری باشد.

فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

«ماه‌های میانی سال گذشته بود که تعدادی از همسران شهدا، مسائلی را که در حضانت فرزندانشان مواجه بودند، بیان کردند. پس از آن جلسات متعددی با این زنان، قضات امور حسبی، کارشناسان فقهی و حقوقی برگزار کردم و در تمام این مدت سعی شد طرحی مبتنی بر آراء فقهی و در راستای حل مشکلات این دسته از زنان نگاشته شود.

این طرح در حال حاضر در شرف نهایی‌ شدن است. هفته گذشته که به مناسبت روز زن با تعدادی از همسران شهدای مدافع حرم و امنیت جلسه داشتم، این عزیزان باز هم از مسائل مربوط به حضانت فرزندانشان گفتند.

امیدوارم طرح مجلس بتواند پاسخگوی تزاحمات موجود میان حضانت مادران و ولایت جد پدری باشد».

طبق ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آنکه زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده‌ باشد.

 

 

 

مخالفت فراکسیون ایثارگران مجلس با طرح ادغام تشکیل وزارت امور ایثارگران و رفاه اجتماعی

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: این فراکسیون با طرح تشکیل وزارت امور ایثارگران و رفاه اجتماعی مخالف است و در این خصوص رایزنی‌های خود را انجام خواهد داد.

احمد امیرآبادی فراهانی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس ، ضمن تاکید براینکه این فراکسیون با طرح تشکیل وزارت امور ایثارگران و رفاه اجتماعی مخالف است، گفت: این طرح توسط یکی از نمایندگان در حال حاضر مطرح شده و هنوز در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است و باید روال قانونی خود را تا زمان بررسی در صحن علنی مجلس طی کند.

این طرح به دنبال ادغام سه سازمان بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیستی است و فراکسیون ایثارگران مجلس این طرح را در شان ایثارگران و این نهادها نمی‌داند.

امیرآبادی‌فراهانی بیان کرد: با توجه به پیام‌های مکرر جامعه ایثارگری طی این چند روز در واکنش به خبر ارائه طرح تشکیل وزارت امور ایثارگران و رفاه اجتماعی و اظهار نگرانی این عزیزان نسبت به آن، فراکسیون ایثارگری مجلس با بررسی چنین طرحی مخالف بوده و در این خصوص رایزنی‌های خود را انجام خواهد داد.

 

 

کمیسیون تلفیق مصوبه خرید سربازی را حذف کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از لغو و حذف شدن مصوبه خرید خدمت سربازی خبر داد.

رحیم زارع در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق مصوبه قبلی خود درباره خرید خدمت سربازی را ملغی کرد.

وی افزود: کمیسیون تلفیق به جای خرید خدمت سربازی تصویب کرد که مشمولان سرباز متاهل با ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند به صورت رایگان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.

کمیسیون تلفیق چند روز گذشته مصوبه ای برای خدمت سربازی داشت که به موجب آن قرار بود دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود شوند.