سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در حوزه صدور مجوز‌های کسب و کار شاهد صدور ۱۱۳ هزار مجوز تاکنون هستیم.

پایگاه خبری کافه اقتصاد؛

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به عملکرد اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر پرداخت.

کاهش نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد

سخنگوی اقتصادی گفت : نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ از ۹.۲ درصد به ۸.۹ درصد رسیده است. جمعیت افراد دارای شغل ۲۳ میلیون نفر و فعالان اقتصادی بیش از ۱۵ سال به ۲۶ میلیون نفر رسیده است. تورم تولید از شهریور ۱۴۰۰ که ۸۰ درصد بود به زیر ۴۰ درصد در شهریور سال ۱۴۰۱ رسیده است.

دولت در موضوع تورم راضی نیست. البته بايد اشاره کنم که نقدینگی در شهریور امسال نسبت به مرداد ۳ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

حمایت دولت از آسیب‌های وارد شده به کسب و کار‌های دیجیتالی

خاندوزی با بیان اینکه دولت پشتیبان کسب و کارهای دیجیتالی است، گفت: به دلیل آشوب در کشور لطمه جدی به اشتغال‌های کسب و کارهای مجازی داشتیم که در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت جلساتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: از اواخر شهریور ماه به دلیل فضای ایجاد شده از سوی آشوبگران، حوزه کسب و ‌کارهای مجازی به شکل منفی تحت تاثیر قرار گرفت که باید گفت دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی‌کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می‌داند و وزیر ارتباطات جزییات مصوبات در حمایت از این کسب و کارها را امشب اعلام می کند.

انحصاری در واردات خودرو نداریم

سخنگوی اقتصادی دولت گفت : هیچ انحصاری در واردات خودرو‌ها به کشور ایجاد نکرده ایم و به این موضوع نیز تاکید داریم تا انحصار ایجاد نکنیم. دولت تلاش می‌کند تا واردات خودرو به انحصار هیچ شرکتی کشیده نشود.

رشد ۵۵ درصدی اعطای وام ازدواج

وی ادامه داد : اعطای وام ازدواج در ۶ ماه ابتدایی سال با ۵۵ درصد رشد همراه بوده ولی این را قبول داریم که همچنان عده‌ای هم در صف اخذ این وام هستند.

بانک‌های دولتی به سمت سودآوری رفته اند به صورتی که از ۶ بانک دولتی ۵ بانک به سمت سودآوری رفته اند.

هنوز به وضعيت ايده آل مناطق آزاد نرسيده ايم

خاندوزی افزود : شرایط در مناطق آزاد شاید به وضعیت ایده آل مورد نظر نرسیده باشد، اما در بحث فرار مالیاتی که می‌دانید بسیاری از شرکت‌ها برای فرار مالیاتی محل کار خود را واحد‌های تجاری و مسکونی در مناطق آزاد معرفی می‌کردند شناسایی شدند.

۳۰۵ هزار نفر از متقاضیان وام اربعین، آن را دریافت کردند

سخنگوی اقتصادی گفت : برای دولت مهم است که وقتی وعده‌ای می‌دهد آن را محقق کند، در سامانه سماح ۷۶۰ هزار نفر برای دریافت وام اربعین دریافت کردند که از این میان ۳۱۶ هزار نفر مشمول این وام شدند. از این میان ۳۰۵ هزار نفر وام را دریافت کردند. متاسفانه در این میان ۹ بانک خصوصی کمی بی مهری کردند ولی ما پیگیر پرداخت افراد باقی مانده هم هستیم.

علارغم فضاسازی‌ها بانک‌ها یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.