سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی تحولات مذاکرات وین و سفر رییسی به روسیه با حضور وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد.

به گزارش کافه اقتصاد از خانه ملت ، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۵ بهمن‌ماه) به ریاست محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و  ۵ دقیقه و با حضور ۱۹۹ نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

حمایت از طرح‌های محرومیت‌زدایی و کیفیت‌بخشی به سکونتگاه‌های زنان خانوار/تلاش وزارتخانه برای پشتیبانی مالی از طرح های توانمندسازی

احمد وحیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حول محور زنان می‌چرخد و اگر به آن نپردازیم مسائل زیادی ایجاد می کند از این رو پرداختن به مسائل زنان و توانمندسازی آنها اهمیت فراوان دارد.

وزیر کشور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های کلی خانواده در سال ۹۵ بیان کرد: ایشان تأکید داشتند که از خانواده‌‌ها با سرپرست زنان حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی شود و آنها را برای ازدواج تشویق و شرایط را تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه وزارت کشور، کارهایی در این زمینه انجام شده است. از حیث سیاست‌گذاری با استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور در جهت اجرایی شدن بند (پ) ماده (۸۰) قانون توسعه اقداماتی در راستای هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و پشتبانی مالی صورت گرفت.

وحیدی اظهار داشت: حمایت از طرح‌های محرومیت‌زدایی و کیفیت‌بخشی به سکونتگاه‌های زنان خانوار در مناطق غیررسمی از جمله اقدامات وزارت کشور بود، همچنین در شورای اجتماعی موضوع زنان سرپرست خانواده مورد بررسی قرار گرفت هر چند که اصل مسئله مرتبط به ستاد ملی زنان و خانواده و مسئولیت آن برعهده معاونت زنان ریاست جمهوری است که در شورای فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز به آن پرداخته می‌شود اما از آنجایی که زنان سرپرست خانوار با اجتماع در ارتباط هستند در شورای اجتماعی نیز به این مباحث پرداخته‌ایم.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در رابطه با تدوین تقسیم کار در حمایت از توانمندسازی و واسپاری مسئولیت‌ها در خصوص زنان اقداماتی صورت گرفته است که سازمان بهزیستی، معاونت زنان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری‌ها و آموزش فنی و جمعیت هلال احمر را نیز در برمی‌گیرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در جلسات کارشناسی لایحه کرامت زنان در برابر خشونت مشارکت فعالی صورت گرفته است، گفت: کار دیگر فعال‌سازی امور بانوان در سراسر کشور است، همچنین ایجاد هماهنگی و فعال سازی امور فرهنگی نیز صورت گرفته است.

وی در خصوص حوزه پشتیبانی و حمایت مالی از طرح های توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: حمایت از زنان دارای همسران زندانی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۰ استان در دستور کار قرار دارد. ما زنان سرپرست خانواده را در ۴ دسته؛ همسران فوت شده، زنان مطلقه، مجرد قطعی و بدسرپرست تقسیم‌بندی می کنیم.

وزیر کشور تأکید کرد: توانمندسازی بانوان در حوزه سیاست‌گذاری و پشتیبانی مالی در وزارت کشور دنبال می‌شود.

 

 

تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت سیاحتی علیصدر کلید خورد

اولین دستور کار نظارتی امروز مجلس مربوط به تقاضای طرح تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر بود که با توجه به ثبت جهانی غار علیصدر و اهمیت آن در حوزه گردشگری کشورمان، حوزه این تقاضای طرح تفحص از جانب کمیسیون فرهنگی، ملی قلمداد شد و پس از قرائت گزارش بررسی این تقاضا در کمیسیون فرهنگی، نماینده متقاضیان طرح، فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ به بیان علل ضرورت تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر پرداخت.

توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در بیان ضرورت تفحص از از شرکت سیاحتی علیصدر، گفت: در شرایطی کشور در تأمین منابع ارزی دچار مشکل است و سایر کشورهای منطقه از ظرفیت ها و درآمدهای توریستی خود به خوبی استفاده می کنند و میلیاردها دلار درآمد کسب می کنند، در کشور ما یکی از مهمترین مکان های گردشگری غار جهانی علیصدر است که سالانه حدود ۷۰۰ هزار گردشگر را با خود جذب می کند، اما متاسفانه این غار ۳۰ سال است که در اختیار شرکتی قرار گرفته که در تأمین حقوق پرسنل خود درمانده شده است. نهایتا پس از استماع سخنان نماینده متقاضی طرح، این تقاضای تحقیق و تفحص با ۱۶۷ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

 

عزم مجلس برای آسیب پذیری زنان سرپرست خانوار

دستور کار دوم نظارتی مجلس در خصوص بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان به ویژه در زمینه حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه دار بود که در این گزارش بر  حمایت همه جانبه از زنان آسیب پذیر  تأکید شد. پس از قرائت این گزارش توسط سخنگوی کمیسیون اجتماعی،  برابر ماده ۱۰۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس، ۶ تن از نمایندگان سخنانی را در این رابطه ایراد کردند.

 

 

 

۲ سوال از وزیر در یک روز؛ خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت؟

سئوال نماینده بناب از وزیر صمت درباره علل کیفیت پایین خودروهای تولید داخلی

اما موضوع ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخلی همواره یکی از موضوعاتی بوده که دغدغه مردم است که در آمار بالای تصادفات جاده‌ای نقش اول را داشته است، سوال محمد باقری نماینده مردم بناب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از وزیر صمت نیز در همین رابطه بود که در طرح سوال خود از وزیر تصریح کرد: رابطه دولت با خودروسازان مشخص نیست و افزایش کیفیت خودرو نیازمند استقلال ایران‌خودرو و سایپا است.

 

بی کیفیتی خودروها به مشکلات مالی قطعه سازان مربوط می شود

پس از طرح این سئوال و اظهارات نماینده سئوال کننده، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در جایگاه ناطقان مجلس حاضر و عنوان کرد: کیفیت خودروهای داخلی پایین است و بی کیفیتی خودروها به مشکلات مالی قطعه سازان مربوط می‌شود.

 

باقری از پاسخ های وزیر صمت به صورت مشروط قانع شد

در نهایت با مهلت ۲ هفته ای به فاطمی امین برای اصلاح ساختار خودروسازی نماینده بناب از توضیحات وزیر صمت قانع شد و رأی‌گیری به رأی گذاشته نشد.

 

سئوال نماینده رباط کریم از وزیر صمت درباره علت عدم تعیین مدیرعامل ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران

پس از سوال نماینده مردم بناب، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در خصوص علت عدم تعیین مدیرعامل ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران سوالی از وزیر صمت مطرح کرد که در جریان سوال خود به بدهی ۱۸ هزار میلیارد تومانی  خودروسازان بدهی در سال جاری اشاره و و عنوان کرد: ۶ هزار میلیارد تومان این بدهی با افزایش قیمت خودرو از جیب مردم برداشته شده است.

 

وزیر صمت : به زودی سهام های دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می شود

وزیر صمت نیز در پاسخ به این سئوال اظهار کرد که حضور دولت در شرکت های خودروساز را زیبنده نمی دانم و به زودی سهام های دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می شود به طوریکه از وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی تا ۲ سال دیگر خارج می شویم.

 

مهلت دوماهه ای به فاطمی امین برای تعیین مدیر عامل دو خودروساز توسط سهامداران

در نهایت نماینده رباط کریم در مجلس به صورت مشروط از توضیحات وزیر صمت در خصوص عدم تعیین مدیرعامل دو خودروساز سایپا و ایران خودرو توسط سهامداران با مهلت ۲ ماهه ای به فاطمی امین برای تعیین مدیرعامل دو خودروساز توسط آنان قانع شد.

 

 

نایب رئیس مجلس: دولت انقلابی یک بار برای همیشه مسائل مربوط به ایران خودرو و سایپا و سرخآبی ها را حل کند

در پایان طرح سئوالات از وزیر صمت درباره خودروسازان عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در جمع بندی کوتاه خواستار تعیین تکلیف وضعیت دو خودروساز داخلی و باشگاه های فوتبال استقلال و پرسپولیس از سوی دولت شد.

 

 

تشکیل کمیته‌ای مشترک از کمیسیون فرهنگی و معاونت برنامه و بودجه برای بررسی اعتبارات فرهنگ و هنر

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌ای مشترک از کمیسیون فرهنگی و معاونت برنامه و بودجه برای بررسی اعتبارات فرهنگ و هنر خبر داد.

 

تصویب مالیات پلکانی برای حقوق و دستمزد به نفع حقوق‌های پایین

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه امروز نمایندگان در خصوص مالیات بر حقوق ها گفت: براساس مصوبه لحظاتی پیش کمیسیون تلفیق دستمزدهای تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مالیات معاف شدند.

