رئیس جمهور روسیه در پیام تلویزیونی خود از آغاز عملیات نظامی نیروهای این کشور در دونباس خبر داد.

به گزارش  کافه اقتصاد ، از بامداد پنجشنبه پنجم اسفند و پس از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه، منابع خبری از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند.

روس‌ها تاکید کرده‌اند که مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند و اوکراین می‌گوید که در حال مقابله با حملات روس‌هاست.

 

در این خبر می‌توانید از آخرین وضعیت تحولات مطلع شوید. این خبر به مرور تکمیل می‌شود…

          

              روز دهم

 

 

 اعلام آتش بس موقت در دو شهر محاصره شده

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت مسکو برای خروج ساکنان دو شهر محاصره شده ماریوپل و وولنوواخا آتش بس اعلام می کند

 

 

کرملین: روسیه درپی تجزیه اوکراین نیست

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه تجزیه اوکراین را هدف قرار نداده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴، پسکوف امروز (شنبه) در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هدف عملیات ویژه روسیه در اوکراین، تامین امنیت کشور ما (روسیه) است.

وی افزود: با این عملیات همچنین تلاش می شود موازنه در امنیت اروپا به گونه ای تغییر یابد که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیگر نتوانند به اوکراین سلاح تحویل دهند.

 

 

 

توقف فعالیت رسانه های مطرح آمریکایی در روسیه

در پی اعمال مجازات زندان در روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست، رسانه های مطرح غربی بویژه رسانه های آمریکایی، فعالیت خود را در روسیه متوقف کردند.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه اعلام کرد: شبکه های تلویزیونی ای.بی سی و سی.بی.اس آمریکا پخش برنامه های خود از روسیه و فعالیت خبرنگاران خود در این کشور را متوقف کردند.

خبرگزاری ریانووستی پیشتر از توقف فعالیت شبکه

 

 

سازمان ملل: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند

سازمان ملل متحد همزمان با دهمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور اروپایی خارج شده اند.

 

                            روز هشتم

 

 

کمک نظامی ۱۹ کشور به اوکراین(۱۸:۲۱)

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که ۱۹ کشور به طور منظم به این کشور کمک‌های نظامی ارسال می‌کنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اوکراینی «اوکرینفرم» اوکراین روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: این کشورها به اوکراین کمک‌های نظامی از جمله جدیدترین سلاح‌ها، مهمات، تجهیزات حفاظتی و پزشکی و نیز سوخت ارسال می‌کنند تا به طور منظم نیازهای ارتش اوکراین را فراهم کنیم.

 

آلمان و فرانسه کشتی های تفریحی دو کلان سرمایه دار روس را مصادره کردند( ۱۷:۴۷)

مسئولان آلمانی کشتی تفریجی ۶۰۰ میلیون دلاری آلیشر عثمانوف میلیاردر روس را که در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته، در بندر هامبورگ مصادره کردند.

این کشتی لوکس ۱۵۰ متر طول داشته، “دیلبر” نام دارد و از استخری ۲۵ متری برخوردار است.

امروز همچنین قایق تفریحی ایگور سوچین رئیس غول نفتی “روس نفت” نیز در فرانسه مصادره شد.

 

 

انگلیس: به دنبال حصول اطمینان از عدم دسترسی بانک‌های روسیه به سوِئیفت هستیم(۱۶:۱۲)

وزیر خارچه انگلیس امروز پنجشنبه اظهار داشت: لازم است غرب اطمینان حاصل کند که هیچ بانک روسی به سیستم سوئیفت دسترسی نداشته باشد.

“لیز تراس”  که در لیتوانی به سفر می برد، خاطر نشان کرد که غرب باید در مورد عدم دسترسی تمامی بانک های روسی به سوئیفت اطمینان ایجاد کند.

این مقام ارشد انگلیس در کنفرانسی خبری افزود:  با آمریکا،اتحادیه اروپا و  گروه هفت برای عدم دسترسی به سوِیفت همکاری می کنیم. باید اقدامات بیشتری انجام بدهیم. باید در نهایت اطمینان حاصل کنیم که هیچ بانک روسی به سوِیفت دسترسی پیدا نکن

 

نیروهای روسیه در چند کیلومتری پایتخت اوکراین(۱۵:۳۰)

وزارت دفاع انگلیس براساس اطلاعاتی جدید از نزدیک شدن نیروهای روسی به ۳۰ کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد.

هشتمین روز جنگ در اوکراین/ مسکو: «تسلیم آمریکا نمی شویم، عملیات ویژه تا انتها ادامه می باید»

درحالیکه اخبار رسیده حاکی از نزدیک شدن نیروهای روسیه به چند کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین است، براساس اعلام سازمان ملل متحد، شمار پناهندگانی که تاکنون از این کشور گریخته اند به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

 

 

لاوروف: آمریکا مثل ناپلئون و هیتلر شده است( ۱۴:۳۲)

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) در یک کنفرانس خبری در مورد غرب صحبت کرد و در ادامه آمریکا را با هیتلر و ناپلئون مقایسه کرد. لاوروف گفت: آنها (آمریکایی‌ها) تلاش دارند تا دیدگاه‌ خودشان از آینده اروپا را به ما تحمیل کنند. ناپلئون و هیتلر این اهداف را دنبال می‌کردند که کل اروپا را زیر سلطه بگیرند؛ حال آمریکایی‌ها اروپا را تحت کنترل گرفته‌اند.

 

 

ادعای زلنسکی: تاکنون ۹ هزار سرباز روس کشته شده‌اند(۱۲:۰۰)

همزمان با رسیدن گزارش‌ها از در دست‌گرفتن شهر خرسون اوکراین توسط روس‌ها، ولودیمیر زلنسکی مدعی شد که تاکنون ۹ هزار سرباز روس در این نبردها کشته شده‌اند.

هشتمین روز جنگ در اوکراین/ گزارش وزارت دفاع روسیه: ۱۶۱۲ مرکز نظامی اوکراین نابود شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری اسکای نیوز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه همچنان با مقاومت شدید اوکراینی‌ها اعم از نظامی و غیرنظامی در سراسر کشور مواجه هستند و هنوز نتوانسته‌اند دولت کی‌یف را سرنگون کنند.

وی مدعی شد که از زمان آغاز تهاجم روسیه به کشورش در یک هفته پیش، نزدیک به ۹ هزار سرباز روس کشته شده اند.

 

 

ورزشکاران پارالمپیک روسیه هم تحریم شدند(۱۱:۲۰)

«کمیته بین‌المللی پارالمپیک» اعلام کرد به دلیل حمله روسیه به اوکراین، مشارکت ورزشکاران روسیه در مسابقات پارالمپیک زمستانی پکن را به حالت تعلیق درآورد.

 

 

محل مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس تغییر یافت (۱۱:۰۰)

در حالی که امروز هیات روسی برای برگزاری دور دوم مذاکرات عازم بلاروس شده است، یک عضو هیات اوکراین از تغییر مکان مذاکرات خبر داد.

به گزارش ایرنا، داوید آراخامیا عضو هیات اوکراین در بلاروس روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: مذاکرات با روسیه برگزار خواهد شد اما نه در منطقه بلاوژسکی پوشه در بلاروس بلکه در منطقه دیگری برگزار می شود.

وی افزود: جزییات دیگر در این مورد، بعدا اعلام خواهد شد.

 

 

 

سازمان ملل: شمار مهاجران اوکراین از یک میلیون نفر گذشت(۱۰:۴۰)

 

هشتمین روز جنگ در اوکراین/ آستین: اعمال منطقه پرواز ممنوع، آمریکا را به جنگ با روسیه می‌کشاند

کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که شمار مهاجران اوکراینی از یک میلیون نفر گذشته است.

فیلیپو گراندی بامداد پنجشنبه در ئوئیتی اعلام کرد که مهاجران اوکراینی از جنگ گریخته‌اند. وی پیش‌تر از سرعت وخامت اوضاع در اوکراین ابراز نگرانی کرده و از کشورهای همسایه خواسته بود تا مرزهای خود را برای کسانی که به دنبال امنیت و سرپناه هستند، باز نگه دارند.

 

 

 آمار تازه وزارت دفاع روسیه درباره خسارات ارتش اوکراین(۱۰:۳۵)

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد، در عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین ۱۶۱۲ مرکز و سایت نظامی ارتش اوکراین تخریب شد. این وزارتخانه همچنین خبر داده که ارتش روسیه ۴۹ هواپیمای اوکراین را در زمین و ۱۳ هواپیما را روی هوا نابود کرده است.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، ارتش این کشور موفق شده است  ۶۷ موشک انداز اوکراینی و ۲۲۷ توپخانه را منهدم کند.

 

خروج بیش از ۱۴۲ هزار نفر از ساکنان «دونباس»( ۹:۱۲)

خبرگزاری «تاس» روسیه روز پنجشنبه (امروز) گزارش داد، از هجدهم فوریه (۲۹ بهمن) تاکنون بیش از ۱۴۲ هزار نفر از ساکنان منطقه دونباس، این منطقه را تخلیه کرده و به روسیه منتقل شده‌اند.

روسیه به دنبال درگیری‌های بین ارتش اوکراین با جدایی‌طلبان در منطقه دونباس، در تاریخ ۲۱ فوریه (دوم اسفند) استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت.

 

ادعای رویترز درباره درخواست چین از روسیه درباره زمان «حمله به اوکراین» (​ ۹:۰۰)

خبرگزاری رویترز به نقل از «یک منبع» ادعا کرد، مقام‌های ارشد چین اوایل ماه فوریه (ماه گذشته میلادی) از روسیه خواسته بودند که «حمله به اوکراین» را به بعد از پایان مسابقات المپیک زمستانی پکن موکول کند.

پیش از رویترز، روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های کاخ سفید و گزارش اطلاعاتی یک کشور غربی ادعا کرده بود، مسئولان پکن از مسکو این درخواست را مطرح کرده بودند. این ادعاها در شرایطی مطرح شده که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین چهار روز بعد از پایان المپیک آغاز شد

 

 

 سفر بلینکن به اروپا برای «مشورت» با متحدان ناتو (۸:۳۰)

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور برای «مشورت با متحدان ناتو» درباره حمله روسیه به اوکراین، از سوم تا هشتم کارس (۱۲ تا ۱۷ اسفند) به چند کشور اروپایی سفر می‌کند. قرار است بلینکن به بلژیک، لهستان، مولداوی، لتونی، لیتوانی و استونی برود.

 

 

 

وقوع چند انفجار شدید در کی‌یف( ۸:۰۱)

خبرگزاری اوکراین از وقوع چهار انفجار در کمتر از یک ساعت در کی‌‌یف پایتخت این کشور خبر داد. گفته می‌شود یکی از انفجارها در مرکز پایتخت و نزدیک خط مترو روی داده است.

 

 

 

                           روز هفتم

                             آخرین تحولات اوکراین در هفتمین روز جنگ 

 

 

 

مذاکرات روسیه و اوکراین به فردا موکول شد(۲۱:۳۴)

شبکه تلویزیونی روسیه۱ دقایقی پیش اعلام کرد که مذاکرات روسیه و اوکراین که قرار است در منطقه ای در مرز بلاروس و لهستان برگزار شود، به صبح فردا (پنجشنبه) موکول شد.

 

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل: روسیه فورا خاک اوکراین را ترک کند(۲۰:۱۳)

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را «فورا متوقف کند».

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، این قطعنامه با رای موافق ۱۴۱ کشور به تصویب رسید. در مقابل پنج کشور به این قطعنامه رای منفی دادند. ۳۵ کشور از جمله چین و ایران نیز به آن رای ممتنع دادند.

روسیه، بلاروس، کره شمالی، اریتره و سوریه تنها کشورهایی هستند که به این قطعنامه رای مخالف دادند.

این قطعنامه بعد از دو روز مداخلات روسیه تصویب شد و خواستار خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمام نیروهای مسلح روسیه از خاک اوکراین است و تصمیم روسیه در افزایش آماده باش نیروهای هسته‌ای‌اش را محکوم می‌کند.

این قطعنامه همچنین از روسیه خواست تصمیمش درباره دو منطقه لوهانسک و دونتسک را فورا لغو کند.

 

 

اسپانیا تسلیحات تهاجمی به اوکراین ارسال می‌کند(۱۴:۱۲)

نخست‌وزیر اسپانیا امروز اعلام کرد که این کشور به اوکراین تسلیحات تهاجمی می دهد.  پدرو سانچز خطاب به قانونگذاران کشورش گفت: می‌خواهم اعلام کنم که اسپانیا تسلیحات تهاجی برای اوکراین انتقال خواهد داد.

وی افزود: ما همواره اقدامت هماهنگ در سطح اروپا داشته‌ایم.

سانچز در ادامه خاطر نشان کرد: ما از فعال سازی طرح ” امکانات صلح اروپایی” برای تامین تسلیحات تهاجمی و دفاعی اتحادیه اروپا برای اوکراین حمایت می‌کنیم. اسپانیا چهارمین اهداکننده به این بودجه است.

 

لاوروف: جنگ جهانی سوم، جنگی هسته ای و مخرب خواهد بود(۱۳:۰۰

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنان که لحنی تهدیدآمیز داشت، گفت جنگ جهانی سوم، جنگی هسته ای و بسیار مخرب خواهد بود.

تعطیلی موقت سفارت ژاپن در کی‌یف(۱۲:۱۵)

ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد سفارت این کشور در کی یف با تشدید حملات روسیه علیه اوکراین، به طور موقت بسته می شود.

به گزارش  کیودونیوز، وزارت امور خارجه ژاپن با صدور بیانیه ای خبر داد که ماموریت این سفارتخانه به یک دفتر ارتباط موقت در غرب اوکراین سپرده می شود.

احتمال قطع روابط مسکو-لندن (۱۲:۰۰)

خبرگزاری اسپوتنیک دقایقی پیش اعلام کرد سفیر روسیه در لندن از احتمال قطع روابط روسیه و انگلیس سخن گفته است.

 

 

اعلام بی‌طرفی اداره کانال سوئز از بحران روسیه-اوکراین (۱۰:۴۵)

اداره کانال سوئز پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص درخواست آمریکا از مصر برای بستن این مسیر آبی به روی روسیه، بی‌طرفی خود را اعلام کرد

 

 

پوتین شرایط پایان عملیات نظامی در اوکراین را اعلام کرد(۱۰۳۰)

پوتین شرایط پایان عملیات نظامی در اوکراین را اعلام کرد

براساس اعلام کرملین، روسای جمهوری روسیه و ونزوئلا در تماسی تلفنی درباره افزایش همکاری های استراتژیک میان دو کشور گفت‌وگو کرده و پوتین شرایط لازم برای پایان دادن به درگیری اوکراین را شرح داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اینترفاکس، کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی‌اش در این تماس تلفنی همچنین درباره وضعیت اوکراین تبادل نظر کردند و مادورو حمایت خود را از مسکو ابراز کرد.

این رایزنی در شرایطی انجام شد که حمله روسیه به اوکراین وارد هفتمین روز خود شده است.

روسیه یک بندر و یک ایستگاه راه آهن در استان خرسون واقع در جنوب اوکراین را به کنترل خود درآورده و درگیری ها در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین ادامه دارد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم در سخنرانی خود در کنگره از بسته شدن حریم هوایی آمریکا به روی پروازهای روسیه خبر داد.

رئیس جمهور روسیه در گفتگو با همتای ونزویلایی خود اعلام کرد که اوکراین باید جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد، بعد عملیات نظامی متوقف خواهد شد.

او گفت در صورتی که کی‌یف از غیرنظامیان در دونباس محافظت کرده و جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته و حاکمیت روسیه را بر کریمه را تائید کند، عملیات نظامی تمام می‌شود.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد کرد که هدف روسیه از این عملیات، “غیرنظامی سازی” اوکراین است.

در عین حال رئیس جمهور ونزوئلا در گفتگو با رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، کارکردهای بی ثبات کننده آمریکا و ناتو عامل این امر است و وی از گام های قاطع روسیه در اوکراین قویا پشتیبانی کرد.

 

 

 تل‌آویو، آوارگان اوکراینی را طرد کرد(۱۰:۰۳)

سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی گفته ده‌ها آواره اوکراینی که قصد ورود به  سرزمین‌های اشغالی را داشتند از فرودگاه «بن‌گوریون» تل‌آویو عودت داده شدند.

«یوگنی کورنیچوک» گفته از این پناهجویان ضمانت‌هایی ما بین سه تا ۶ هزار دلار درخواست می‌شود و این واقعا سخت است

 

 

اعلام آمادگی اتباع ژاپن برای نبرد در کنار اوکراین(۹:۰۰)

روزنامه «ماینیچی» ژاپن به نقل از یک منبع در سفارت اوکراین در توکیو گزارش کرد که در پی درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای پیوستن اتباع خارجی به نبرد علیه روسیه، حدود ۷۰ داوطلب از ژاپن از جمله ۵۰ نظامی سابق نیروهای دفاع شخصی برای پیوستن به اوکراین برای مقابله با روسیه اعلام آمادگی کردند.

 

آمریکا آسمان خود را روی هواپیماهای روسی بست(۶:۳۵)

آمریکا آسمان خود را روی هواپیماهای روسی بست

در حالی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد هفتمین روز خود می‌شود، دولت آمریکا اعلام کرد که حریم هوایی این کشور تا پایان وقت امروز چهارشنبه به روی هواپیماها و شرکت‌های هوایی روسیه بسته می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، وزارت حمل و نقل و اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کردند که دستور ممنوعیت ورود و استفاده هواپیماها و شرکت‌های هوایی روسیه از حریم هوایی آمریکا تا پایان امروز چهارشنبه اعمال خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی وضعیت کشور، رسماً از بسته شدن حریم هوایی آمریکا به روی هواپیماهای روسیه خبر داد.

بایدن در این سخنرانی در کنگره آمریکا گفت: ما حریم هوایی آمریکا را به روی همه پروازهای روسیه می‌بندیم.

این دستورات فعالیت تمام هواپیماهای تحت مالکیت، بهره برداری، ثبت، اجاره و یا متعلق به هر یک از مالکان شخصی یا ذینفع روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این شامل پروازهای مسافربری، باری، برنامه‌ریزی‌شده و چارتر است و “به شکلی موثر حریم هوایی ایالات متحده را به روی همه شرکت‌های هوایی روسیه و سایر هواپیماهای غیرنظامی روسیه می‌بندد.”

 

 

 

 

لهستان به اوکراین جنگنده اعزام نمی‌کند (۶:۲۰)

 

آندری دودا رئیس‌جمهور لهستان سه‌شنبه‌شب گفت،کشورش هواپیمای نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد زیرا این امر مداخله نظامی تلقی می‌شود.

دودا در کنار ینس استولتنبرگ رئیس ناتو در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در پاسخ به این سوال که آیا لهستان هواپیما اعزام خواهد کرد گفت: ما هواپیما اعزام نخواهیم کرد زیرا این به معنای مداخله نظامی در درگیری است.

وی افزود: ناتو طرف این درگیری نیست.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در جریان سفر به لهتان گفت که ناتو به قصد اعزام نیرو به اوکراین یا انتقال هواپیماها به حریم هوایی اوکراین ندارد

 

 

 

بانک جهانی ۳ میلیارد دلار کمک اضطراری برای اوکراین در نظر می‌گیرد (۶:۰۰)

 

بانک جهانی اعلام کرده است که در حال آماده‌سازی یک بسته کمک به ارزش ۳ میلیارد دلار برای اوکراین است که شامل حداقل ۳۵۰ میلیون دلار کمک فوری می‌شود.

بانک جهانی در یک بیانیه مشترک با صندوق بین المللی پول گفت: اولین بخش این کمک برای تائید به هیات بانک جهانی ارائه خواهد شد و پس از آن ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای بخش سلامت و آموزش اوکراین اختصاص خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد که درخواست اوکراین برای کمک مالی فوری را در اویل هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

 

ماکرون: باید بر ارتش خود تکیه کنیم (۵:۳۰)

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی به ارتش این کشور، مدعی شد: حمله روسیه به اوکراین خطرناک‌ترین نمایش قدرت از زمان پایان اتحاد جماهیر شوروی است.

ماکرون با قطع امید تلویحی از حمایت نظامی آمریکا در زمان نیاز کشورهای اروپایی، تاکید کرد: در این شرایط فرانسه متوجه می‌شود که می‌تواند بار دیگر به ارتش خود تکیه کند.

 

 

 شرط مسکو برای توافق با اوکراین در مذاکرات (۵:۱۵)

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل بامداد سه‌شنبه گفت: «توافق با اوکراین با اعلام بی‌طرفی و خلع سلاح این کشور امکان پذیر است. غرب تسلیحات مرگبار را در اختیار اوکراین قرار داده است».

نبنزیا با اشاره به مذاکرات هیأت‌های روسی و اوکراینی در بلاروس، تاکید کرد: «دیپلماسی محتمل‌ترین راه حل برای بحران اوکراین است».

 

 

                    روز ششم

 

وزیر فرانسوی خواستار راه‌اندازی «جنگ اقتصادی و مالی» علیه روسیه شد(۲۱:۳۰)

برو لی مایر، وزیر اقتصاد فرانسه خواستار راه‌اندازی «جنگ تمام‌عیار اقتصادی و مالی» علیه روسیه شده است.

اظهارات این وزیر فرانسوی با انتقاد شدید معاون شورای امنیت ملی روسیه روبرو شد که در توییتر خطاب به این وزیر نوشته بود «مواظب حرف زدنتان باشید.»

راشاتودی نوشته که وزیر اقتصاد فرانسه از اظهاراتش عقب‌نشینی کرده و پذیرفته که حرفهایش نامناسب بوده است.

 

 

 

دور بعدی مذاکرات روسیه-اوکراین چهارشنبه برگزار می‌شود(۲۱:۰۰)

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند روز چهارشنبه دور تازه‌ای از مذاکرات بین هیأت‌های اوکراینی و روسی برگزار می‌شود.

 

 

روسیه برج تلویزیونی کی‌یف را هدف قرار داد(۱۹:۳۰)

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد روسیه برج تلویزیونی اصلی کی‌یف را هدف قرار داده و برخی از شبکه‌های تلویزیونی را از کار انداخته است.

 

 

 

نقشه جدید از جنگ در اوکراین/ روس‌ها همچنان می تازند(۱۹:۰۰)

 

 

 

 شویگو: تا زمان تحقق اهداف، به عملیات در اوکراین ادامه می‌دهیم(۱۳:۴۵)

وزیر دفاع روسیه : ارتش روسیه قلمرو اوکراین را اشغال نمی‌کند و تمامی اقدامات لازم برای حفظ جان و ایمنی غیرنظامیان را به کار می‌گیرد.

عملیات نظامی تنها علیه تأسیسات نظامی است و با سلاح‌های با دقت بالا صورت می‌گیرد.

 

 

 دونتسک: در حمله نیروهای اوکراینی، ۱۶ غیرنظامی مجروح شدند( ۱۳:۲۱)

مقام‌های شهر «هورلیفکا» در دونتسک می‌گویند

در پی حمله نیروهای اوکراینی به این شهر، ۱۶ غیرنظامی زخمی شده‌اند.

 

 

کاروان ۶۴ کیلومتری روسیه در نزدیکی کی یف (۱۳:۰۲)

رسانه ها از استقرار کاروان نظامی روسیه به طول ۶۴ کیلومتر در نزدیکی پایتخت اوکراین خبر دادند.

 

 

 

 انگلیس بزرگترین بانک روسیه را تحریم می‌کند(۱۲:۵۱)

انگلیس اعلام کرد «اسبربانک» روسیه، یکی از بزرگترین بانک‌های اروپا را تحریم می کند.

 

 

 

مسکو به تحریم های اروپا پاسخ سخت می دهد(۱۲:۴۲)

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد از نقش منفی اتحادیه اروپا در رویدادهای سال های اخیر در اوکراین از جمله حمایت از تغییر خونین حکومت در این کشور در سال ۲۰۱۴، از بروکسل بخاطر تصمیم برای تحویل تسلیحات به کی یف انتقاد و اعلام کرد که مسکو به تحریم های اروپا پاسخ سخت می دهد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به اتحادیه اروپا هشدار داد که اتباع کشورهای عضو این اتحادیه و سازمان های اروپایی شرکت کننده در ارسال تسلیحات و سوخت به ارتش اوکراین، مسئول عواقب اقدامات خود خواهند بود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسئولان اتحادیه اروپا نمی توانند از میزان خطرناک بودن این اقدام خود (ارسال تسلیحات به اوکراین) بی خبر باشند.

جوسپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو انواع تسلیحات ازجمله هواپیماهای نظامی به اوکراین ارسال می کند و ۵۰ میلیون یورو هم محموله هایی همچون سوخت و لوازم مورد نیاز به این کشور تحویل می دهد.

 

 

 

 لوکاشنکو: بلاروس در عملیات نظامی روسیه مشارکت نمی‌کند(۱۲:۱۵)

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که بلاروس آمادگی دارد بخاطر صلح در منطقه، هر زمان و با هرکسی وارد گفت‌وگو شود و هر آنچه که در قدرت دارد برای کمک به توقف درگیری‌ها در اوکراین به کار گیرد.

وی ادامه داد: «و ما بلاروسی‌ها آماده گفت‌وگو در هر زمان و با هرکسی برای ایجاد یک لایه باریکی از اعتماد برای یک هدف، صلح در منطقه، هستیم».

رئیس‌جمهور بلاروس در خصوص گمانه‌زنی‌ها برای مشارکت در عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: «ما برنامه‌ای برای مشارکت در عملیات نظامی روسیه در اوکراین نداریم».

 

 

 

 روسیه حریم هوایی را بر روی پروازهای سوئیس بست(۱۰:۴۲)

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرده است که روسیه در اقدامی متقابل حریم هوایی خود را برای پرواز هواپیماهای سوئیسی بست.

 

 

 

 

 ورود ۳۵۰ هزار اوکراینی به لهستان از مرز اوکراین(۱۰:۳۲)

رویترز به نقل از معاون وزیر کشور لهستان: از روز پنجشنبه (آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین) حدود ۳۵۰ هزار نفر از اوکراین وارد قلمرو لهستان شده‌اند.

 

 

 

 

ژاپن پوتین و لاوروف و شویگو را تحریم کرد(۱۰۰۳۰)

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن امروز (سه‌شنبه)اعلام کرد که توکیو تحریم‌هایی را علیه سه بانک دولتی و ۶ شخصیت روس از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تحمیل کرده است.

وی در این خصوص توضیح داد: «ما بر لزوم اعمال تحریم‌های قدرتمند علیه روسیه به توافق رسیده‌ایم».

 

 

 

 

سازمان ملل: فرار اوکراینی‌ها احتمالاً به بحران ختم می‌شود(۱۰:۱۰)

فیلیپو گراندی کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل: صدها هزار اوکراینی به کشورهای همسایه پناهنده می‌شوند و این ممکن است تنها آغاز بحران باشد.

فیلیپو گراندی: اوکراینی‌ها سعی می‌کنند به فرار ادامه دهند مگر اینکه درگیری‌ها به سرعت پایان یابد.

گراندی: باید خود را برای پناهندگی ۴ میلیون اوکراینی آماده کنیم.

گراندی: وقتی در مورد پناهندگان اوکراینی صحبت می‌کنیم، نباید رنج پناهندگان سوری، افغانی و سایرین را فراموش کنیم

 

 

 

کانادا واردات نفت روسیه را ممنوع کرد( ۹:۱۵)

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که مقام‌های کانادایی واردات نفت روسیه را ممنوع کرده است و در صدد عرضه سلاح‌های ضدتانک به اوکراین برای مقابله با روسیه است.

 

 

 

سازمان ملل: بالغ بر نیم میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند(۹:۰۰)

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد همزمان با ششمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد؛ بیش از نیم میلیون نفر از مردم اوکراین از این کشور خارج شده و اکثر این افراد به لهستان پناه برده اند.

سخنگوی سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزودکه  همچنین ۱۶۰ هزار نفر در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

 

 

چاووش اوغلو: ترکیه مانع عبور کشتی‌های جنگی از دریای سیاه می‌شود (۸:۱۲)

منابع رسانه‌ای روسیه دوشنبه شب گزارش دادند که ترکیه از عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های بسفر و داردانل جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، چاووش اوغلو اعلام کرد: به تمامی کشورهای مشرف و غیر مشرف به دریای سیاه هشدار داده ایم که اجازه عبور کشتی‌های جنگی از تنگه را نخواهیم داد.

 

 

 

روز پنجم

 

 مجارستان: از خاک ما سلاح و نیرو به اوکراین ارسال نخواهد شد (۲۰:۳۰)

وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد کشورش به اوکراین سلاح ارسال نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای ارسال سلاح‌های مرگبار به اوکراین استفاده شود

 

 انگلیس ورود کشتی‌های روس به بندرگاه‌هایش را ممنوع کرد( ۲۰:۱۲)

انگلیس خبر داد که از ورود تمامی کشتی‌های روس به بندرگاه‌های این کشور خودداری خواهد کرد.

 

 درخواست رسمی زلنسکی برای پیوستن به اتحادیه اروپا( ۱۹:۵۲)

ولودمیر زلنسکی، روز دوشنبه درخواست رسمی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد.

 

 پایان گفت‌وگوهای صلح میان روسیه و اوکراین (۱۹:۴۰)

هیئت‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین پس از پایان مذاکرات روز دوشنبه خود برای انجام رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 

 مسکو: هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم( ۱۹:۳۴)

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز شورای امنیت گفت که روسیه هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد.

وی تاکید کرد که پیوستن اوکراین به ناتو خط قرمز روسیه به شمار می‌آید.

 

 گفت‌وگوی تلفنی ماکرون با پوتین و زلنسکی (۱۸:۵۰)

کاخ الیزه خبر داد که رئیس جمهور فرانسه تلفنی با روسای جمهور روسیه و اوکراین صحبت کرده است.

پوتین نیز در این تماس تلفنی گفته که باید حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه برسمیت شناخته شود.

اوکراین باید غیرنظامی شده و از حضور نازی‌ها پاکسازی شده و به کشوری بی طرف تبدیل شود.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرده که راه حل بحران اوکراین تنها در صورتی ممکن است که منافع امنیت مشروع روسیه بدون پیش شرطی مد نظر قرار گرفته شود.

 

اولین واکنش رسمی قطر به تحولات اوکراین(۱۵:۰۰)

وزیر خارجه قطر در اولین واکنش رسمی خود به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: دوحه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین‌المللی احترام می‌گذارد.

 

 

 

سازمان ملل: تاکنون ۱۰۲ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند(۱۴:۴۵)

 

 

 

تصاویری از نمایندگان روسیه و اوکراین که رو در رو در شهر «گومل» بلاروس برای مذاکراتی که هم‌اکنون در حال برگزاری است، نشسته‌اند.(۱۴:۳۰)

 

اوکراینی‌ها پس از پایان منع رفت‌وآمد برای خرید مواد غذایی صف کشیدند

پس از لغو مقررات منع رفت و آمد ۳۶ ساعته که از ساعت ۵ بعدازظهر روز شنبه تا ساعت ۸ صبح روز دوشنبه (به وقت محلی) در پایتخت اوکراین برقرار بود، از صبح امروز صف‌های طولانی در مقابل سوپرمارکت‌های سراسر کی‌یف تشکیل شده است.

یکی از تهیه‌کنندگان شبکه سی‌ان‌ان که به سه سوپرمارکت رفته بود گفت که صف‌ها بسیار طولانی است و قفسه‌ها به سرعت خالی می‌شوند.

 

 

 

وزارت دفاع اوکراین: سربازان روسی در نزدیکی شهر «زاپروژیا» در جنوب شرقی اوکراین تسلیم ارتش شدند

 

 

 

دبیرکل ناتو: حمایت ها از اوکراین رو به افزایش است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد اعضای این ائتلاف نظامی درحال افزایش دادن حمایت ها از اوکراین از طریق ارسال موشک های دفاع هوایی و سلاح های ضدتانک هستند.

 

 

 

روسیه: ترکیه چیزی درباره احتمال بستن تنگه ها در دریای سیاه اعلام نکرده است

سرکنسولگری روسیه در استانبول اعلام کرد هیچ بیانیه یا اطلاعیه ای از  ترکیه  درباره احتمال مسدود کردن تنگه های بسفر و داردانل به روی کشتی های روسی در دریای سیاه دریافت نکرده است.

 

 

 

مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز شد(۱۴:۰۰)

همزمان با پنجمین روز جنگ در اوکراین، مذاکرات روسیه و اوکراین با هدف پایان دادن آتش جنگی که از روز پنجشنبه گذشته بین دو کشور آغاز شده است، دقایقی پیش به میزبانی شهر “گومل” در بلاروس آغاز شد.

به نقل از منابع خبری روسیه، هیات مذاکراه کننده اوکراین که روز گذشته وارد بلاروس شده است، شامل پنج نفر است و معاون وزیر خارجه این کشور، ریاست هیات مذاکراه کننده را برعهده دارد.

هیات مذاکره کننده روسیه نیز متشکل از کارشناسان و مقاماتی از وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دفتر ریاست جمهوری این کشور روز گذشته و پیش از هیات اوکراینی، وارد بلاروس شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در تماس تلفنی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

 

 

 

 

حمله هوایی به خارکیف

رسانه‌ها از حمله هوایی روسیه به «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین خبر می‌دهند.

 

 

روسیه نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد(۱۳:۰۰)

ر پی اعمال تحریم های مالی غرب و سقوط شدید ارزش روبل، بانک مرکزی روسیه امروز نرخ سود بانکی را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.

خبرگزاری رویترز نوشت که بانک مرکزی امروز در بیانیه ای نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد و مسئولان اقتصادی نیز به صادرکنندگان دستور دادند تا برای بهبود وضعیت روبل، ارز خود را در بازار بفروشند.

در بیانیه این نهاد مالی آمده است: شرایط بیرونی برای اقتصاد روسیه به شدت تغییر کرده است. افزایش نرخ سود، رشد سپرده ها به سطح مورد نیاز برای جبران کاهش ارزش روبل و مخاطرات تورمی را تضمین می کند.

 

 

 

زلنسکی: خواستار عضویت فوری در اتحادیه اروپا هستیم(۱۲:۳۰)

رئیس‌جمهور اوکراین ضمن درخواست برای عضویت فوری این کشور در اتحادیه اروپا، مدعی شد در درگیری‌های چهار روز گذشته در اوکراین، ۱۶ کودک کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند.

 

 

 

هیأت اوکراینی به محل مذاکرات رسید(۱۲:۰۰)

خبرگزاری «ریانووستی» نوشته انتظار می‌رود مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس تا ۳۰ دقیقه دیگر (حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شود.

 

 

 

وزارت دفاع روسیه از کنترل حریم هوایی اوکراین خبر داد(۱۱:۴۵)

شبکه خبری سی ان ان به نقل از ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی هوایی روسیه بر کل خاک اوکراین برتری هوایی پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین در نشست خبری خود ضمن متهم کردن مقامات اوکراینی به اینکه از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند، اطمینان داد که غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» پایتخت اوکراین را ترک کنند.

 

 

 

 
دو نشست مهم امروز سازمان ملل در مورد حمله روسیه به اوکراین(۱۱:۳۰)

دو نهاد مهم سازمان ملل – مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی و شورای امنیت، متشکل از ۱۵ عضو – نشست‌های جداگانه‌ای را امروز (دوشنبه) در مورد حمله روسیه به اوکراین برگزار می‌کنند که منعکس‌کننده درخواست‌های گسترده برای آتش‌بس است.

 

 

زمان مذاکره روسیه و اوکراین اعلام شد(۱۱:۰۰)

رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه با اوکراین اعلام کرد که انتظار میرود مذاکرات از ساعت ۱۲ آغاز می شود.

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در خصوص مذاکرات اوکراین و روسیه در منطقه گومل، گفت: روسیه تا زمانی که برای دستیابی به توافق لازم باشد، آماده مذاکره با اوکراین است. وی افزود: انتظار می‌رود که مذاکرات از ساعت ۱۲ (۱۱:۳۰ به وقت تهران) آغاز شود.

خبرگزاری رویترز نوشت: در حالی که هیات های مذاکره کننده روسیه و اوکراین خود را برای گفت وگو در منطقه ای واقع در نزدیک مرز بلاورس- اوکراین و به میزبانی بلاروس آماده می کنند؛ ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده روس گفت کشورش علاقه مند به دستیابی به توافقی است که منافع دو طرف را تامین کند.

 

تشویق شهروندان لتونی برای جنگ مقابل روسیه

اسپوتنیک: پارلمان جمهوری لتونی به شهروندان این کشور اجازه داد که در صورت تمایل برای اوکراین بجنگند.

 

 

مخالفت چین با تحریم روسیه(۱۰:۰۰)

واکنش وزارت امور خارجه چین در خصوص اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه: پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی یک‌جانبه، مخالف است

 

 

 

 

ادعای رسانه انگلیسی: کرملین با نیروها مزدور قصد ترور زلنسکی را دارد

رسانه انگلیسی تایمز مدعی شد: کاخ کرملین ۴۰۰ نفر از شبه نظامیانش را با هدف ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به این کشور اعزام کرده است.

تایمز افزود برخی از این شبه نظامیان به مناطق دونتسک و لوگانتسک در شرق اوکراین اعزام شده اند.

 

 

 

 

پیام ارتش روسیه به ساکنان کی یف(۹:۳۰)

ارتش روسیه به مردم غیرنظامی و ساکنان شهر کی یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که می توانند آزادانه این شهر را ترک کنند.

شب گذشته مقامات گفته بودند کی یف محاصره شده و کسی نمی تواند از شهر خارج شود.

 

 

 

 

بیش از هزار زیرساخت نظامی اوکراین هدف حملات روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روس از ابتدای عملیات در اوکراین، ۱۱۱۴ زیرساخت نظامی این کشور را هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تصرف شهر بردیانسک اوکراین توسط نیروهای این کشور را تایید کرده است. بردیانسک شهری بندری مهم در دریای آزوف است.

 

 

 

زلنسکی: ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است(۹:۰۰)

داونینگ استریت سخنگوی نخست وزیر انگلیس بامداد دوشنبه اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت، ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای افزود: جانسون نیز اظهار داشت انگلیس و متحدانش هر کاری برای تضمین دریافت کمک‌های دفاعی توسط اوکراین انجام خواهند داد.

 

 

 

آنتونوف ، بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در حمله روسیه نابود شد

 

 

شرکت تسلیحاتی اوکراین موسوم به “اوکروبورون پروم” اعلام کرد هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ ساخت این کشور در حمله روسیه به یک فرودگاه راهبردی در نزدیکی کی‌یف نابود شده است.

این شرکت در بیانیه‌ای افزود: نیروهای روسیه مهمترین دستاورد صنعت هوایی اوکراین یعنی هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ میریا را نابود کردند. این اتفاق در فرودگاه آنتونوو در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین اتفاق افتاد.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه هیچگاه نمی‌تواند رویای اوکراین به عنوان یک کشور اروپایی قوی، آزاد و دموکراتیک را نابود کند.

 

 

شورای امنیت نمی‌تواند مشکلی را حل کند (۸:۳۰)

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: روسیه به برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اوکراین رای منفی داد، چراکه مبتکران آن در واقع این را امضا می کنند که شورای امنیت نمی تواند مشکل صلح و امنیت را حل کند

ملی‌ گرایان اوکراینی پشت غیرنظامیان این کشور به عنوان سپر انسانی پنهان می‌ شوند، این نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

 

 

 

حمله پهپادی نیروهای اوکراینی(۸:۱۵)

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین: این حمله با هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی شهر مالین، در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی کی‌یف رخ داده است.

 

 

 

 

با تحریم‌ها، روسیه را به سوی جنگ‌جهانی سوم سوق ندهید(۸:۰۰)

رییس‌جمهور بلاروس با هشدار درباره تحریم‌های سخت کشورهای غربی علیه روسیه تاکید کرد که این اقدامات می‌تواند روسیه را به سمت جنگ جهانی سوم سوق دهد.

 

 

 

روز چهارم

 

 

 مذاکرات روسیه و اوکراین دوشنبه آغاز می‌شود (۲۲:۲۰)

عضو پارلمان اوکراین به اسکای نیوز خبر داد که مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هنوز آغاز نشده و این گفت‌وگوها از روز دوشنبه شروع می‌شود.

 

بورل: نیروهای بازدارنده هسته‌ای اروپا به حالت آماده باش در آمده‌اند (۲۰:۳۴)

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

  • بیش از نیمی از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بلوکه خواهد شد
  • برای نخستین بار اتحادیه اروپا اقدام به کمک نظامی به کشوری می‌کند که عضو این اتحادیه نیست.
  • سیستم بازدارندگی هسته‌ای در حالت آماده باش در آمده و شاهد جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا هستیم.
  • به ارسال سلاح برای حمایت از ارتش اوکراین در این جنگ می‌پردازیم و در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داریم.
  • تمامی کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خودرا به روی خطوط هوایی روسیه مسدود کردند.

 

 

 

پرتغال حریم هوایی خود را به روی روسیه بست (۱۹:۴۱)

وزارت خارجه پرتغال اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه می‌بندد

 

 

 

شلیک موشک بالستیک اسکندر از بلاروس به اوکراین(۱۹:۰۰)

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه از خاک بلاروس به شلیک موشک بالستیک اسکندر پرداخته است.

 ناتو: سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌دهیم (۱۸:۳۰)

دبیر کل ناتو از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک برای مقابله با روسیه خبر داد.

 

 

 

اسپانیا حریم هوایی خود را به روی روسیه بست (۱۷:۳۸)

وزارت حمل و نقل اسپانیا اعلام کرد که حریم هوایی این کشور را به روی خطوط هوایی روسیه می‌بندد

 

 

 

 

 فرانسه حریم هوایی خود را بر روی روسیه بست( ۱۷:۲۵)

وزیر حمل و نقل فرانسه در توئیتی اعلام کرد: فرانسه از سایر کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی پیروی می کند.

 

 

 

آسمان اتحادیه اروپا بر روسیه بسته می شود(۱۴:۳۰)

رویترز امروز به نقل از یکی از مقام های اتحادیه اروپا که نام وی را فاش نساخت، نوشت که ممکن است ممنوعیت پرواز هواپیماهای شرکت های روس بر فراز اتحادیه اروپا جزو بسته جدید تحریم هایی باشد که امروز وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد.

رویترز به نقل از این مقام نوشت که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را بر پروازهای روسیه بسته اند و به زودی تصمیم های بیشتری در این مورد به صورت رسمی اتخاذ خواهد شد.

علاوه بر اوکراین، تاکنون انگلیس، فنلاند، لهستان، رومانی، بلغارستان، جمهوری چک، لیتوانی، لتونی، استونی و اسلوونی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، حریم هوایی خود را بر پروازهای شرکت های هواپیمایی روسیه بسته اند.

 

 

 

 

اوکراین مدعی شد: ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از ابتدای درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند (۱۴:۰۰)

هانا مالیا معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که تقریبا ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۴۶ فروند تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ فروند بالگرد نیز در درگیری ها منهدم شده اند. درگیری های شدید در شهر خارکیف اوکراین ادامه داد.

 

 

ورود ۶۳ هزار نفر از مرز اوکراین به مجارستان (۱۳:۳۶)

پلیس مجارستان اعلام کرده است که از زمان آغاز عملیات نظامی ویژ روسیه در اوکراین نزدیک به ۶۳۰۰۰ نفر از مرز اوکراین به مجارستان وارد شده‌اند.

 

 

 

 

مهلت روسیه به اوکراین برای ورود به میز مذاکرات (۱۳:۲۳)

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش کرد که رئیس هیات مذاکره کننده روسیه که امروز برای گفت‌وگو با اوکراین وارد «بلاروس» شده‌‌اند گفت: تا ساعت ۱۵:۰۰ وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) منتظر پاسخ طرف اوکراینی خواهیم بود».

رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه گفته است در صورت امتناع اوکراین از مذاکره و هرگونه بهانه جدید، تمام مسئولیت رخدادها برعهده دولت فعلی اوکراین خواهد بود.

 

 

 

ادامه محدودیت‌ کشورهای اروپایی برای پروازهای روسیه (۱۲:۴۶)

ایرلند و اتریش و دانمارک نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی قصد دارند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه ببندند.

دانمارک از دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا درخواست کرده است که حریم هوایی خود را به روی روسیه ببندند

 

 

 

بلاروس از احتمال آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد (۱۱:۱۵)

«الکساندر لوکاشنکو» در واکنش به مداخله‌ در اوکراین و حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور اروپایی تصریح کرد: ما در اوکراین سرباز و سلاح نداریم و شهروندان ما در اوکراین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این ممکن است ما را مجبور به انجام یک عملیات ویژه کند.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه تصریح کرد: از اوکراین می‌خواهم به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و با شرایط روسیه موافقت کند.:

لوکاشنکو همچنین درباره آمار اوکراین از تلفات نظامیان روس گفت: «اطلاعاتی که اوکراین درباره انبوهی از اجساد سربازان روسی تبلیغ می‌کند نادرست است».

 رئیس‌جمهور بلاروس از کی‌یف دعوت کرد در صورتی که می‌خواهد موجودیت خود را به عنوان یک کشور حفظ کند، با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

 

 

 

زلنسکی: آماده مذاکره در استانبول و یا سه شهر دیگر هستیم (۱۰:۵۰)

پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه در خبر فوری نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بجای مذاکره در بلاروس چهار شهر دیگر را پیشنهاد کرد.
وی گفت: می‌توانیم در استانبول، باکو، بوداپست یا ورشو با روسیه مذاکره کنیم.

 

 

 

سفر هیأت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین (۱۰:۰۰)

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: «مطابق با توافقات حاصله، یک هیأت روس متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر ادارات از جمله دفتر ریاست‌جمهوری برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شدند. ما آماده شروع این مذاکرات در گومل هستیم».

 

 

 

 

وزارت دفاع روسیه: شهر‌های خرسون و بردیانسک را محاصره کردیم ( ۹:۵۰)

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبر فوری گزارش داد: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهایش شهر‌های خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کردند.

 

 

 

 

اوکراین: نیروهای روسیه وارد «خارکیف» شدند (۹:۴۰)

مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف خبر داد.

 

 

 

 

ابراز نگرانی گروسی درباره امنیت نیروگاههای هسته‌ای اوکراین (۹:۲۵)

بخش روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران اوضاع اوکراین است و از تمامی طرف‌ها درخواست کرده است تا از هرگونه اقدامی که امنیت مواد هسته‌ای و عملیات ایمن تمامی تأسیسات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند زیرا هرگونه حادثه هسته‌ای می‌تواند پیامدهای جدی بر انسان‌ها و محیط زیست داشته باشد.

 

 

گوگل رسانه‌های روسیه را محدود کرد( ۹:۰۰)

شرکت گوگل کسب درآمد از طریق پلتفورم‌های خود را برای رسانه‌های روسی که تأمین منابع مالی آ‌نها به دولت روسیه وابسته است، به حالت تعلیق درآورد.

 

 

 

پکن: آمریکا مسئول وضعیت فعلی در اوکراین است (۸:۳۸)

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، ایالات متحده را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: «ایالات متحد باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد».

 

 

 

غرب بر سر قطع دسترسی روسیه به سوئیفت توافق کرد ( ۸:۰۰)

کمیسیون اروپا بامداد یکشنبه پس از کشمکش های فراوان اعلام کرد؛ متحدان غربی توافق کردند که برخی بانک های روسیه را از سیستم سوئیفت خارج کنند.

در همین حال، کاخ سفید نیز شامگاه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که در هماهنگی با کمیسیون اروپا و کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و کانادا، از اخراج  “برخی بانک‌های روسیه” از شبکه مالی سوئیفت حمایت می کند.

در این بیانیه آمده است که آمریکا و کمیسیون اروپا متعهد به تلاش برای تبدیل جنگ اوکراین به یک شکست راهبردی برای روسیه هستند.

 

 

 

سازمان ملل: ۶۴ غیر نظامی در اوکراین کشته شدند (۷:۳۲)

 

 

سازمان ملل متحد دست کم کشته شدن ۶۴ غیرنظامی به همراه ۲۴۰ زخمی از شهروندان اوکراین را در درگیری‌های اخیر این کشور تأیید کرد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، آمار دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد که روش‌های دقیق و راستی‌آزمایی در مورد تلفات ناشی از درگیری دارد را بازنشر می کند.

این بخش از سازمان ملل همچنین اعلام کرده که آسیب به زیرساخت های غیرنظامی، صدها هزار نفر را از دسترسی به برق یا آب محروم کرده و نقشه ای از “اوضاع بشردوستانه” در این کشور – بیشتر در شمال، شرق و جنوب اوکراین- تهیه کرده است.

 

 

 

روز سوم

 

رومانی،سوئد و فنلاند هم حریم هوایی کشور خود را به روی روسیه بستند(۱۷:۳۰)

علاوه بر لتونی، استونی و لیتوانی، کشورهای رومانی، سوئد و فنلاند اعلام کردند که حریم هوایی کشورهای خود را به روی هواپیماهای روسیه می‌بندند.

 

 

 

سفارت ایران: ایرانیان از طریق راه آهن کی‌یف به شهرهای غربی عزیمت کنند(۱۷:۱۵)

سفارت ایران به هموطنان ایرانی در کی‌یف توصیه کرد از طریق راه‌آهن به شهرهای غربی اوکراین به‌ویژه شهر «لویو» عزیمت کنند.

 

 

تماس تلفنی اردوغان و زلنسکی درباره تحولات اوکراین(۱۶:۵۰)

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی یک تماس تلفنی درباره جدیدترین تحولات اوکراین گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره این تماس تلفنی گزارش کرد که اردوغان به همتای اوکراینی خود گفته است که آنکارا در تلاش برای برقراری آتش‌بس فوری به منظور پایان دادن به رنج مردم اوکراین است.

روسیه آسمان خود را به روی لهستان، بلغارستان و چک بست(۱۶:۳۰)

سازمان هواپیمایی روسیه (روس آویا) روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: از ساعت ۱۵ به وقت مسکو روز ۲۶ ماه فوریه (امروز)، در مورد شرکت های هواپیمایی این کشورها (لهستان، بلغارستان و چک) یا شرکت های هوایی ثبت شده در این کشورها محدودیت استفاده از حریم هوایی روسیه ازجمله برای پروازهای ترانزیتی وضع می شود. 

 

 

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت از چند روز آینده (۱۶:۱۵)

بنابر گزارش برخی منابع رسانه‌ای، قطع دسترسی روسیه به شبکه سوئیفت احتمالا ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد. در خصوص زمان دقیق چنین اقدامی هنوز اطلاعی در دست نیست اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مخالفت‌ها با قطع دسترسی روس‌ها به سوییفت کاهش یافته است.

 

 

 

مدودوف: روسیه دیگر به روابط دیپلماتیک با غرب احتیاج ندارد (۱۶:۰۰)

معاون رییس شورای امنیت روسیه گفته با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه‌ای که کشورهای غربی علیه این کشور اعمال کرده‌اند، مسکو دیگر نیازی به روابط دیپلماتیک با آن‌ها ندارد و زمان آن رسیده سفارتخانه‌هایی را «مهم و موم» کند.

«دیمیتری مدودوف» همچنین گفته روسیه در واکنش به این تحریم‌ها، تمامی دارایی‌های افراد و شرکت‌های غربی در این کشور را ضبط خواهد کرد و ممکن است حتی دارایی‌های این شرکت‌ها، ملی‌سازی شوند.

 

 

 

یکصد هزار اوکراینی وارد لهستان شدند(۱۵:۴۰)

معاون وزیر کشور لهستان اعلام کرد که از زمان اقدام نظامی روسیه در اوکراین، دست کم یکصد هزار شهروند اوکراینی از مرز لهستان عبور کرده و وارد این کشور شدند.

 

 

 

هموطنان مقیم اوکراین روادید مولداوی را دریافت کنند(۱۵:۳۰)

سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هموطنان مقیم اوکراین می‌توانند روادید مولداوی را دریافت کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شهروندان ایرانی مقیم اوکراین که قصد دارند از مسیر کشور مولداوی (اوکراین – مولداوی – رومانی) وارد خاک رومانی شوند پس از ورود به مولداوی می‌توانند از طریق نمایندگی‌های کنسولی رومانی در شهرهای کیشینو (Chisinau) – چرناتوس (Cernauti) – کاهول (Cahul) – بالتس (Balti) و گذرگاه‌های مرزی مولداوی – رومانی روادید عبور رومانی را دریافت کنند.

 

 

اوکراین کنترل فرودگاه «وایسلیکوف» را برعهده دارد(۱۵:۱۰)

رسانه‌های اوکراین می‌گویند کنترل فرودگاه «وایسلیکوف» در نزدیکی کی‌یف همچنان در دست ارتش این کشور است. شماری از رسانه‌ها گفته بودند نیروهای روسیه در این فرودگاه فرود آمده بودند.

 

 

 

 

دستورالعمل شهردار کی‌یف درباره قوانین منع آمد و رفت(۱۵:۰۰)

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شهردار کی‌یف اعلام کرده است که منع آمد و رفت در کی‌یف از ساعت ۱۷ تا ۸ صبح اعمال خواهد شد و غیرنظامیانی که در این ساعت در خیابان رفت و آمد کنند، خرابکار محسوب می شوند.

 

 

سازمان ملل: بیش از ۱۲۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند(۱۴:۱۰)

آژانس پناهندگان سازمان ملل تایید کرده است که بیش از ۱۲۰ هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ از این کشور خارج شده‌اند.

 

 

 

رئیس دومای روسیه: زلنسکی کی‌یف را ترک کرد

ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه اعلام کرد که ولا دیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین کی‌یف را ترک کرد.

 

 

سایه جنگ اوکراین بر امنیت فضا(۱۳:۱۰)

وقوع جنگ در اوکراین و اعمال تحریم های اخیر کاخ سفید بر بخش فضایی روسیه، امنیت فضا و ایستگاه بین المللی فضایی را که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارد، متاثر ساخته و سازمان فضایی آمریکا «ناسا» دراین زمینه ابراز نگرانی کرده است.

 

بلغارستان، لهستان و جمهوری چک از آسمان روسیه دوری می کنند(۱۲:۰۰)

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه نوشته بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی خود را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.

وزیر خارجه اوکراین خواستار تحریم نفت روسیه شد(۱۱:۴۵)

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین خواستار انزوای کامل روسیه از جمله تحریم خرید نفت خام روسیه شد. کولیبا در توییتر نوشت: «من از جهان می‌خواهم روسیه را کاملاً منزوی، سفرا را اخراج، نفت را تحریم و اقتصاد آن را خراب کنید.»

 

 

سفیر ایران در اوکراین: امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد(۱۱:۳۰)

منوچهر مرادی در صفحه توییترش نوشت ‌خوشبختانه امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم گردید. امیدوارم هموطنان عزیز به سلامت به دامان میهن برگردند.

وی همچنین در توییت دیگری نوشت : ‌طی دو روز گذشته و پس از تشدید تنش در ‎اوکراین، از محل اسکان برخی ‎ایرانیان مقیم و خوابگاه دانشجویان بازدید و با جمعی از آنها به گفتگو نشستم. ضمن ارائه گزارشی از اقدامات سفارت در جهت خروج امن هموطنان از اوکراین، به درخواست ها و نگرانی های شان گوش دادم. تا پایان، در کنار آنان هستم.

 

 

مکرون: جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید برای آن آماده شویم(۱۱:۰۰)

خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در خصوص تحولات این کشور هشدار داد و گفت این جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم.

زلنسکی نیز گفت روزی جدید در جبهه دیپلماتیک با گفتگو با امانوئل مکرون، آغاز شد. سلاح‌ها و تجهیزات از شرکایمان در راه اوکراین است. ائتلاف ضد جنگ کار می‌کند.

 

 

الجزیره – شهردار کیف گفت ۳۵ نفر از جمله دو کودک در حملات روز گذشته نیروهای روسی به محله‌های کی‌یف زخمی شدند.​(۱۰:۴۵)

 

 

تسلیحات متحدانمان در راه اوکراین است(۱۰:۳۰)

زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفت: روز جدیدی در خط مقدم دیپلماتیک با مذاکره من با امانوئل ماکرون آغاز شد.

تسلیحات و تجهیزات از جانب متحدانمان در مسیر ورود به اوکراین است. ائتلاف ضد جنگ نتیجه می‌دهد.

 

 

روسیه بر شهر «ملیتوپول» در جنوب اوکراین مسلط شد(۱۰:۰۰)

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: کنترل کامل شهر ملیتوپول در جنوب اوکراین را به‌دست گرفته ایم.

نیرو‌های روسیه زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از زمین، هوا و دریا با موشک‌های کروز هدف قرار دادند.

در پیشروی نیرو‌های روسیه ۸۷ تانک، ۲۸ موشک‌انداز،  ۱۱۸ خودرو نظامی، ۲۴ سکوی پدافند هوایی، ۴۸ رادار و ۸ قایق اوکراینی منهدم شدند.

 

 

شورای اروپا عضویت روسیه را موقتا به تعلیق درآورد(۹:۴۵)

منابع خبری گزارش دادند که به دنبال عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، شوای اروپا عضویت روسیه را در این نهاد موقتا به حالت تعلیق در آورد.

 

 

عبور شهروندان ایرانی در اوکراین از مرزهای مولداوی و لهستان آزاد است(۹:۳۰)

سفارت ایران در کیف با همه توان در حال فعالیت است. همچنین اتباع ایرانی برای ورود به لهستان نیازی به روادید ندارند.

 

آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف

مقامات اوکراینی از آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف خبر می‌دهند.

ارتش اوکراین: نبردهای سنگین همچنان در کی‌یف در جریان است. مبارزه فعال در برخی از خیابان‌ها انجام می‌شود.

روزنامه ایندیپندنت: در پایتخت اوکراین، بیش از ۵۰ انفجار در طول شب رخ داده است.

 

امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد

سفیر  ایران در کی‌یف اعلام کرد: امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم گردید، امیدوارم هم وطنان عزیز به سلامت به دامان میهن برگردند.

 

 

اتحادیه اروپا ۶۴ ساختار روسیه را تحریم کرد 

اتحادیه اروپا اعلام کرده تحریم‌های مالی و فناوری شدیدی علیه ۶۴ ساختار کلیدی روسیه از جمله ریاست‌جمهوری، وزات دفاع، سرویس اطلاعات خارجی و دیگر سازمان‌های دولتی روسیه وضع کرده‌ تا دسترسی آن‌ها به بازارهای مالی و فناوری اروپا را محدود کند.

 

 

بایدن: نیروهای بیشتری به اروپا اعزام کرده و از وجب به وجب خاک ناتو دفاع می‌کنیم

کاخ سفید اعلام کرده بایدن یادداشتی را برای کمک نظامی فوری به اوکراین برای مقابله با روسیه ارائه کرده که طبق آن به وزارت خارجه آمریکا دستور داده ۶۰۰ میلیون دلار کمک از جمله ۳۵۰ میلیون دلار در بخش دفاعی به اوکراین ارائه کنند.

 

 

 

به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم.

 

 

آمادگی آمریکا برای انتقال زلنسکی به مکانی امن

واشنگتن پست نوشت: دولت آمریکا برای خارج کردن زلنسکی از کی یف و در نظر گرفتن مکان امنی که او بتواند دولت در تبعید اوکراین را رهبری کند، اعلام آمادگی کرده است.

 

 

اطلاعیه سفارت ایران برای ورود شهروندان ایرانی از اوکراین به رومانی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی طی اطلاعیه‌ای مسیرهایی که شهروندان ایرانی می‌توانند به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم وارد خاک رومانی شوند را اعلام کرد.

 

 

پیشروی نظامیان روسیه به سمت پایتخت اوکراین 

شبکه تلویزیونی الجزیره از حمله نیروهای نظامی روسیه به کی یف پایتخت اوکراین از چند محور و شنیده شدن صدای درگیری و تیراندازی در مناطق مختلف این شهر خبر داد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از منابع گزارش داد آمریکا در این باره ابراز نگرانی کرده است که روسیه ممکن است به زودی کنترل کیف -پایتخت اوکراین- را در دست بگیرد.

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین هم گزارش داد نیروهای روسیه تلاش می کنند نیروگاه تولید برق کی یف را هدف قرار دهند.

 

 

همراهی‌نکردن امارات با آمریکا

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که عدم همراهی امارات با آمریکا در رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین و رأی ممتنع ابوظبی به این قطعنامه، تبعاتی را برای این شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس به همراه خواهد داشت.

 

 

 

قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه رد شد

الجزیره: شورای امنیت سازمان ملل در تصویب پیش نویس قطعنامه در محکومیت حمله روسیه به اوکراین شکست خورد.

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی در اوکراین را وتو کرد. چین، امارات و هند به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ممتنع دادند.

 

 

 

 

(روز دوم)

 

واکنش روسیه به تحریم توسط انگلیس و اتحادیه اروپا

ساعتی پس از اظهارات مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه پوتین و وزیر امور خارجه روسیه تحریم شده و دارایی‌های آنها در انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود می‌شود، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد پوتین و لاوروف هیچ‌‌گونه دارایی یا حساب بانکی در کشورهای خارجی ندارند.

همچنین منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند دولت بایدن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه پوتین وضع کند و این تحریم‌ها تا ساعاتی دیگر اعلام خواهند شد.

 

 

 

 

آمریکا: حدود یک سوم از نیروهای روسی مستقر در مرزها، وارد اوکراین شده‌اند

یک مقام ارشد دفاعی آمریکایی اعلام کرد از مجموع نیروهایی که روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است، تاکنون حدود یک سوم از آن‌ها وارد خاک این کشور شده اند.

 

 

 

در پی انگلستان، لهستان و جمهوری چک حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهند بست

نخست وزیر لهستان روز جمعه گفت که در حال تدوین قانونی است که «به بسته شدن حریم هوایی کشورش به روی خطوط هوایی روسیه منجر می‌شود». مارتین کوپکا، وزیر حمل و نقل جمهوری چک هم اعلام کرد که این کشور از فردا عملیات تمام هواپیما‌های روسی در خاک خود را متوقف می کند.

دیروز، بریتانیا اعلام کرد که ورود هواپیماهای غیرنظامی روسیه به حریم هوایی خود را ممنوع می کند.

 

 

اتحادیه اروپا پوتین و لاوروف را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا موافقت کرده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را در فهرست افراد تحریم شده قرار دهد.

جوزپ بورل در یک کنفرانس خبری پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «اجازه بدهید نشان دهم که تنها رهبرانی در جهان که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند اسد از سوریه، لوکاشنکو از بلاروس و اکنون پوتین از روسیه هستند.

 

 

کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف: دولت بایدن ما را رها کرده است

کارکنان محلی سفارت آمریکا در کی‌یف با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه دولت جو بایدن گفته‌اند احساس آن‌ها این است که واشنگتن بدون هیچ حمایتی آن‌ها را رها کرده است.

 

 

 

هدف روسیه برکناری دولت اوکراین است 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: روسیه صلح را در اروپا از بین برده است و مردم اوکراین از آزادی خود در برابر تهاجم روسیه دفاع می‌کنند.

تجاوز روسیه به اوکراین منجر به احترام بین‌المللی نخواهد شد و آینده بهتری را برای شهروندان این کشور تضمین نخواهد کرد.

روسیه در حال انجام یک تهاجم تمام عیار به اوکراین با استفاده از تمام قابلیت‌های نظامی خود در حال حرکت به سمت کی‌یف است و هدف آن برکناری دولت منتخب اوکراین است.

ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم و اعضای ناتو بر ادامه حمایت نظامی، مالی و بشردوستانه از اوکراین تأکید دارند.

 

سازمان ملل می گوید ۵۰۰۰۰ نفر تاکنون فرار کرده اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که تهاجم روسیه باعث آوارگی دسته‌جمعی شده، زیرا نبرد در سراسر کشور اتفاق افتاده است.

 

 

 

اینترنت در جنوب اوکراین قطع شده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور از آغاز عملیات نظامی در اوکراین تاکنون ۲۱۱ هدف نظامی را در اوکراین از کار انداخته‌اند.

سازمان جهانی «نت بلاکس» که در زمینه رصد اطلاعات اینترنتی فعالیت می‌کند، اعلام کرد که اینترنت در بخش‌ها و شهرهای جنوبی اوکراین قطع شده است.

 

 

آتش‌سوزی و انفجار در خارکیف(۲۱:۳۰)

منابع خبری از وقوع آتش‌سوزی عظیم و انفجار در شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین خبر دادند.

 

 

 

آمادگی اسلواکی برای کمک به خروج ایرانیان مقیم اوکراین از این کشور(۲۱:۰۰)

وزیر خارجه اسلواکی در تماس تلفنی همتای ایرانی از آمادگی این کشور برای همکاری و مساعدت به شهروندان ایرانی جهت خروج از اوکراین از طریق مرزهای اسلواکی خبر داد.

 

زلنسکی: من در کی‌یف هستم

رییس جمهور اوکراین در واکنش به اخباری که درباره او منتشر شده ۱۰ دقیقه قبل ویدیویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و اعلام کرد ما در کی‌یف هستیم و مشغول دفاع از اوکراینیم.

 

اوکراین ایده مذاکره با روسیه در مینسک را رد کرد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهور روسیه اعلام کرد که طرف اوکراینی ایده مطرح شده از طرف روسیه مبنی بر مذاکره بین هیات‌های دو کشور در مینسک پایتخت بلاروس را رد کرده است.

 

 

الجزیره: اختلاف بر سر محل مذاکرات اوکراین و روسیه

پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین گفته مسکو پیشنهاد برگزاری مذاکرات در مینسک، پایتخت بلاروس را داده است، اما کیف به جای آن، ورشو را به عنوان محل برگزاری پیشنهاد کرده است.

او گفته ملی گرایان اوکراینی با وقت‌کشی توانسته‌اند سامانه‌های موشکی را در مناطق مسکونی شهرهای بزرگ کشور مستقر کنند. پسکوف شواهدی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرد.

 

 

گفتگوی امیر عبداللهیان و لاوروف در مورد خروج ایرانیان از اوکراین

پس از آغاز بحران اوکراین و روسیه ایران بارها برای تضمین امنیت ایرانیان مقیم اوکراین بحث و گفتگو کرد اکنون با ورود این بحران به درگیری های نظامی ایران خواستار تخلیه تمامی ایرانیان مقیم اوکراین شد این در حالی است که مسیر های هوایی اوکراین مسدود است.

شرایط کماکان برای خروج ایرانیان مقیم اوکراین بحران محسوب می شود سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آخرین بیانیه خود از تمامی ایرانیان خواست تا در مکان های امن معرفی شده از سوی اوکراین پناه بگیرند و از هر راهکاری برای خروج از اوکراین استفاده کنند.

بر اساس آمار حدود ۵ هزار ایرانی اکنون در اوکراین هستند که بسیاری از آنان دانشجویان مقیم اوکراین برای تحصیل هستند.

 

 

 

 پوتین با انجام مذاکرات با اوکراین موافقت کرد

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد که اوکراین پیشنهاد داده به‌جای مینسک، در ورشو با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

براساس بیانیه کرملین، رییس‌جمهور روسیه از همتای بلاروسی خود خواسته گفت‌وگوها با اوکراین را در مینسک هماهنگ کند.

پوتین با انجام مذاکرات موافقت کرده و این موافقت بعد از آن صورت گرفته است که رییس‌جمهور اوکراین گفت آماده است بی‌طرفی کشورش را بررسی کند.

 

 

شورای اروپا عضویت روسیه را تعلیق کرد

شورای اروپا در نشست امروز خود در پی تحولات اوکراین عضویت روسیه را به حالت تعلیق در آورد.

 

 

اقدامات وزارت خارجه برای خروج ایرانی‌های مقیم اوکراین

رییس نمایندگی ایران در لهستان گفت: ۸ نقطه مرزی لهستان و اوکراین باز است و افراد بدون ویزا می‌توانند از مرز رد شوند و تا ۱۵ روز هم می‌توانند در لهستان اقامت کنند. ایرانیان مقیم اوکراین می‌توانند خودشان را به ورشو برسانند و در اولین فرصت به ایران برگردند.

 

 

 

اوکراینی‌ها شهرهای خود را با سلاح‌های سنگین بمباران می‌کنند!

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت: اوکراینی‌ها به دستور کشورهای بیگانه شهرهای خود را با سلاح های سنگین بمباران می‌کنند. من از ارتش اوکراین می‌خواهم که اجازه ندهد از غیرنظامیان و افراد به عنوان سپر انسانی استفاده شود. اگر قدرت در دستان ارتش اوکراین باشد، توافق آسان خواهد بود. ارتش روسیه وظیفه نظامی خود را در چارچوب عملیات ویژه در اوکراین برای تضمین امنیت و حفاظت از میهن با موفقیت انجام می‌دهد.

 

 

پاپ در اقدامی بی‌سابقه به سفارت روسیه در واتیکان رفت

پاپ در اقدامی بی‌سابقه از جهت دستورالعمل‌های دیپلماتیک برای ابراز نگرانی از رویدادهای اوکراین به سفارت روسیه در واتیکان رفت.

سفرای خارجی در واتیکان معمولا برای دیدار با پاپ به کاخ فراخوانده می‌شوند.

 

 

 

زلنسکی: شاید آخرین باری است که مرا زنده می‌بینید

خبرنگار پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که «ولودمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین شامگاه روز گذشته در ویدئو کنفرانسی با سران کشورهای اروپایی گفت که این شاید آخرین باری است که من را زنده می‌بینید.

 

 

درگیری شدید در مسیر اصلی جنوب به کیف گزارش شده است

گزارش‌ها از درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و اوکراین در اطراف شهر چرنیهف، در ۱۰۵ کیلومتری شمال پایتخت کیف، خبر می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه جنگ در این منطقه را تایید کرده و گفته است که نیروهای روسی “محاصره شهر چرنیهف را کامل و ارتباطات آن را قطع کرده اند.”

در مقابل اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور خسارات سنگینی به ستون‌های روسیه در اطراف چرنیهف وارد کرده و بیش از ۳۰ تانک را منهدم کرده‌اند.

 

 

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت روسیه به رای گذاشته می‌شود

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که امروز (جمعه) در نیویورک به رای گذاشته می‌شود، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند و “تجاوز روسیه” را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌داند.

 

 

الجزیره: ارتش روسیه شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین را به کنترل خود در آورد

 

 

 

اتحادیه اروپا پوتین و لاوروف را به شدت تحریم خواهد کرد

آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه شخصا رییس جمهور ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را به دلیل مسئولیت آنها در حمله به اوکراین هدف قرار می دهد.

او گفته: «آنها مسئول مرگ مردم بی گناه در اوکراین هستند. آنها مسئول زیر پا گذاشتن سیستم بین المللی هستند و ما به عنوان اروپایی آن را نمی پذیریم.»

 

 

پوتین: درگیری های اصلی با گروه های ناسیونالیست است

پوتین در سخنانی در خصوص جنگ اوکراین به مردم این کشور گفت: “قدرت را در دستان خود بگیرید. به نظر می رسد توافق برای ما آسان تر از این باند معتادان به مواد مخدر و نئونازی ها باشد که در کی یف مستقر شدند و کل مردم اوکراین را گروگان گرفتند.”

وی افزود: نازی‌ها در اوکراین عین تروریست ها عمل می‌کنند، سامانه‌های موشکی در کی یف و خارکف برپا کردند.

 

 

اسپوتنیک: روسیه هدف از عملیات به دست عدالت سپردن حکومت اوکراین دانست

وزارت خارجه روسیه در گزارشی اعلام نمود هدف از عملیات روسیه در اوکراین این است که رژیم دست نشانده کی یف را به خاطر جنایات مرتکب به دست عدالت بسپارد.

 

 

ترکیه تنگه‌های دریای سیاه را به روی کشتی‌های روسی باز می‌گذارد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی، ترکیه باید عبور روسیه از تنگه‌های بسفر و داردانل به دریای سیاه را تضمین کند. اما ما همچنان مشغول بررسی وضعیت هستیم.

 

 

 

اسپوتنیک: آمادگی مینسک برای ایجاد شرایط مذاکره هیئت های روس و اوکراینی

رییس جمهور بلاروس در تماس تلفنی به پوتین اطمینان داد که همه شرایط برای روند مذاکرات و امنیت هیئت ها در شهر مینسک فراهم خواهد شد. سخنگوی کرملین در گزارشی اعلام نمود که پوتین آماده اعزام یک هیئت روسی به مینسک برای مذاکره با اوکراین است.

 

 

 

روسیه ترانزیت گاز از اوکراین را تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داد

شرکت شبکه خطوط لوله گاز اوکراین اعلام کرد که ترانزیت گاز روسیه از طریق خطوط لوله گاز اوکراین به اروپا، تا بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.

 

 

 

دولت اوکراین خروج امن اتباع ایرانی را مد نظر قرار دهد

علیرضا حقیقیان مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه در دیدار سفیر اوکراین در تهران، ضرورت حفظ امنیت اتباع و دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین، دیپلمات‌ها و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه ما نگران امنیت و سلامت کلیه اتباع ایرانی هستیم، به سفیر اوکراین یادآوری کرد: دولت این کشور تمام تدابیر لازم را در این خصوص، از جمله فراهم آوردن زمینه خروج امن اتباع ایرانی از این کشور را مدنظر قرار دهد.

حقیقیان خواستار آن شد که با توجه به بسته بودن حریم هوایی اوکراین، امکان خروج اتباع ایرانی از مرز زمینی کشورهای همسایه از جمله لهستان فراهم شود.

 

 

 

 

درخواست چین از روسیه برای مذاکره با اوکراین 

خبرگزاری فرانسه: شی جین پینگ، رییس جمهور چین در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود خواستار مذاکره روسیه و اوکراین شد.

پوتین نیز از آمادگی روسیه برای برگزاری مذاکرات با اوکراین در سطح عالی خبر داد.

 

 

 

دارایی‌های پوتین و لاوروف در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود

اتحادیه اروپا براساس طرحی دارایی‌های ولادیمیر پوتین رییس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را به عنوان بخشی از دو سوم تحریم‌ها علیه این کشور مسدود می‌کند.

 

 

 

پوتین آماده اعزام هیأتی برای گفت‌وگو با کی‌یف

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه آماده است هیأتی از مقامات بلندپایه را برای گفت‌وگو با کی‌یف به مینسک بفرستد.

 

 

افزایش ترافیک در مرز لهستان با فرار شهروندان اوکراین

به گفته مقامات لهستانی، مرزهای این کشور شاهد افزایش شدید افرادی است که از اوکراین وارد این کشور می شوند. طی ۲۴ ساعت گذشته، “تردد در مرزها افزایش یافته است” و “۲۹۰۰۰ نفر از گذرگاه های مرزی اوکراین عبور کرده اند.” لهستان گفته اینها افرادی هستند که باید به عنوان پناهنده جنگی در نظر گرفته شوند.

 

 

 

دیدار غیرمنتظره پاپ با سفیر روسیه در مورد اوکراین

پاپ فرانسیس روز جمعه با سفیر مسکو در واتیکان در سفارت روسیه دیدار کرد تا نگرانی های خود را در مورد حمله به اوکراین بیان کند. ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان به سی ان ان گفت که پاپ برای ابراز “نگرانی در مورد جنگ” در اوکراین رفت و بیش از یک ساعت و نیم با سفیر دیدار کرد.

وزارت دفاع اوکراین: پایتخت در کنترل ما است

وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای تاکید کرد «کی‌یف» هنوز تحت کنترل نیروهای این کشور است اما خطرناک‌ترین منطقه، هوستومل است.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که تلفات نیروهای روسی از آغاز عملیات نظامی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر بوده است.

اسپوتنیک: پوتین آماده اعزام یک هیئت روسی به مینسک برای مذاکره با اوکراین است

پیش از این رسانه های دولتی چین گزارش داده بودند، ولادیمیر پوتین در تماسی با شی جین پینگ گفته آماده مذاکرات «سطح بالا» با اوکراین است.

روسیه: شهر چرنیگوف را محاصره کردیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور با موفقیت ارتباط شهر «چرنیگوف» در شمال اوکراین را با دیگر مناطق قطع کرده‌اند.

این وزارتخانه همچنین گفت که نیروهای روسی با موفقیت در فرودگاه «هوستومل» نزدیک کی‌یف عملیات هلی‌برن انجام داده‌اند.

نگرانی سازمان ملل از تلفات غیرنظامی

راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت سازمان ملل به شدت نگران وضعیت اوکراین است و گزارش‌های فزاینده‌ای از تلفات غیرنظامیان دریافت می‌کند.

شمدسانی: «غیرنظامیان از تشدید بیشتر تنش‌ها در هراس هستند، زیرا بسیاری تلاش می‌کنند خانه‌های خود را ترک کنند. اقدام نظامی روسیه آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. این اقدام جان‌های بی‌شماری را به خطر می‌اندازد و باید فورا متوقف شود.»

وی تاکید کرد دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد “از دستگیری های خودسرانه متعدد تظاهرکنندگان در روسیه که روز گذشته علیه جنگ تظاهرات می کردند، ناراحت است. بیش از ۱۸۰۰ معترض دستگیر شده اند. بازداشت افراد به دلیل استفاده از حقوق خود برای آزادی بیان یا تجمع مسالمت آمیز به منزله سلب خودسرانه آزادی است.”

حمایت بشار اسد از حمله روسیه علیه اوکراین

بشار اسد رییس جمهوری سوریه در تماس تلفنی با همتای روسی (پوتین) از حمله نظامی روسیه علیه اوکراین اعلام حمایت کرد.

اسد همچنین این جنگ را “عملیات نظامی برای حفاظت از غیرنظامیان” توصیف کرد.

بشار اسد ادامه داد: روسیه امروز از عدالت و انسانیت دفاع می‌کند. سوریه در کنار روسیه می‌ایستد.

 

 

زلنسکی کی‎یف را ترک کرد

شبکه تلویزیونی «ان.ت.و» از شبکه‌های غیردولتی روسیه اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین کی یف را ترک کرد و اکنون در یک پناهگاه زیرزمینی در منطقه‌ای خارج از پایتخت بسر می‌برد.

رییس جمهوری اوکراین از این پناهگاه زیرزمینی، فرامین را صادر می‌کند و سخنان وی درباره آمادگی کی یف برای مذاکره با روسیه در مورد موقعیت بیطرف اوکراین از این محل بیان شده است.

 

 

 

 

سخنگوی وزارت خارجه چین:  چین به “همکاری تجاری عادی” خود با روسیه ادامه خواهد داد

وانگ ونبین: «چین “نگرانی‌های مشروع روسیه در مورد مسائل امنیتی را درک می‌کند”، اما از طرفین می‌خواهد تا از تشدید تنش اجتناب کنند.”

وانگ در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جو بایدن گفت: «کشورهای بی اعتبار آن‌هایی هستند که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کنند و جنگ‌های خارجی را به نام دموکراسی و حقوق بشر به راه می‌اندازند».

او در مورد تحریم‌های غرب گفت: «چین به “همکاری تجاری عادی” خود با روسیه “در روح احترام متقابل، برابری و منفعت متقابل” ادامه خواهد داد و تحریم های غرب را به عنوان “هرگز راه اساسی و موثر برای حل مشکلات” محکوم کرد.»

وانگ در پاسخ به این پرسش که آیا چین قطعنامه آتی شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدامات مسکو را وتو خواهد کرد، گفت: «مسائل مربوطه مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل بر اساس موضع ثابت چین رسیدگی خواهد شد. این کشور همچنان به “مذاکرات صلح به روش خود” ادامه می دهد.»

 

 

 

۱۸ هزار سلاح به سربازان ذخیره در منطقه کی‌یف داده شد

به گفته مقامات اوکراینی، از زمان آغاز عملیات روسیه در اوایل پنجشنبه، حدود ۱۸۰۰۰ اسلحه با مهمات تنها در منطقه کی‌یف بین نیروهای ذخیره توزیع شده است.

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع و «والری زالوژنی» رییس ستاد نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای مشترک گفتند که سلاح‌های بیشتری در راه است.

 

 

 

حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در اوکراین تحصیل می‌کنند

رییس مرکز همکاریهای بین المللی وزارت علوم گفت: پیش بینی می شود یک تا دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای اوکراین تحصیل می کنند.

وی افزود: این دانشجویان به حال خود رها نمی شوند و برای کسانی که در دانشگاههای معتبر اوکراین مشغول تحصیل بوده اند امکان ادامه تحصیل در دانشگاههای داخل کشور فراهم خواهد شد.

 

 

 

افزایش سطح تشعشعات در نیروگاه اتمی «چرنوبیل»

روزنامه تلگراف: آژانس نظارتی انرژی اتمی اوکراین گفت که بعد از تسلط نیروهای روسی بر نیروگاه چرنوبیل، سطح تشعشعات گاما بالاتر از حد معمول شناسایی شده است.

 

 

 

لاوروف در کنفرانس خبری: واقعیت تلخ است

نئونازیسم توسط خود اوکراین در حال انجام است

پوتین با همه مقامات غربی صحبت و به دیپلماسی توسل کرد

او مشخص کرد که چه کارهایی باید انجام شود

ما با غرب منصفانه صحبت کردیم

غرب امنیت در اوکراین را خراب کرد

ما نمیتوانیم همه چیز را فراموش کنیم

آنها به طور دائم در حال جاسوسی از روسیه بودند

در پاسخ به سوالی در مورد تغییر حاکمیت در اوکراین: در حال حاضر فرصتی برای توضیح موضع روسیه وجود ندارد

چرا شما خبرنگاران با زلنسکی صحبت نمیکنید

اقدامات دولت اوکراین باعث شد چنین چیزی در آن کشور حاکم شود

مکانیسم های غرب اشتباه بود

ما به هیچ وجه علیه شهروندان اوکراین حملات هوایی انجام نداده و نخواهیم داد

ما همه حملاتمان به مناطق نظامی بوده

ما حمله به غیرنظامیان را رد میکنیم

اوکراین باید به دست اوکراینی ها کنترل شود

خیابان های کی‌یف به هم ریخته، اما زلنسکی این را متوجه نشد؟

لاوروف در کنفرانس خبری: اوکراین بخشی از روسیه است

در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان: به دنبال بهانه جویی نباشید چون من همه چیز را شفاف گفته‌ام

ما همیشه بر راهکارهای دیپلماتیک تاکید کرده‌ایم

ما در جایی اقدام نظامی میکنیم که ببینیم یک کشور نمی تواند با زبان دیپلماتیک صحبت کند

تمامیت ارضی اوکراین از طریق خود زلنسکی زیر سوال رفته بود

این حق باید برای مردم اوکراین باشد که بتوانند با روسیه ارتباط داشته باشد

ما نمیتوانیم تغییرات در شمال شرق خود را تحمل کنیم

ما به مدت زمان طولانی سعی میکردیم دولت اوکراین را بر سر عقل بیاوریم

تاکید میکنم تمامیت ارضی اوکراین برای روسیه قابل احترام است و ما قصد اشغال اوکراین را نداریم

سعی کردیم از این جاسوس بازی که در اوکراین میشد جلوگیری کنیم

فکر نمیکنم سیاستمداران غربی دایه مهربان تر از مادر باشند

ما به این سیاست خود در غیرنظامی سازی اوکراین ادامه خواهیم داد

لاوروف در کنفرانس خبری: نمی توانیم شاهد نسل کشی در اوکراین باشیم

واژگان در انگلیسی تعاریف متفاوتی دارند. مگر عراق و لیبی نابود نشدند؟ چه کسانی مسئول آن هستند؟

وقتی پوتین به رییس جمهوری روسیه رسید وضعیت شکل دیگری داشت و کشورهای غربی تلاش داشتند سیاست های خود را دیکته کنند

ناتو با سیاست های خود یک نقشه جدید برای دنیا تعریف میکرد و اسم آن را گذاشته بودند “اصلاح جهان” و کسی بر سر واژگان بحث نمیکرد، اما حالا بین “عملیات نظامی” و “اشغال و حمله به اوکراین” تفاوت می‌گذارند

طبیعتا روزهای خوبی در اوکراین سپری نمی‌شود، اما چاره ای نیست

مردم اوکراین می توانند به پوتین اعتماد کنند

ما میخواهیم مردم اوکراین در آزادی زندگی کنند نه در محدودیت های زلنسکی

این به نفع مردم اوکراین و روسیه و به نفع جهان است

نظامی گری نباید در قاموس روسیه جایی داشته باشد، اما ناتو با نظامی کردن اوکراین پالس های نگران کننده برای روسیه میفرستاد

لاوروف در کنفرانس خبری: به آرمان های دموکراسی متعهدیم

کسانی که به مردم اوکراین خیانت کنند جایی در این کشور نخواهند داشت

آنها ممکن است به بروکسل متوسل شوند، اما واقعیت در خیابان های کی‌یف است

روسیه را متهم به رعایت نکردن آرمان های دموکراسی نکنید

میلیون ها نفر از مردم اوکراین شکایت داشتند

بنابراین ما میخواهیم اوکراین را غیرنظامی کنیم

گروههای داوطلب اوکراینی به ارتش روسیه پیوسته اند

سی‌ان‌ان با اذهان مخاطبان بازی میکند

هر خبرنگاری که به ما مراجعه کند به او مجوز حضور در اوکراین میدهیم

بیایید ببینید در اوکراین چه میگذرد

ناتو صاحب رسانه های خبری است و میداند در اوکراین چه میگذرد

لاوروف در کنفرانس خبری: با زلنسکی صحبت نمی‌کنیم

دولت اوکراین در دونباس نسل کشی می‌کرد

در دولت زلنسکی همه ضمانت‌های امنیتی از بین رفت و ما هر روز شکایات زیادی به دستمان می‌رسید

تنها چیزی که در اوکراین رعایت نمی‌شود امنیت مردم است

ما به دنبال به هم زدن امنیت مردم نیستیم

دولت اوکراین نمی‌تواند با هر پیمان و تشکل سیاسی قرارداد ببندد و خاک روسیه را تهدید کند

اوکراین خط قرمز ماست

ما جلوی جدایی و تضعیف روسیه خواهیم ایستاد

زلنسکی فرصت های زیادی را از دست داد و حالا خواهان گفتگو با روسیه است، اما امکان پذیر نیست

رییس جمهور ما دیروز صبح اشاره کرد که ما قصد اشغال اوکراین را نداریم

ما هیچ بختی برای مذاکره با زلنسکی نمی‌بینیم

آیا آقای زلنسکی دموکراسی را در کشورش رعایت می‌‎کرد؟ ایا مردم دونباس شکایتی نداشتند؟

من فکر میکنم از صحبت در هتل ها پروسه دموکراسی تکمیل نخواهد شد

تمامیت ارضی اوکراین برای روسیه احترام دارد

 

 

 

 

وزیر خارجه فرانسه: پوتین می خواهد اوکراین را از نقشه کشورها حذف کند

لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تصمیم گرفته است که اوکراین را از نقشه کشورها حذف کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت که تحریم‌های فرانسه علیه روسیه که هنوز از سوی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور آمریکا اعلام نشده “شدید و قوی خواهد بود”

لودریان در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت‌های دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوئیفت تاکنون شامل تحریم‌ها نشده است، گفت: «زیرا باید سرعت عمل به خرج می‌دادیم، اما هیچ تابوی در مورد تحریم ها وجود ندارد.

 

 

 

یک فروند هواپیمای ایران برای تردد ایرانیان پیش بینی شده است و به محض صدور مجوز عملیات بازگشت آغاز خواهد شد

محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بنابه دستور معاون اول رییس جمهور تمهیدات لازم برای بخش ترابری اتباع ایرانی و مقیم اوکراین انجام شد و یک فروند هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تردد پیش بینی شد.

وی افزود: اگر ایرانیان مقیم خود را به مرز کشورهای همجوار برسانند و  این امکان را داشته باشیم که به آن کشور پرواز کنیم، جابه جایی ایرانیان بلافاصله انجام خواهد شد. هواپیما از چرخه پروازی خارج شده است و ایران آماده است به محض صدور مجوز این عملیات را آغاز کند.

 

 

 

لاوروف: غرب نسبت به نسل کشی در اوکراین بی‌تفاوت بود

اسپوتنیک: مسکو نمی توانست نسبت به درخواست کمک نظامی از سوی جمهوری های مردمی دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر متجاوز بی تفاوت بماند.

عملیات روسیه به گونه‌ای انجام می‌شود که مردم اوکراین پس از رهایی از ظلم آزاد در تعیین آینده خود آزاد باشند.

غرب، آشکارا واقعیت نسل کشی در اوکراین را انکار می کند.

اقدامات کی یف و غرب، اوکراین را وارد یک تراژدی کرد.

 

کی‌یف “بدون هیچ پیش شرطی” آماده مذاکره با روسیه است

مشاور رییس دفتر ریاست جمهوری اوکراین امروز (جمعه) اعلام کرد که اوکراین آماده است تا “بدون هیچ گونه پیش شرطی” با روسیه درخصوص تضمین‌های امنیتی گفت‌وگو کند.

 

 

آمادگی اوکراین برای گفتگو با روسیه درباره وضعیت بی طرف

اسپوتنیک: اوکراین برای مذاکره با روسیه درباره وضعیت بی طرف اعلام آمادگی کرد.

میخائیل پودولیاک، مشاور رییس دفتر رییس‌جمهور اوکراین در بیانیه‌ای گفت: اما این کشور باید تضمین‌ های امنیتی نیز دریافت کند.

پیشتر ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفته بود دیر یا زود گفتگو میان روسیه و اوکراین برای توقف جنگ آغاز خواهد شد.

 

 

 

پولی در عابر بانک‌های کی‌یف نیست

شهروند ایرانی در اوکراین می گوید: در شهر کی‌یف سه بار آژیر خطر شنیده شد و پس از مدتی پایان یافت و بعد از آن صدای شلیک گلوله از توپخانه شنیده شد که گویا نیروهای پیاده نظام و زرهی به نزدیکی کی‌یف رسیدند. کی‌یف تقریبا خالی از سکنه است و پمپ بنزین‌ها دیگر بنزین ندارند و درون عابر بانک‌ها نیز دیگر پولی وجود ندارد.

 

 

 

آلمان در حال بررسی اعزام نیرو برای تقویت جناح شرقی ناتو و همچنین واگذاری سامانه های دفاع هوایی پاتریوت به کشورهای بالتیک است

اشپیگل: ارتش آلمان بسته پیشنهادات را برای وزیر دفاع این کشور آماده کرده که طبق آنها اعزام حدود ۱۵۰ نفر نظامی و نفربرهای زرهی به جناح شرقی ناتو در نظر گرفته شده و امکان واگذاری سامانه های پدافند هوایی پاتریوت برای دفاع از کشورهای بالتیک بررسی می شود.

 

 

 

کی‌یف سقوط کرد؟

شبکه خبر: نیروهای روسیه به مرکز کی‌یف رسیده‌اند و شهر کی‌یف سقوط کرده است.

 

 

 

نخست وزیر ژاپن به سوال درباره قطع سوئیفت برای روسیه پاسخ نداد

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن پیشتر گفته بود که این کشور تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در رابطه با وضعیت اوکراین اعمال می کند. در این رابطه توکیو ممنوعیت صدور روادید را برای برخی از شهروندان روسیه اعمال کرده و دارایی‌های افراد و سازمان‌ها را مسدود می‌کند. علاوه بر این، ژاپن صادرات کالاهایی به روسیه را که می‌تواند برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار گیرد، تحریم می‌کند. اما در نهایت نخست‌وزیر ژاپن به سوال‌ها درباره قطع سوییفت برای روسیه پاسخ نداد.

 

 

 

دولت ژاپن دارایی های بانک های روسیه را مسدود خواهد کرد

شونیچی سوزوکی وزیر دارایی ژاپن گفت دولت وی در چارچوب اعمال تحریم، دارایی‌های سه بانک روسی را مسدود خواهد کرد.

 

 

 

کنترل ۳ شهر توسط نیروهای دونتسک

خبرنگار الجزیره گزارش داد جدایی‌طلبان دونتسک پس از نبرد با ارتش اوکراین، ۳ شهر در محور جنوبی را به کنترل درآوردند. آن‌ها همچنین از تلفات در صفوف خود در نبردهای جبهه دونباس خبر می‌دهند.

 

 

 

 

۱۳۷ اوکراینی در جنگ با روسیه کشته شدند

دولت اوکراین در جدیدترین آمار از تلفات روز اول جنگ اعلام کرد ۱۳۷ نفر کشته و ۱۰۰ هزار غیرنظامی نیز مجبور به فرار شده‌اند.

 

 

۱۱۸ تأسیسات نظامی اوکراین از کار افتادند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای ما ۱۸ تانک و خودروی زرهی، ۷ پرتابگر و ۴۱ خودرو را در جریان عملیات نظامی در اوکراین منهدم کردند.

 

 

وزیر دفاع انگلیس: نظر ما این است که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه گفت که روسیه قصد دارد کل اوکراین را تصرف کند، اما در تحقق اهداف اصلی خود شکست خورده است.

والاس روز جمعه به اسکای نیوز گفت: قطعاً نظر ما این است که روس ها قصد دارند به کل اوکراین حمله کنند.

وی افزود: ارزیابی ما از صبح امروز این است که روسیه هیچ یک از اهداف اصلی خود را نگرفته است. در واقع، این کشور از جدول زمانی امیدوارکننده خود عقب مانده است.

ادعاهای بزرگ روسیه و پوتین مبنی بر اینکه اوکراینی ها آزاد شده و به پناه خواهند برد، کاملاً اشتباه است.

 

 

سطح تشعشعات در منطقه چرنوبیل طبیعی است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: با نیروهای اوکراینی برای حفاظت مشترک از نیروگاه هسته ای چرنوبیل به توافق رسیدیم.

 

 

۳۳ مکان غیرنظامی بمباران شد

یک مقام وزارت کشور اوکراین: روسیه ۳۳ مکان غیرنظامی را در ۲۴ ساعت گذشته بمباران کرده است.

 

 

هدف روسیه اشغال تمامیت اراضی اوکراین است

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه گفت که روسیه قصد دارد کل اوکراین را تصرف کند، اما در تحقق اهداف اصلی خود شکست خورده است.

والاس روز جمعه به اسکای نیوز گفت: قطعاً نظر ما این است که روس ها قصد دارند به کل اوکراین حمله کنند.

وی افزود: ارزیابی ما از صبح امروز این است که روسیه هیچ یک از اهداف اصلی خود را نگرفته است. در واقع، این کشور از جدول زمانی امیدوارکننده خود عقب مانده است.

ادعاهای بزرگ روسیه و پوتین مبنی بر اینکه اوکراینی ها آزاد شده و به پناه خواهند برد، کاملاً اشتباه است.

 

 

نفوذ نیروهای روسی به کی‌یف 

معاون وزیر دفاع اوکراین در صفحه فیس بوک خود خبر داد که بعد از نبردها در اطراف کی‌یف چندین نظامی روسی در حال نفوذ به پایتخت هستند.

به گفته وی ارتش روسیه دو خودروی نظامی اوکراینی را تصرف کرده و ظاهرا سربازان روسی یونیفورم اوکراینی پوشیده‌اند و به سرعت به  سمت مرکز پایتخت حرکت کرده و کاروانی از کامیون‌های نظامی روسی هم در حال ورود به کی‌یف هستند. ‎

 

 

 

لاوروف: روسیه همیشه آماده گفت‌وگو است

وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو همیشه آماده گفت‌وگو خواهد بود تا همه را به “عدالت و اصول منشور سازمان ملل متحد” بازگرداند.

 

 

 

روسیه بیش از ۴۵۰ نیرو در جنگ اوکراین از دست داد

پنی موردانت، وزیر دفاع انگلیس گفت: گزارش‌هایی در اختیار داریم که نشان می‌دهد روسیه بیش از ۴۵۰ نیرو در جنگ اوکراین از دست داده است. روسیه نتوانست ظرف یک‌روز اوکراین را به تصرف خود درآورد.

 

 

روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند

 

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین:

امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند.

مدافعان کی‌یف با موشک‌های ضد تانک که از متحدان بین‌المللی دریافت کرده‌اند، آماده هستند.

 

حضور سفیر ایران در محل اسکان تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین

۱۰:۰۲

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی یف در محل اسکان تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

 

 

 

کی‌یف هدف حمله با موشک‌های بالستیک و کروز

مشاور دولت اوکراین اعلام کرد کی‌یف، پایتخت این کشور پیش از سحر امروز (جمعه) هدف حمله با موشک‌های بالستیک قرار گرفته است.

 

 

 

درخواست زلنسکی از روسیه برای مذاکره 

رییس‌جمهور اوکراین اوایل صبح امروز، بار دیگر از روسیه خواست تا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کند.

زلنسکی گفت: در هر صورت دیر یا زود، روسیه باید با ما مذاکره کند، درباره چگونگی پایان دادن به خصومت‌ها و توقف این تهاجم صحبت کند. هرچه این گفت‌وگو زودتر آغاز شود، ضررهای خود روسیه کمتر خواهد شد.

 

 

نیروهای زمینی از کریمه وارد اوکراین شده‌اند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه به سمت اوکراین حرکت کرده‌اند و در حال پیشروی به سمت شهر خرسون در شمال غربی کریمه هستند.

 

 

اعلام بسیج عمومی در اوکراین

۸:۲۷

رییس جمهوری اوکراین در فرمانی جدید، دستور تشکیل بسیج عمومی به مدت ۹۰ روز را صادر کرد. طی آن، مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی تا اطلاع ثانوی حق خروج از کشور را ندارند.

 

 

 

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل: نیروهای روس فورا خاک اوکراین را ترک کنند

ایالات متحده پیش نویس قطعنامه‌ای را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارسال می‌کند که در آن حمله روسیه به اوکراین محکوم شده است.

پیش نویس قطعنامه از روسیه می‌خواهد که «فورا و بدون قید و شرط» نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج کند.

 

 

 

زلنسکی: ۱۳۷ سرباز اوکراینی از زمان آغاز تهاجم روسیه کشته شده اند

رییس جمهور اوکراین در یک ویدئو از رهبران غرب برای تنها گذاشتن اوکراین در برابر روسیه انتقاد کرده است.

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین دیروز گفت براساس آمارهای اولیه، از آغاز حمله روسیه، حداقل ۱۳۷ سرباز اوکراینی کشته و ۳۱۶ سرباز زخمی شده‌اند. زلنسکی در یک پیام ویدئویی که در حساب فیسبوک خود منتشر کرده، گفت: «سایر کشورها از پیوستن اوکراین به ناتو “ترس” دارند. چه کسی آماده است پیوستن اوکراین به ناتو را تضمین کند؟ راستش همه می ترسند. آنها با ما هستند، اما حاضر نیستند با ما متحد شوند.»

زلنسکی ادامه داد: « رهبران خارجی می‌گویند از ما حمایت می شود. من از هر دولتی که به ما کمک می کند، سپاسگزارم. اما ما برای دفاع از کشورمان تنها مانده ایم. چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ صادقانه بگویم، من کسی را نمی بینم.

وی افزود: «امروز از ۲۷ رهبر اروپایی پرسیدم که آیا اوکراین در ناتو خواهد بود یا خیر؟ همه می ترسند، جواب نمی دهند. زلنسکی گفت و ما نمی‌ترسیم، از هیچ چیز نمی ترسیم.»

 

 

 

تماس رییس جمهور فرانسه با ولادیمیرپوتین

کرملین می گوید، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه با ولادیمیرپوتین، رییس جمهور روسیه تماس گرفته است.

بر اساس بیانیه کرملین، این دو «گفتگوی جدی و صریح» درباره اوکراین داشتند و پوتین «توضیحات جامعی درباره دلایل و شرایط» تهاجم ارائه کرد. این چهارمین گفتگوی روز پوتین با یک رهبر خارجی بود.

 

 

 

زلنسکی مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی از خروج از کشور منع کرد

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین دستور بسیج عمومی ارتش را صادر کرده و در بیانیه خود تاکید کرده “به‌منظور تضمین دفاع از کشور، حفظ آمادگی رزمی و بسیج نیروهای مسلح اوکراین و سایر تشکل‌های نظامی”، دستور بسیج گسترده از جمله در پایتخت و شهرهای بزرگ صادر شد. در این بیانیه آمده است که در پی برقراری حکومت نظامی در اوکراین، محدودیتی موقت اعمال شده است.

 

 پنتاگون: بیش از ۱۶۰ موشک به اوکراین شلیک شده

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا:نیروهای اضافی که به آلمان می‌روند ممکن است در سایر نقاط اروپا مستقر شوند. روسیه بیش از ۱۶۰ موشک بالستیک و کروز به اهدافی در اوکراین شلیک کرد. روسیه نیروهای بیشتری را در «خارکیِف» مستقر کرده است و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد.

 

تظاهرات ضد جنگ – سنت پترزبورگ ، روسیه

تظاهرات ضد جنگ - سنت پترزبورگ ، روسیه

 

 

 

روز اول

 

آمریکا وزیر دفاع و ۲۴ فرد و نهاد بلاروسی را تحریم کرد(۲۴:۰۰)

 

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی وزیر دفاع و ۲۴ فرد و نهاد بلاروس را به دلیل حمایت از تهاجم روسیه تحریم کرد.

وقوع انفجارهای مهیب در پایتخت اوکراین (۲۴:۳۰)

منابع خبری از وقوع انفجارهای مهیب در شهر کی‌یف و همزمان سقوط هواپیمای ترابری نظامی روسیه خبر دادند.

وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرد که تاکنون (پنجشنبه شب) ۵۷ نفر در حمله روسیه به اوکراین کشته شده و ۱۶۹ نفر زخمی شده‌اند.

 

 

 

عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین مغایر منشور سازمان ملل است(۲۲:۳۰)

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما شاهد عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین بوده‎ایم که اشتباه، غیرقابل قبول و مغایر با منشور سازمان ملل است.

وی افزود: این منشور واضح است و می‎گوید که همه اعضا باید از تهدیدها یا استفاده از زور علیه  حاکمیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا به هرشکلی که مغایر با اهداف سازمان ملل باشد، خودداری کنند.

 

 

 

هیچ نیروی آمریکایی به اوکراین اعزام نمی شود اما از قلمرو ناتو دفاع می کنیم

رییس جمهور آمریکا ادامه داد: هیچ نیروی آمریکایی به اوکراین اعزام نخواهد شد، اما از هر وجب از قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد. هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با پوتین ندارم.

وی گفت: شرکت‌های نفت و گاز نباید از بحران بهره‌برداری کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند. اگر روسیه حمله سایبری را دنبال کند، آمریکا پاسخ خواهد داد.

بایدن افزود: چند هفته و ماه آینده برای اوکراینی ها سخت خواهد بود و این لحظه خطرناکی برای اروپاست. تحریم روسیه از طریق سوئیفت همیشه یک گزینه است، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد.

 

 

 

گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است/ ایران به دنبال توافقی پایدار است نه متزلزل

رییس‌جمهور ایران گفت: گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است و تهدید جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.امیدوارم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.

وی افزود: ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها از ضرورت‌های دست یافتن به توافق پایدار در مذاکرات وین هستند.

رییس جمهور روسیه نیز گفت: وضعیت کنونی پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت روسیه است.

 

 

 

انتقال هموطنان مقیم اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن(۲۱:۳۰)

 

انتقال هموطنان مقیم اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن

وزیر راه و شهرسازی در توییتی نوشت: در سریع‌ترین زمان ممکن، برای حفظ امنیت و انتقال هموطنان عزیزِ مقیم اوکراین ازطریق پرواز هواپیمایی هما اقدام خواهیم کرد.

باهمکاری وزارت امورخارجه درحال رایزنی با همتایان خود در کشورهای روسیه و اوکراین هستیم.

صیانت از جان و امنیت ایرانیان عزیز در اولویت دولت مردمی است.

 

 

 

تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل توسط روسیه

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند نیروهای روسیه‌ای کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند.

 

 

 دبیرکل سازمان ملل خطاب به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید

 دبیرکل سازمان ملل خطاب به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: رییس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه برگردانید. این جنگ باید اکنون پایان یابد.

 

 

سی ان ان: قصد روسیه گرفتن کی یف و تغییر رهبران اوکراین است(۲۱:۰۰)

شبکه خبری سی ان ان شماری از نیروهای روسیه را در نزدیکی کی یف پایتخت اوکراین مشاهده کرده و گزارش داد: مقامات اوکراینی می گویند قصد روسیه تسخیر پایتخت و تغییر رهبران اوکراین است.

 

 

 

اوکراین: ۴۰۰ مورد گلوله باران توسط نیروهای روسی انجام شده(۲۰:۳۰)

سخنگوی وزارت کشور اوکراین روز پنجشنبه گفت: نیروهای روسی دستکم ۳۹۲ مورد گلوله باران در اوکراین انجام داده‌اند. او گفت: «نبردها عملاً در سراسر قلمرو جنوب شرقی و مرکزی اوکراین ادامه دارد.جنگجویان ما از نیروهای نظامی اوکراین و گارد ملی، نیروی مرزی ما، نیروهای ذخیره ما به دفاع از کشورمان ادامه می دهند. پیروزی از آن ما خواهد بود.»

 

 

صندوق بین‌المللی پول در مورد تبعات گسترده بحران اوکراین هشدار داد

رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: اقدام نظامی روسیه در اوکراین خطر اقتصادی قابل توجهی را متوجه منطقه و دنیا می‌کند.

 

 

 

پوتین: چاره دیگری نداشتیم

رییس جمهور روسیه در دیدار با نمایندگان تجارت روسیه درباره حوادث اخیر در اوکراین گفت: آنچه در حال رخ دادن است یک اقدام اجباری است، خطرات امنیتی به گونه ای ایجاد شد که پاسخ دادن به روش های دیگر غیرممکن بود.

 

 

 

رهبران گروه ۷ رییس جمهور روسیه را محکوم کردند: پوتین در سمت اشتباه تاریخ قرار گرفته است

رهبران گروه هفت در بیانیه ای مشترک پس از نشست مجازی روز پنجشنبه گفتند ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه “جنگ را دوباره به قاره اروپا وارد کرده است.”

در این بیانیه آمده است: «ما رییس جمهور پوتین را به دلیل امتناع مداوم وی از مشارکت در فرآیند دیپلماتیک برای رسیدگی به مسائل مربوط به امنیت اروپا، علیرغم پیشنهادهای مکرر ما، محکوم می کنیم. ما با شرکای خود از جمله ناتو، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آنها و همچنین اوکراین متحد هستیم و مصمم هستیم تا آنچه را که برای حفظ یکپارچگی نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین لازم است انجام دهیم.»

به گفته کاخ سفید، شرکت کنندگان در این نشست عبارت بودند از جو بایدن، اولاف شولز صدراعظم آلمان، جاستین ترودو  نخست وزیر کانادا، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا، کیشیدا فومیو نخست وزیر  ژاپن، بوریس جانسون  نخست وزیر بریتانیا، رییس کمیسیون اروپا، رییس شورای اروپا و دبیر کل ناتو در این نشست حضور داشته‌اند.

 

 

 جنگ اوکراین ۸ سال پیش آغاز شده است

وزارت امور خارجه روسیه: جنگ اوکراین ۸ سال پیش آغاز شده و اکنون در آستانه پایان یافتن قرار دارد. روسیه متعهد شده است که در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا اقدام تلافی‌جویانه «سخت» انجام دهد.

 

 

انگلیس: تا کنون بیش از ۸۰ بار به مواضع اوکراین حمله شده

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، از بامداد پنج‌شنبه تا کنون بیش از ۸۰ حمله علیه مواضع متعلق به اوکراین انجام شده است.

 

 

 

پنتاگون ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کند (۲۰:۰۰)

پنتاگون در بیانیه‌ای در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه اعلام کرد که قصد دارد ۶ فروند جنگنده اف-۳۵ آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

نیروهای روس در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند و ما ارزیابی می‌کنیم که آن ها به دنبال فلج کردن دولت اوکراین و راه اندازی یک دولت جایگزین هستند.

حمله روسیه به اوکراین در چندین مرحله انجام خواهد گرفت. ما طول مدت زمانی که این حمله ادامه خواهد داشت، نمی‌دانیم.

نیروهای روسیه در اولین ساعات حمله به اوکراین بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کردند. نیروهای روسیه به دنبال کنترل مراکز جمعیتی مهم در اوکراین هستند.

 

 

 

نگرانی رییس جمهور اوکراین از تصرف نیروگاه چرنوبیل

زلنسکی رییس جمهور اوکراین در توییتی نوشت: نیروهای روسی در تلاش برای تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند. جنگ شدید می تواند منجر به مختل شدن زباله‌های هسته‌ای شود و این امر کل اروپا را تهدید می کند.

نگرانی رییس جمهور اوکراین از تصرف نیروگاه چرنوبیل

 

 

 

شهردار کیف مقررات منع رفت و آمد در شب را از ساعت ۱۰ شب اعلام کرد(۱۷:۳۰)

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، از ساعت ۱۰ شب تا ساعت ۷ صبح به وقت محلی در پایتخت اوکراین منع آمد و شد اعلام کرد. او همچنین گفته «حمل و نقل عمومی در زمان منع آمد و شد کار نخواهد کرد. در عین حال، ایستگاه های مترو به عنوان سرپناه ۲۴/۷ در دسترس خواهند بود. در صورت نیاز به تردد در سطح شهر در زمان منع رفت و آمد به ویژه به عنوان کارمند شرکت های زیرساختی حیاتی، باید مدارک شناسایی داشته باشید.

 

 

مخالفت چند کشور اروپایی با تحریم پوتین 

نیویورک‌تایمز: درحالی‌که اتحادیه اروپا بسته تحریمی سنگینی را علیه روسیه تدارک دیده برخی کشورهای اروپایی به رهبری آلمان خواستار تحریم‌نشدنِ رییس‎‌جمهور و وزیرخارجه روسیه شدند.

 

 

رییس جمهور مولداوی: مرزهای ما برای شهروندان اوکراین باز است

 

مایا ساندو رییس جمهور مولداوی: اولین شهروندان اوکراینی امروز با بیش از ۴۰۰۰ گذرگاه وارد مولداوی شدند. دولت مراکز استقرار موقت را مستقر کرده است. مرزهای ما برای شهروندان اوکراینی که به ترانزیت یا اقامت ایمن نیاز دارند باز است.

 

 

رییس جمهور اوکراین به دست گرفتن چرنوبیل را شروع جنگ در کل اروپا دانست(۱۷:۰۰)

رییس جمهور اوکراین گفت: نیروهای روسیه در تلاش برای کنترل شهر چرنوبیل هستند و این یک اعلان جنگ در کل قاره اروپا است.

 

 

روسیه کنترل یک پایگاه هوایی در نزدیکی اوکراین را به دست گرفت

خبرنگار «سی‌ان‌ان» در کی‌یف گزارش کرده ارتش روسیه کنترل فرودگاه «آنتونوف» در ۲۵ مایلی مرکز پایتخت اوکراین را به دست گرفت.

 

 

خطر اتمی در چرنوبیل؟!

ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC: می گوید: مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید نیروهای روسی وارد چرنوبیل شدند و درگیری در آنجا ممکن است موجب اختلال در تأسیسات ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای شود. نیکا ملکوزورا سردبیر یک رسانه اوکراینی نیز نوشت هدف قرار دادن اینجا مساوی است با پخش ذرات رادیو اکتیو در اروپا.

 

 

احضار سفیر روسیه در اتحادیه اروپا (۱۸:۴۵)

اتحادیه اروپا سفیر روسیه را در اعتراض به حمله نظامی مسکو به اوکراین احضار کرد.

 

 

اوکراین خواستار قطع رابطه شرکای خود با روسیه شد

وزیر خارجه اوکراین از شرکای این کشور دعوت کرد تا مثل کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با روسیه را قطع کنند.

 

 

سربازان روس به چرنوبیل رسیدند

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد: سربازان روس از بلاروس وارد ایستگاه راکتور هسته‎ای چرنوبیل شدند.

 

سومین شهر راهبردی در آستانه سقوط به دست ارتش مسکو (۱۸:۳۰)

تانک‌های مسکو به ۱۰ کیلومتری شهر راهبردی سومی اوکراین رسیدند.

 

 

سی‌ان‌ان: آغاز نشست گروه هفت آغاز (۱۸:۳۰)

به گفته یک مقام کاخ سفید، نشست رهبران گروه هفت در ساعت ۹:۱۷ صبح به وقت شرق آمریکا آغاز شده است.

این مقام افزود: بایدن و رهبران گروه هفت در حال گفتگو در مورد پاسخ مشترک به حمله غیرقانونی و غیرموجه رییس جمهور پوتین به اوکراین هستند. تعدادی از مقامات امنیت ملی صبح امروز پیش از شرکت بایدن در نشست مجازی وارد کاخ سفید شدند

 

 

شورای امنیت جمعه تشکیل جلسه می‌دهد(۱۸:۱۵)

به گفته برخی رسانه‎ها شورای امنیت سازمان ملل درصدد است فردا (جمعه) برای بحث درباره پیش‌نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشکیل جلسه دهد.

 

 

۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما منهدم شد(۱۸:۰۰)

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه، ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما نیز منهدم شده‌ است.

 

 

 

مسکو: به تحریم‌های آمریکا و اروپا پاسخ می‌دهیم

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تهدیدهای کشورهای غربی برای تحریم این کشور اعلام کرد: ما در تمامی این سال‌ها آمادگی داشته‌ایم و به تحریم‌های اروپا و آمریکا واکنش نشان می‌دهیم.

 

 

 

گزارش وزارت دفاع روسیه از عملیات نظامی در اوکراین(۱۷:۵۰)

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.

در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام-۱» می‌شوند.

یک هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در روسیه فرود آمد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به فرماندهان یگان‌ها دستور داده با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.

 

 

 روسیه همیشه برای گفتگو آماده است(۱۷:۴۵)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت:  اقدامات مسکو در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه است. روسیه همیشه برای گفتگوهایی که به عدالت و اصول منشور سازمان ملل منتهی شود، آماده خواهد بود.

وی افزود: ما امیدواریم که هنوز فرصتی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد.

 

 

 

دیدار پوتین و نخست وزیر پاکستان درخصوص اوضاع منطقه جنوب آسیا(۱۷:۳۰)

 

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با عمران خان نخست وزیر پاکستان در مسکو دیدار کرد و دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد دو طرف درخصوص اوضاع منطقه جنوب آسیا و همکاری‌های دوجانبه گفت و گو کردند.

 

 

 

جنگنده – بمب افکن روسیه سقوط کرد(۱۷:۳۰)

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: یک فروند جنگنده – بمب افکن سوخو-۲۵ نیروی هوافضای روسیه به دلیل اشتباه فنی سقوط کرد. خلبان آن خود را با چتر نجات به بیرون پرتاب کرده و نجات یافته و به واحد نظامی محل خدمت منتقل شده است.

 

 

 

ایتالیا از پوتین خواست سریع و بی قیدوشرط نیروهای خود را بازگرداند (۱۷:۱۵)

 

نخست وزیر ایتالیا گفت: ایتالیا، اتحادیه اروپا و همه متحدانش از رییس جمهوری روسیه می خواهند تا به ریختن خون پایان داده و بی هیچ قید و شرط نیروهای نظامی خود را از مرزهای اوکراین که جامعه جهانی آن را به رسمیت می شناسد، خارج کند.

