وزیر بهداشت گفت : تاکنون بیش از ۱۵۳ میلیون دز واکسن در کشور تولید شده و ۵۰ میلیون واکسن ذخیره داریم و آماده صادرات واکسن به کشورهای متقاضی هستیم که به ونزوئلا نیز صادرات واکسن داشته‌ایم. 

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت با اشاره به اهمیت کار خبرنگاران در اطلاع رسانی به خصوص در ایام کرونا گفت: من شاهد بودم که خبرنگاران در ایام کرونا لحظه به لحظه اتفاقات کرونا را گزارش می کردند و هشدارهای لازم را می دادند.

 

وی افزود: زحمات خبرنگاران باعث آگاهی در جامعه شد.

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: این تلاشها نقطه عطفی در تاریخ کشور ایجاد کرد.

 

دکتر عین اللهی با اشاره به هجمه رسانه ها علیه جمهوری اسلامی گفت: در جهان امروز هجمه های وسیع از سوی رسانه ها علیه جمهوری اسلامی وجود دارد و در این فضا خبرنگاران باید رسالت  خود را انجام دهند.

 

این مراسم هم اکنون در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است.

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: هدف وزارت بهداشت و خبرنگاران سلامت، ارتقای سلامت جامعه است؛ خبرنگاران سلامت را همکار خودمان در نظام سلامت می دانیم چرا که در جهت پیشگیری، فرهنگسازی و ارتقای سلامت جامعه کمک زیادی می کنند.

 

کادر سلامت در امتحان کرونا پیروز شد

 

دکتر عین اللهی با بیان اینکه کرونا در جهان در شرایط یکسانی برای همه کشورها رخ داد، افزود: تفاوت مقابله با کرونا در ایران با سایر کشورها در این بود که ما تحت تحریم های ناجوانمردانه و فشارهای اقتصادی بودیم؛ در اوایل؛ مشکلات اقتصادی زیادی در کشور ایجاد شد اما کادر سلامت در امتحان کرونا پیروز شد.

 

وی با اشاره به تقدیم ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در کشور، یادآور شد: در شرایطی که مردم بخاطر  کرونا در منازل بودند، کادر سلامت در میدان حضور داشتند و خبرنگاران نیز به مردم هشدار و آگاهی های لازم را دادند.

 

وزیر بهداشت از ایران به عنوان یکی از موفق ترین کشورها در کنترل کرونا یاد کرد و ادامه داد: با کمک های مردمی، تلاش های دانشمندان و پیشرفت های دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی و بسیج همگانی، کرونا در کشور به خوبی کنترل شد.

 

به گفته دکتر عین اللهی یکی از اهداف وزارت بهداشت که نیازمند کمک خبرنگاران است، تقویت پوشش سلامت و دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در تمام مناطق کشور است.

 

جایزه ملی ارتباطات سلامت اعطا می شود 

 

وی با بیان اینکه قلم های خبرنگاران و مشارکت اصحاب رسانه در روایتگری اخبار به کادر سلامت و مردم کمک می کند، گفت: جایزه ملی ارتباطات سلامت برای تقدیر از اصحاب رسانه در حوزه سلامت اعطا می شود که البته شاخص های آن، اعلام خواهد شد.

 

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم روایتگری حماسه های عظیم کرونا در کشور، یادآور شد: در مورد بهداری دفاع مقدس، آثار کمی تولید شده در حالیکه حماسه های عظیمی در آن دوران وجود داشت که در مورد کرونا و ایثارگری های کادر سلامت هم نیاز به روایتگری داریم.

 

دکتر عین اللهی با یادآوری دوران مقابله با کرونا در کشور، گفت: در روزهای اول، ما و دنیا اطلاعات و امکانات زیادی در مورد این بیماری نداشتیم و با کمبود ماسک و تجهیزات حفاظت فردی هم روبرو بودیم.

 

وی افزود: نیمه دوم سال ۹۹ بود که واکسن در دنیا تولید و عرضه شد و ایران نیز یکی از حلقه های کوواکس بود که پول واکسن را پرداخت کرد اما واکسن را بر اساس قرارداد، به ایران ندادند.

 

وزیر بهداشت افزود: اولین گروه از کادر سلامت با واکسن اسپوتنیک به تعداد کمی واکسینه شدند و واکسن های داخلی نیز پس از  رفع مشکلات، تولید و عرضه شدند.

 

وزیر بهداشت افزود: در زمان استقرار دولت سیزدهم، حدود ۱۹ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و با کمبودهایی روبرو بودیم که برخی از مردم برای تزریق واکسن به بعضی کشورهای همسایه می رفتند.

 

 

دکتر عین اللهی گفت: در این شرایط تامین گسترده واکسن با مشارکت دستگاه های اقتصادی، دیپلماسی کشور و بخش حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت و رییس جمهور نیز در تماس تلفنی با رییس جمهور چین، این کار را تسریع کرد.

 

 

رکورد بی نظیر در تزریق واکسن

 

وی گفت: هفته اول آغاز بکار دولت سیزدهم، حدود ۱۰ میلیون دُز واکسن و در هفته های بعد، حجم قابل توجهی واکسن تامین شد و واکسن های زیادی وارد شد.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه پس از تامین واکسن کرونا، همانند دوران دفاع مقدس مردم وارد صحنه شدند، تصریح کرد: نه تنها مراکز بهداشتی بلکه بسیاری از استادیوم ها، مراکز فرهنگی، مساجد و حسینیه ها با حضور دانشجویان و جوانان به پایگاه تجمیعی واکسیناسیون تبدیل شدند. برخی از آنها به صورت شبانه روزی فعالیت کردند.

 

دکتر عین اللهی گفت: این حماسه ها نیز که نمونه ای از مشارکت مردمی بود، به خوبی به تصویر کشیده نشده است.

 

وی با اشاره به تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور، گفت: این میزان تزریق واکسن در کشور با مشارکت های مردمی، یک رکورد بی نظیر بود.

 

وزیر بهداشت گفت: از سوی دیگر در یک هفته حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن به اندازه جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایران تزریق شد.

 

 

کاهش چشمگیر فوتی کرونایی در کشور با افزایش واکسیناسیون

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هر چه واکسیناسیون در کشور بیشتر شد، فوتی های کرونایی کاهش یافت، افزود: در حال حاضر هیچ راهی بهتر از واکسیناسیون برای مهار کرونا سراغ نداریم.

 

وی افزود: این آمار پاسخی به مخالفان واکسیناسیون می تواند باشد. هرچه واکسیناسیون بیشتر شد آمار فوتی‌ها کاهش یافت.

 

وی با بیان اینکه قدرت امروز در دنیا فقط به داشتن سلاح جنگی نیست، تصریح کرد: قدرت واقعی در همراهی مردم است که خوشبختانه در کشور ما واکسیناسیون با همراهی بسیار خوب مردم همراه بود.

 

وی بیان کرد: تاکنون ۹۶ درصد مردم دز اول، ۸۶ درصد ۲ دز و ۵۵ درصد مردم هر سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر ایتکه تزریق دز یادآور هم در حال انجام است، تصریح کرد: از رسانه ها می‌خواهیم در این زمینه به نظام سلامت کمک کنند.

 

فعالیت ۶ شرکت تولید واکسن در کشور 

 

وزیر بهداشت اظهار داشت: ویروس کرونا در همه جای دنیا پخش شد ولی ایران تحریم بود و مشکلات بیشتری برای مهار آن داشت.

 

 

ذخیره ۵۰ میلیون واکسن 

 

دکتر عین اللهی افزود: خوشبختانه هم اکنون ۶ شرکت تولید واکسن در کشور داریم که قادرند با تکنولوژی مدرن تحت یک سیستم هوشمند و مکانیزه برای مقابله با هر ویروس و میکروبی واکسن تولید کنند.

 

وی گفت: تاکنون بیش از ۱۵۳ میلیون دز واکسن در کشور تولید شده و ۵۰ میلیون واکسن ذخیره داریم و آماده صادرات واکسن به کشورهای متقاضی هستیم که به ونزوئلا نیز صادرات واکسن داشته‌ایم.

 

 

تشکیل کمیته علمی کرونا با حضور ۵۰ نفر از استادان بوردهای تخصصی

 

وزیر بهداشت افزود: تشکیل کمیته علمی کرونا با حضور ۵۰ نفر از استادان بوردهای تخصصی برای جلوگیری از پراکنده‌گویی در امر اطلاع رسانی‌ کرونا، اقدام مثبت دیگر در جریان اپیدمی این بیماری بود.

 

دکتر عین اللهی تولید کیت تشخیص کرونا در کشور را موفقیت دیگر نظام سلامت دانست و گفت: متاسفانه در سویه امیکرون اطفال بیشتر درگیر بیماری می شوند در این جهت تخت های مراقبت های ویژه کودکان را ۲.۵ برابر افزایش دادیم.

 

وزیر بهداشت واکسیناسیون اتباع خارجی را امتیاز دیگر منحصر بفرد برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و ادامه داد: در جهت سلامت مردم  ۲.۵ میلیون نفر از اتباع خارجی حتی آنان که شناسنامه نداشتند را واکسن زدیم که مورد تشویق دنیا قرار گرفت.

 

ادامه دارد.

  • نویسنده : نسیم قربانی