کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند برای جلوگیری از نوسانات پی در پی بورس باید کارهای ریشه ای صورت گیرد و گام های جدی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری و حذف قواعدی چون دامنه نوسان و حجم مبنا بر داشته شود

به گزارش کافه اقتصاد ، بعد از دو ماه نوسان شدید در بازار بورس و افت شدید شاخص؛ رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت به وزیر اقتصاد دستور داد تا جلوی زیان سرمایه گذاران خرد را بگیرد و راهکارهایی برای خروج بورس از وضعیت قرمز ارائه دهد و اجرایی کند.

اتفاقی که در این هفته باعث شده موج مثبتی در بازار سرمایه ایجاد شود به خصوص بعد از آن که وزیر اقتصاد ۳۰ نهاد بزرگ حقوقی بازار سرمایه را دور یک میز جمع کرد و چالش های بورس را شنید.

سرمایه گذارانی که پیشنهاد داده اند از طریق صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری از بازار حمایت شود.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس پس از آن نشست اعلام کرد:« حضور قوی‌ تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌ گذاری برای خرید سهام یکی از برنامه‌هایی است که سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه در دست اقدام دارد.

از ابتدای سال تاکنون ۲۵هزار میلیارد تومان فقط توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازارسرمایه خریداری شده است و شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خریدها را ادامه دهند.»

اما در کنار این اقدامات کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند برای جلوگیری از نوسانات پی در پی بورس باید کارهای ریشه ای صورت گیرد و گام های جدی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری و حذف قواعدی چون دامنه نوسان و حجم مبنا بر داشته شود.

یکی از ریشه ای‌ ترین مشکلات بازار سرمایه در شرایط فعلی، قیمت‌گذاری دستوری است.

این سیاست در طول سال‌های گذشته مشکلات زیادی را برای صنایع مختلف از جمله معادن، فلزات، پتروشیمی، پالایشی، دارو‌سازی‌، خودرو‌سازی‌ و بسیاری دیگر از صنایع به ‌وجود آورده و می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌های بورس چه در زمینه دریافت مواد اولیه و چه در زمینه فروش محصولاتشان به ‌نوعی با مشکلات متنوعی در زمینه قیمت‌گذاری مواجه هستند.

تداوم این سیاست به یکی از چالش‌های پایدار بازار سرمایه تبدیل شده است. بر همین اساس تحلیلگران به دولت پیشنهاد می‌کنند به‌جای اجرای سیاست‌های موقت مانند تزریق مالی مستقیم، مشکل قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های بورس را حل کند.

یکی دیگر از چالش‌های بازار سرمایه وجود مقررات داخل بازار سرمایه ازجمله دامنه نوسان و حجم مبناست.

به زعم کارشناسان چنین مقرراتی نه فقط کمکی به بهبود عملکرد بازار سهام نمی‌کند بلکه زمینه بروز رانت را هم فراهم می‌کند.

برای بهبود روند معاملات بورس باید به سمت افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل آن حرکت کرد، زیرا روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بیشتر معاملات بورس می‌شود.

کارشناسان معتقدند اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد بازار براساس ارزش واقعی سهام تصمیم به معامله می ‌گیرد.

این موضوع عاملی برای جلوگیری از شکل ‌گیری هیجانات کاذب در بازار می‌شود و نمادهایی که به اشتباه، افزایش یا کاهش قیمت را در بازار تجربه می‌کنند کمتر خواهد شد؛ بنابراین یکی از پیشنهادهای اصلی برای بهبود عملکرد بازار اتخاذ تصمیمات جدید برای حذف دامنه نوسان است.

  • منبع خبر : اتاق بازرگانی تهران