 

 

مرزبانان اوکراینی تسلیم شدند

سرویس امنیت دولتی روسیه: مرزبانان اوکراینی تمام پست‎های خود را در امتداد مرز روسیه و اوکراین تخلیه کرده‎اند.

 

 

امانوئل مکرون از تحریم های بی سابقه علیه روسیه خبر داد

رییس جمهور فرانسه: پوتین راه دیپلماتیک را رد کرد و راه جنگ را انتخاب کرد. ما تمام مسئولیت خود را برای دفاع از حاکمیت متحدان خود بر عهده خواهیم گرفت.

روسیه را با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای متناسب با حجم اقداماتش هدف قرار خواهیم داد. اقدام نظامی روسیه در اوکراین عواقب درازمدتی خواهد داشت

 

 

طرح اضطراری برای پذیرش پناهجو از اوکراین

الجزیره: رییس کمیسیون اروپا گفته همه کشورهای اروپایی یک طرح اضطراری برای پذیرش پناهجویان از اوکراین تهیه کرده اند.

 

 

حرکت کاروان‌های نظامی از مرز بلاروس (۱۷:۰۰)

 

خبرنگار حاضر در شهر مینسک از حرکت خودرهای نظامی روسیه به سمت مرز اوکراین خبر داد

هانا لویباکوا خبرنگار از بلاروس: کاروان تجهیزات نظامی نیروهای مسلح روسیه در منطقه براهین در منطقه هومیل که هم مرز با اوکراین است مورد توجه قرار گرفت. کامیون ها، خودروهای زرهی، در حال حرکت به سمت مرز اوکراین هستند

 

عملیات روسیه در اوکراین ضربه به امنیت منطقه است (۱۶:۵۰)

رییس جمهور ترکیه با بیان اینکه، آنکارا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را مداخله غیرقابل قبول در نقض قوانین بین‌المللی می‌داند، هشدار داد که این اقدام ضربه شدیدی به امنیت، ثبات و رفاه منطقه وارد می‌کند.

 

 

عکس آسوشیتدپرس از فرار مردم اوکراین

عکس آسوشیتدپرس از فرار مردم اوکراین

عکس آسوشیتدپرس از فرار مردم اوکراین

 

 

 

نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند ( ۱۶:۴۰)

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته نظامیان آمریکایی در لهستان برای کمک به شهروندان آمریکایی و سایر اتباع خارجی برای فرار از اوکراین، به سمت مرز این کشور روانه شدند.

 

العربیه: سوئد و فنلاند قصد دارند از ناتو خارج شوند(۱۶:۳۰)

 

تارنمای خبری اتحادیه اروپا: فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در بیانه ای رسمی تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرد(۱۶:۲۵)

 

 

 ایتالیا از پوتین خواست سریع و بی قیدوشرط نیروهای خود را بازگرداند(۱۶:۲۰)

 

ارتش اوکراین مدعی شد نیروهای روسیه تاکنون بیش از ۳۰ مورد حمله موشکی به زیرساخت های نظامی و غیرنظامی اکراین انجام داده اند (۱۶:۲۰)

 

تعدادی از مهمترین شرکت های هواپیمایی کشورهای عربی پروازهای خود را با اوکراین به حالت تعلیق در آوردند (۱۶:۱۵)

 

 

دومین شهر بزرگ اوکراین سقوط کرده است ( ۱۶:۱۰)

صدای تیراندازی و گلوله‌های خمپاره در شهر «خارکیف» در شمال شرق اوکراین شنیده می‌شود. برخی منابع می‌گویند «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین سقوط کرده است و نیرو‌های ارتش از این شهر عقب نشینی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات منطقه‌ای گفتند، در یک حمله موشکی در شهر «اودسا»‌ی اوکراین دست کم ۱۸ نفر کشته شدند. دست کم ۶ نفر هم در شهر «بروواری» در نزدیکی کی یف پایتخت اوکراین کشته شدند. شهر «هوستومل»، در شمال اوکراین و در شمال غربی شهر کیف پایتخت اوکراین نیز مورد حملات موشکی روسیه قرار گرفته است.

 

انگلیس: با متحدان خود بسته تحریمی عظیمی را برای تضعیف اقتصاد روسیه اعمال می‌کنیم ( ۱۶:۰۰)

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: ما بر سر بسته تحریم‌های اقتصادی جدید علیه روسیه به توافق خواهیم رسید و باید به گاز روسیه اتکا نکنیم. ما با متحدان خود بسته تحریم‌های اقتصادی عظیمی را برای تضعیف اقتصاد روسیه اعمال خواهیم کرد.

او مدعی شد: روسیه از طریق زمین، دریا و هوا به اوکراین حمله می‌کند و من به رئیس‌جمهور اوکراین از حمایت کامل خود از او اطمینان دادم. رئیس جمهور روسیه جنگی را در قاره اروپا به راه انداخته است. بدترین ترس‌های ما به حقیقت پیوسته و تمام هشدار‌های ما درست بوده‌اند.این حمله، حمله‌ای به دموکراسی و آزادی در اروپای شرقی و در سراسر جهان است.

 

 

اوکراین: روسیه به زیرساخت های غیرنظامی حمله می کند ( ۱۵:۵۰)

ارتش اوکراین: نیروهای روسیه بیش از ۳۰ حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی انجام دادند و از موشک‌های کالیبر استفاده کردند.

 

 یک فروند هواپیمای ترابری ارتش اوکراین سقوط کرد ( ۱۵:۳۰)

یک فروند هواپیمای ترابری ارتش اوکراین با ۱۴ سرنشین در منطقه اوبوخوف سقوط کرد و تاکنون ۵ سرنشین آن کشته شده اند. هنوز سقوط یا انهدام آن توسط روس ها تایید نشده است.

 

لوکاشنکو،رئیس جمهوری بلاروس : اوکراین در جنگ می‌بازد پس باید تسلیم خواسته‌های روسیه شود ( ۱۵:۱۰)

 

دبیر کل ناتو: متاسفانه صلح در اروپا  فروپاشیده شد (۱۵:۰۰)

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو: صلح در قاره ما (اروپا) بر هم خورده است. ما شاهد مقیاسی از جنگ در این قاره هستیم که فکر می‌کردیم به تاریخ تعلق دارد.

 

کرملین: نظامی شدن اوکراین تهدیدی برای مردم ماست (۱۴:۴۵)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد: رئیس جمهور پوتین در مورد مدت زمان عملیات نظامی در اوکراین با توجه به توسعه و اهداف آن‌ها تصمیم خواهد گرفت. پوتین به وضوح خواستار عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در اوکراین شده بود.

سخنگوی کرملین افزود: هدف از عملیات نظامی روسیه جلوگیری از نظامی شدن اوکراین است زیرا این امر تهدیدی برای مردم ماست. آماده مذاکره با اوکراین در مورد بی طرفی این کشور و خواستار اجتناب از استقرار سلاح های ناتو در خاک این کشور هستیم.

پسکوف در پاسخ به این سوال که پاکسازی نظامی اوکراین به معنای انحلال و نابودی ارتش این کشور است، گفت: «این به معنای خنثی کردن قابلیت‌های نظامی است که اخیراً به دلیل مشارکت فعال کشورهای خارجی به طور قابل توجهی رشد کرده است».

 

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی گفت: حمله روسیه به اوکراین غیرقابل قبول، نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت جهانی است. ( ۱۴:۴۰)

 

آلمان: روسیه امنیت و صلح در اروپا را تهدید می‌کند (۱۴:۳۵)

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در سخنانی مدعی شد: پوتین امنیت و صلح در تمام اروپا را تهدید می‌کند. ما در کنار اوکراین ایستاده‌ایم و از کشورهای اروپایی و ناتو می‌خواهیم تا تشکیل جلسه دهند. من از رئیس جمهور روسیه می‌خواهم آتش بس دهد و فورا نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. حمله روسیه به اوکراین روز سیاهی برای اروپاست.

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار برگزاری هر چه سریعتر نشست ناتو درباره اوکراین شد. ( ۱۴:۳۰)


ناتو: نیروهای بیشتری به شرق اعزام می‌کنیم (۱۴:۲۵)

ناتو در بیانیه‌ای مدعی شد: ما حمله وحشتناک و غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین و مشارکت بلاروس در آن را به شدت محکوم می کنیم. اقدامات روسیه امنیت اروپا را تهدید می‌کند و پیامدهای استراتژیک خواهد داشت و ما به اقدامات لازم برای محافظت از متحدان خود ادامه خواهیم داد. نیروهای دفاعی و نیروی دریایی بیشتری را به سمت شرق اعزام خواهیم کرد و سطح آمادگی نیروهای خود را برای پاسخگویی در صورت بروز شرایط اضطراری افزایش خواهیم داد.

 

ستاد کل روسیه و بلاروس از بسته شدن بخشی از حریم هوایی بلاروس به روی هواپیماهای غیرنظامی خبر دادند. ( ۱۴:۲۰)

 

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: مولداوی حریم هوایی خود را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین بسته است. ( ۱۴:۱۵)

زلنسکی: اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد( ۱۴:۰۰)

به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در خطابیه‌ای اعلام کرد که کیف روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرد.

 

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید! ( ۱۳:۵۰)

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه گفت: در حال حاضر مهم است که چه نوع حمایتی از اوکراین می‌شود. بنابراین از دولت ترکیه می‌خواهم به اوکراین کمک کند.

وی افزود: ما خواستار بسته شدن تنگه داردانل هستیم و می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شود. ما خواستار مصادره سهام روسیه در ترکیه هستیم. حمایتی که از طریق تامین تسلیحات دفاعی از ما می‌شود نیز بسیار مهم است.

 

ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند ( ۱۳:۴۵)

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تحولات در اوکراین ضمن ابراز تاسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیریها، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می نماید. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیریها و آتش بس برای مذاکره فوری بمنظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت نموده و ضرورت رعایت حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه در درگیریهای نظامی را مجدانه یادآوری می نماید.

خطیب زاده همچنین با اشاره به وضعیت ایرانیان مقیم در اوکراین اظهار داشت: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امورخارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین می باشد که در چارچوب پیش بینی های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین کاملا فعال بوده و مطابق دستورالعملهای قبلی ارسالی به طور ۲۴ ساعته در خدمت دانشجویان و ایرانیان مقیم است.

 

 

تصویر از مواضعی در اوکراین که مورد اصابت موشک های روسی قرار گرفتند(۱۳:۴۰)

 

روسیه: ارتش اوکراین در حال تسلیم شدن است (۱۳:۳۰)

وزارت دفاع روسیه گفته یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند و این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

روسیه همچنین گفته در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای اوکراینی به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

پوتین گفت: در پی درخواست رهبران دو منطقه خودخوانده شرق اوکراین از روسیه برای کمک به آن‌ها در دفع حمله ارتش اوکراین، عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین آغاز شد.

 

 نخست وزیر انگلیس این یک فاجعه برای قاره ماست

نخست وزیر انگلیس در واکنش به بحراین اوکراین در توییتی نوشت: این یک فاجعه برای قاره ماست. با رهبران G7 صحبت خواهم کرد و از رهبران ناتو می‌خواهم جلسه‌ای اضطراری در سریعترین زمان ممکن برگزار کنیم.

 

رئیس جمهور اوکراین: روسیه زیرساخت‌های نظامی ما را هدف قرار می‌دهد

 

 وزارت دفاع روسیه: مراکز نظامی اوکراین را هدف قرار دادیم نه مناطق مسکونی را

 

 ادعای وزارت کشور اوکراین: کشته شدن ۵۰ نظامی روس

به نقل از ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد حملات روسیه به این کشور تاکنون باعث کشته شدن «بیش از ۴٠ سرباز و ١٠ غیرنظامی» شده است.

 

 تلویزیون ۱۱۲ اوکراین: روسیه موشک های اسمرش به سمت خارکف شلیک کرده است

 

 

 خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از دبیر کل یونیسف: درگیری ها در اوکراین تهدیدی فوری برای ۷.۵ میلیون کودک این کشور است

 

 

 اسکای نیوز: فرودگاه شهر ماریوپول اوکراین کاملا در آتش سوخت

 

 سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سازمان های نظامی لوگانسک و دونتسک ارتش متحد تشکیل دادند

 

 ایندیپندنت: سایمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند: حمله روسیه به اوکراین به هیچ وجه قابل توجیه نیست

 

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار نشست فوق‌العاده ناتو شد

 

 نیوزویک: چین از «تهاجم» خواندن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرد

 

 

 

واکنش رسمی ایران به جنگ روسیه و اوکراین

دقایقی پیش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با انتشار یک توییت به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داد

بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

 

 

سران اتحادیه اروپا عملیات روسیه در اوکراین را محکوم کردند

«شارل میشل» رییس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رییس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند.

 

نفت ۱۰۵ دلاری شد/ قیمت طلا ۳۵ دلار افزایش یافت

امروز در بازارهای جهانی قیمت اونس طلا در پی حمله روسیه به اوکراین ۳۵ دلار افزایش یافت و قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار رسید.

 

بسنه شدن حریم هوایی اوکراین به روی پروازهای مسافربری

مقام‌های اوکراین امروز -پنجشنبه- از بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی پروازهای مسافربری به دلیل «مخاطرات بالای امنیتی» خبر دادند.

 

سازمان هوانوردی اروپا نسبت به پرواز بر آسمان اوکراین هشدار داد و گفت ممکن است هواپیماها مورد هدف قرار گیرند. (زیر نویس خبر فوری سی ان ان)

 

جو بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رییس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: با سران گروه هفت (G7) نشست خواهم داشت و ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم اوکراین ادامه می‌دهیم.

 

اوکراین: آماده گفت‌وگو در هر بستری با روسیه هستیم

رییس جمهور اوکراین، امروز (پنجشنبه) با اعلام اینکه کشورش آماده است تا با هر قالبی و در هر بستری با روسیه گفت‌وگو کند، افزود: جنگ هیچ تضمینی به هیچ یک از طرفین نخواهد داد.

 

عملیات نظامی تهدیدی برای غیرنظامیان نیست

وزارت دفاع روسیه:عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود. تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند.

 

بایدن: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را اعلام کرد

رییس‌جمهور آمریکا گفت: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اعلام کرده که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد.

بایدن از جهان خواسته مسکو را برای «مرگ و ویرانی» مسئول بداند.

 

دبیرکل ناتو عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد

ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.

وی دیروز گفته بود: از آنجایی که روسیه استقلال جدایی طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته، این کشور برنامه ریزی برای یک حمله تمام عیار به اوکراین را متوقف نکرده است.

 

رئیس‌جمهور اوکراین اقدام به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی کرده است

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین اقدام به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی کرده است.

برخی منابع از ورود نیروهای روس به برخی مناطق همچون اودسا و ماریوپول خبر می‌دهند.

اوکراین قصد دارد حکومت نظامی برقرار کند.

برخی منابع ادعا کرده‌اند که نیروهای روسیه از مرز خارکف عبور کرده‌اند.

 

اوکراین: جنگ آغاز شده است

وزیر خارجه اوکراین در پی صدور دستور روسیه برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

 

 

بایدن: جهان روسیه را مسوول خواهد دانست

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به صدور دستور فرمان «عملیات نظامی ویژه» در دونباس از سوی رئیس جمهور روسیه گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.

رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار  و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و آمریکا و متحدان و شرکای آن به شیوه‌ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.

بایدن اظهار داشت: وضعیت را از کاخ سفید زیر نظر خواهم داشت و از طریق تیم امنیت ملی خود به دریافت اخبار ادامه خواهم داد.

 

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی در منطقه دنباس خبر داد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سخنانی غیرمنتظره در تلویزیون این کشور درگیری روسیه و اوکراین را اجتناب ناپذیر خواند و گفت عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شده است.

پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند.

رییس جمهور روسیه همچنین گفت در صورت مداخله کشور‌های خارجی، روسیه فورا واکنش نشان خواهد داد. پوتین گفت روسیه در حال انجام “عملیات نظامی ویژه” در اوکراین است و هدف مسکو غیرنظامی کردن و عاری کردن این کشور از نازیسم و نه اشغال این کشور است.

همزمان با سخنان رئیس جمهور روسیه ، صدای انفجاری مهیب در پایتخت اوکراین شنیده شد. این انفجار بسیار شدید بود به طوری که از فاصله زیاد هم آثار آن کاملا محسوس بود.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین مردم سراسیمه در حال خروج از کی یف پایتخت این کشور هستند.