وی ادامه داد: مالیات حقوق های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد و از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد و از ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان، ۲۰ درصد تعیین شد.

زارع تاکید کرد: حقوق های بیشتر از ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌شوند باید توجه شود این مالیات‌ها شامل مابه‌التفاوت هر پلکان می‌شود. اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و متخصصین های بالینی تمام وقت جغرافیایی صرفا مشمول ۱۰ درصد مالیات بر درآمد خواهند بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس در ادامه اظهار کرد: براساس موافقت نمایندگان، اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و متخصصین بالینی تمام وقت جغرافیایی صرفا مشمول ۱۰ درصد مالیات بر درآمد شدند. همچنین به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، پزشکان عمومی و متخصص، آموزگاران و دبیران در مقاطع ابتدایی و راهنمایی شاغل در مناطق روستایی و عشایری کشور تا سقف ۲۰ میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات شدند.

 

 

فردا؛ حضور امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس/ بررسی تحولات مذاکرات وین و سفر رییسی به روسیه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی تحولات مذاکرات وین و سفر رییسی به روسیه با حضور وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد.

عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، از حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست روز (چهارشنبه ۶ بهمن ماه) کمیسیون متبوعش در راستای بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برجامی وین و سفر ریاست جمهوری به روسیه خبر داد./

 

امتناع بانک‌ها از اجرای قانون و دستور رئیس‌جمهور در پرداخت وام/بانک ها شرخر برای وصول مطالبات اجیر می کنند

حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از بانک‌ها در عدم پرداخت وام به بهانه‌های واهی و معطل کردن مردم، گفت: برخی بانک ها شرخرهایی را اجیر می کنند و به جان مردم بدهکار به بانک ها انداخته و هر روز احضاریه برای مردم می فرستند

وی با اشاره به وام های مصوب رئیس جمهور که بخشنامه آن نیز از سوی وزیر اقتصاد داده شد اما همچنان بانک ها از پرداخت آن امتناع می کنند، گفت: علیرغم دستور شخص رئیس جمهور و وعده های شخص وزیر اقتصاد همچنان بانک ها از پرداخت وام خودداری می کنند که در این خصوص نشستی نیز روز گذشته با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تبصره ۱۸ که در سال ۹۸ برای سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید تا رونق اقتصادی را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای حوزه تولید داشته باشیم، یادآور شد: با این حال همچنان بانک ها مانع هستند و نه تنها به دستور رئیس جمهور و وزیر اقتصاد عمل نکردند بلکه به تبصره ۱۸ که الزام قانونی بوده و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برای آن قرار دادیم، توجهی نکردند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان بانک ها به مجلس آمدند و طبق گفته شان در کمیسیون اقتصادی قرار بود تا میزان دو برابر وام پرداخت کنند، اظهار داشت: تا این لحظه که پایان سال است از محل تبصره ۱۸ برای حمایت از تولید اتفاق خاصی رخ نداده و مردم سرگردان میان بانک ها و استانداری ها هستند و بانک ها به بهانه پایان سال جلوی پرداخت وام را گرفته اند.

حسن پور بیگلری ادامه داد: امروز برخی مردم برای نجات دام و واحد تولیدی خود به ۲۰۰ میلیون تومان وام نیاز دارند اما بانک ها امتناع کرده و می گویند نهایت ۲۰ میلیون تومان  پرداخت می کنند و حتی برخی از آنها برای اتلاف وقت می گویند باید از فرمانداری، استانداری و دفتر نماینده هم نامه بیاورد  در حالی که یکی از وظیفه های بانک ها پرداخت وام است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه برخی بانک ها رفتار بهتری دارند، عنوان کرد: یک بانک قرض الحسنه تا این لحظه بیش از یک میلیون فقره وام قرض الحسنه بدون سود داده است اما برخی بانک ها در فربه شدن گوی سبقت را از هم ربوده اند و می گویند دستورالعمل نیامده و وام نمی دهند.

وی افزود: مدیران عامل بانک ها درباره عدم پرداخت وام یک چیز می گویند در حالی که وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و شخص رئیس جمهور برای استمهال وام های کشاورزی و پرداخت خسارت سیل زدگان و غیره دستور داده اند.

 

 

 

 

  • نویسنده : حامدمحمدی لورون
  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت