دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان‌های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

به گزارش کافه اقتصاد ، دو زلزله به بزرگی ۶٫۴ و ۶٫۳ ریشتر ساعاتی پیش بندرعباس را لرزاند، مرکز این زلزله جزیره لافت بندرعباس بوده است. این زلزله در استان‌های جنوبی کشور مانند کرمان، بوشهر و فارس نیز احساس شده است. گروه‌های امداد به منطقه اعزام شده اندو بیمارستانها و مراکز درمانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند اساس گزارشات رسیده تاکنون دو تن در هنگام فرار  فوت کرده است.

دستور رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به زلزله زدگان

دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان‌های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.
وی همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

آماده باش دستگاه‌های امدادی در پی وقوع زلزله در جنوب کشور

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش تمامی نیروهای امدادی و خدماتی در پی زلزله ۶.۴ ریشتری رخ داده در بندرعباس خبر داد.

اسماعیل نجار با اشاره به زلزله رخ داده در جنوب کشور اظهارکرد:‌ در ساعت ۱۵:۳۶ امروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر عمق ۱۸ کیلومتری منطقه لافت در استان هرمزگان را لرزاند و چند ثانیه پس از آن نیز زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶.۳ ریشتر همین منطقه را در عمق ۱۰ کیلومتری از زمین لرزاند.

وی با بیان اینکه این زلزله در مناطق مختلفی از جنوب کشور احساس شده است، گفت:‌ تا کنون گزارشی از خسارات احتمالی ناشی از این زلزله گزارش نشده است. اما تمامی تیم‌های امدادی و خدماتی در استان هرمزگان و استان‌های معین به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود:‌ تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند و به زودی گزارش آن اعلام می‌شود.

وی از مردم خواست که خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و ادامه داد: مردم از توجه به شایعات پرهیز کرده و از تماس طولانی مدت با تلفن همراه پرهیز کنند تا ظرفیت خطوط اشغال نشود. همچنین لازم است پروتکل‌های بهداشتی نیز از سوی مردم رعایت شود.

آماده باش کامل اورژانس و بیمارستان‌ها

رییس سازمان اورژانس کشور از آماده باش کامل بیمارستان های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین لرزه در جنوب کشور خبر داد.

دکتر جعفر میعادفر در این باره اظهار کرد: بیمارستان های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین لرزه در  هرمزگان در آماده باش در آمدند.

وی با بیان اینکه این زمین لرزه از قدرت بالایی برخوردار بوده است، گفت: بالگرد اورژانس و دو قایق آمبولانس در حال ارزیابی منطقه هستند.

مجتبی خالدی -سخنگوی سازمان اورژانس گفت: پنج آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از هرمزگان و پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از فارس در حالت آماده باش هستند. تیم های ارزیاب در محل در حال ارزیابی هستند و یک فروند بالگرد اورژانس نیز اعزام شد.

همچنین رییس سازمان اورژانس کشور از مرگ یک تن در زمین لرزه در جنوب کشور تاکنون خبر داد.

دکتر میعادفر گفت: متاسفانه بر اساس آمار تا کنون‌ یک تن جان خود را در پی وقوع زمین لرزه از دست داده است.

وی‌ گفت: این جوان ۲۲ساله در بندرعباس در حال فرار از زمین لرزه بوده که تیر برق بر سر وی سقوط می کند و جان خود را از دست می دهد.

زلزله بندرعباس در جزیره قشم هم احساس شده است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان از وسعت شدید زلزله در استان هرمزگان و میزان خرابی ها خبر داد.

مختار سلحشور در گفت و گو با ایسنا، افزود: زلزله ای با قدرت ۶٫۴ در مقیاس ریشتر در ساعت ۱۵:۳۶ در عمق ۱۸ کیلومتری به مرکزیت لافت جزیره قشم رخ داد و در کوه گنو هم احساس شد.

وی با بیان اینکه این زلزله به شدت در بندرعباس، میناب، رودان و جزیره قشم احساس شده است، تصریح کرد: گزارش های مردمی از میزان شدت خرابی ها خبر می دهد، اما جهت بررسی و ارزیابی دقیق اکنون تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند.

سلحشور با اشاره به اینکه میزان خرابی و وسعت آن بزودی اطلاع رسانی می شود، اضافه کرد: ستاد بحران در آماده باش کامل به سر می برد.

برخی از منازل در بخش فین آسیب جدی دیده است

رضا مدرس جانشین ستاد بحران استانداری هرمزگان گفت: مسئولان بنیاد مسکن در حال بررسی خسارت های در مناطق زلزله زده فین از توابع شهرستان بندرعباس هستند.

مرکز زمین لرزه به فین نزدیک است

بایرامی نژاد رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری گفت: براساس بررسی های جدید و محاسبات دقیق، مرکز زمین لرزه ۲۰ کیلومتری فین بوده است.

افزایش مصدومین زلزله هرمزگان به ۹۹ نفر

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از افزایش مصدومان زلزله در این استان به ۹۹ نفر خبرداد. از این ۹۹ مصدوم در حال حاضر ۱۰ نفر بستری هستند.
وی با بیان اینکه ۸۸ نفر پس از دریافت اقدامات درمانی سرپایی مرخص شدند، عنوان کرد: اغلب این افراد دچار پیچ خوردگی و تنگی نفس شده اند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به فوت یک نفر در این زلزله، ادامه داد: اغلب این مصدومیت ها یا به دلیل اضطراب ناشی از زلزله یا در هنگام ترک یا فرار از محل قرارگیری افراد بوده است.

تکمیل می شود…

 

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما