وزیر جهاد کشاورزی از همه سازمان‌های مردم نهاد، اساتید دانشگاهی و نخبگان خواست تا در صورت داشتن فعالیت در زمینه حفظ منابع آب و خاک و احیای منابع طبیعی و مقابله با بیابان زایی ایده های خود را به دبیرخانه کارگروه مقابله با بیان زایی ارسال کنند تا بتوان آنها را به سمت اجرایی شدن پیش برد.

به گزارش کافه اقتصاد ، «سید جواد ساداتی نژاد» روز شنبه در نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی یک رسالت است، افزود: حفاظت از آب و خاک کشور عزم ملی را می طلبد بنابراین دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید در این بخش مشارکت لازم را داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حیات ما وابسته به منابع طبیعی و آب و خاک است، اظهارداشت: اگر نتوانیم خاک حاصلخیز را حفظ کنیم و جلوی تخریب را بگیریم برای نسل آینده چیزی باقی‌نمی ماند بنابراین حفظ این عناصر، وظیفه اصلی و مهم همه ما است.

وی تصریح کرد: کشورهای موفق جهان ضمن ایجاد اشتغال، به دنبال توسعه منابع طبیعی و محیط زیست هستند و این دو موضوع، هیچ تقابلی با یکدیگر ندارند بنابراین این الگو باید در کارگروه ملی مقابله با بیابان تدوین شود.

ساداتی نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری،  گفت: آب عنصرتجدید پذیر است اما خاک ۷۰۰سال طول می کشد تا یک سانتی متر از آن تولید شود، بنابراین این سرمایه گذاری یک موضوع بی نظیر و بدون جایگزین است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت مقابله با بیابان زایی با توجه به ترکیب اعضای این کارگروه، افزود: حضور نمایندگان آموزش و پرورش در این کارگروه، بیانگر تقویت این مهم در مدارس کشور است زیرا آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت نسل آینده دارد.

وی اضافه کرد: علت حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در این کارگروه، نشان دهنده بخشی از توسعه ما در راه‌ها و بزرگراه‌ها و شهرها است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: سیاست وزارتخانه ایستادن در برابر توسعه نیست بلکه سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در تمام استان‌های کشور با حفظ شرایط زیست محیطی و منابع طبیعی حامی اشتغالزایی است.

به گفته ساداتی نژاد، توسعه باید علمی و دقیق انجام شود زیرا کار بسیار حساسی است.

وی درباره پدیده فرونشست زمین و فرسایش آبی و خاکی اظهارداشت: امروز این مسئولیت به کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی سپرده شده و بزرگترین کاری که این کارگروه می‌تواند انجام دهد سپردن امور به مردم و مشارکت آنان است زیرا مردم طبیعت را دوست دارند و بزرگ ترین مدافعان آب و خاک کشور به شمار می روند.

 

درخواست وزیر از سازمان های مردم نهاد و نخبگان برای مقابله با بیابان زایی

وزیر جهاد کشاورزی از همه سازمان‌های مردم نهاد، اساتید دانشگاهی و نخبگان خواست تا در صورت داشتن فعالیت در زمینه حفظ منابع آب و خاک و احیای منابع طبیعی و مقابله با بیابان زایی ایده های خود را به دبیرخانه کارگروه مقابله با بیان زایی ارسال کنند تا بتوان آنها را به سمت اجرایی شدن پیش برد.

وی گفت: اکنون طرح‌های خوبی برای حفظ آب و خاک کشور داریم که باید آنها را به جهاد معرفی کنیم به طور مثال در زابل کارهای بی نظیری برای مقابله با بیابان زایی انجام شده که می تواند به عنوان طرح های نمونه مورد استفاده قرار گیرند.

ساداتی نژاد، به نقش رسانه ها در دستیابی به اهداف این کارگروه اشاره کرد و افزود: امروزه رسانه ها می توانند با ساماندهی برخی مسائل و جستجوی مشکلات آنها را در اختیار مسئولان اجرایی قراردهند، بنابراین رسانه ها نقش مهمی در حفظ آب و خاک کشور  دارند.

به گزارش ایرنا، کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی امروز – شنبه پس از گذشت ۴ سال فعالیت خود را آغاز کرده است.

به تازگی سند بهره‌برداری از اراضی بیابانیِ تهیه شد و این عرصه‌ها برای انجام طرح‌های پرورش شتر، بهره‌گیری از انرژی‌های نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی،  رییس سازمان جنگل ها، رییس سازمان هواشناسی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نمایندگانی از آموزش و پرورش، معاونت علمی ریاست جمهوری  و جمعی از مدیران سازمان محیط زیست در محل این وزارتخانه برگزار شد.

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۸۸ درصد از اراضی منابع طبیعی کشور ما می‌تواند تحت تاثیر بیابان‌زایی  (سه شاخص کاهش پوشش، کاهش حاصلخیزی و کاهش ذخایر کربن) قرار گیرد و مطابق بررسی سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض تخریب سرزمین قرار دارد.

اکنون ۲۲ استان کشور با ۲۹.۵ میلیون هکتار وسعت در ۱۸۷ منطقه، تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که ۲۳۷ کانون بحران را در پی داشته است.

  • منبع خبر : ایرنا