رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: میزان تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست ۱۴۰۱ معادل ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳.۲ درصد رشد داشته است
مسعود خوانساری در سی‌ونهمین نشست ماهانه این اتاق، با اشاره به اینکه تجارت خارجی کشومان اگر چه از نظر وزنی ۹.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد افزود: میانگین ارزش صادرات هر تن در ابتدای سال گذشته (۱۴۰۰)، ۳۶۳ دلار بوده است که در سال ۱۴۰۱ به رقم ۴۶۹ دلار رسید. همچنین میانگین ارزش هر تن کالای وارداتی در ابتدای سال ۱۴۰۰ برابر ۱۲۰۷ دلار بوده است که در سال جدید به ۱۶۱۳ دلار رسیده است؛ یعنی شاهد رشد ۳۳ درصدی قیمت واردات در هر تن بوده‌ایم.
 رئیس اتاق بازرگانی تهران به مهم‌ترین تحولات روز اقتصادی ایران و جهان از جمله تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول و هشدار‌های جدی این نهاد درباره رشد تورم در جهان اشاره کرد و گفت: صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود مهم‌ترین چالش کنونی اقتصاد جهان را بالا رفتن تورم اعلام و دلایل آن را افزایش هزینه‌های دولت‌ها برای پشتیبانی‌های انجام شده در دوران همه‌گیری کرونا در سال‌های گذشته و هم‌چنین افزایش قیمت‌ها ناشی از بحران جنگ روسیه و اوکراین عنوان کرده است. این نهاد اقتصادی بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است که با توجه به تشدید شوک‌های مربوط به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی کماکان رشد تورم ادامه داشته باشد.
خوانساری اضافه کرد: برابر گزارش صندوق بین‌المللی پول در آمریکا با وجود افزایش چندباره نرخ بهره جهت کنترل تورم و مبارزه با افزایش قیمت‌ها باز هم شاهد رشد تورم بوده‌ایم. در دو سه ماه گذشته در میزان سرعت رشد تورم کاهش جزئی ایجاد شده بود، اما مجدد در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن، تورم ۰.۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۸.۲ درصد افزایش داشته است. تورم مصرف‌کننده در آمریکا به بالاترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و تورم مواد غذایی رکورد ۴۴ ساله گذشته را شکسته است. در این بین انتظار می‌رود باتوجه به پیش‌بینی رشد تورم در آمریکا، نرخ بهره در این کشور برای کنترل تورم به ۰.۷۵ درصد افزایش یابد و با توجه به این موضوع سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر افزایش نرخ بهره همچنان صورت گیرد، احتمال رکورد جهانی وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: علاوه بر آمریکا، کمیسیون اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است متوسط نرخ تورم در این قاره نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد و نسبت به تورم سالیانه ۳.۲ درصد رشد داشته که در واقع بیش از ۳ برابر شده است. این برای نخستین بار از زمان تاسیس اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ است که تورم در این اتحادیه دو رقمی شده است و از بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۱۵ کشور تورم بالای ۱۰ درصد را شاهد هستند.
رئیس اتاق تهران به پیش‌بینی تورم ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول هم اشاره و اعلام کرد که برابر این گزارش در ایران در سال جاری نرخ تورم ۴۰ درصد پیش‌بینی شده که مشابه سال قبل است. در این گزارش ذکر شده است که ایران در بین اقتصاد‌های منطقه خاورمیانه بالاترین نرخ تورم را دارد، نرخ پیش‌بینی شده تورم در کشور‌های منطقه از ۱۷.۵ درصد در ترکمنستان تا ۲.۷ درصد در عربستان متغییر بوده است.
 خوانساری هم‌چنین به پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی از سوی صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد و گفت: برابر این پیش‌بینی، متوسط رشد اقتصادی جهان هم‌چنان مثبت است، اما سرعت رشد کاهش یافته و از ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. هم‌چنین نرخ رشد حجم تجارت کالا و خدمات از ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. در این گزارش برای ایران هم رشد ۳ درصدی در سال جاری و رشد ۲ درصدی در سال آینده پیش‌بینی شده است و در مقابل برای عراق رشد اقتصادی ۹.۳ درصد، کویت ۸.۷ درصد و عربستان ۷.۶ درصد پیش‌بینی شده است.
نوبل برای هشداردهندگان نظام خلق اعتبار
رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برندگان جایزه نوبل علم اقتصاد اشاره کرد و گفت: به تازگی جایزه نوبل در رشته علم اقتصاد به سه اقتصاددان داده شد که تحقیق‌هایشان نشان می‌دهد سیستم مالی و تامین اعتبار، مرکب از بانک‌ها و موسسات اعتباری نقش بزرگی در شکل‌گیری رکود اقتصادی و در عین حال جلوگیری از بحران‌های اقتصادی بازی می‌کنند. این سه نفر نشان دادند برای درک علل بحران‌های اقتصادی باید علاوه بر متغییر‌های پولی به سیستم خلق اعتبار نیز توجه ویژه کرد، آن‌ها شاهد خودشان را بحران اقتصادی ۲۰۰۸ قرار داده‌اند. مطالعاتی که این اقتصاددانان انجام داده‌اند و یافته‌هایشان که به خاطر آن جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند، داده‌های بسیار مهمی است که در کشور ما هم کمتر مورد توجه قرار گرفته است، زیرا در کشور ما عمدتاً به خلق پول توسط بانک مرکزی توجه می‌شود و بانک‌ها و موسسات اعتباری کمتر مورد توجه هستند؛ سود سپرده‌هایی که بدون درآمد بانک‌ها پرداخت می‌شود یا دست‌اندازی دولت‌ها به اعتبار بانک‌ها که هم به نظر می‌رسد در حال حاضر هم صورت می‌گیرد، یکی از دلایل عمده رشد تورم است که شاید در کشور ما کمتر به آن توجه می‌شود.
خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گزارشی که سخنگوی بانک مرکزی در ارتباط با تامین ارز کالا‌های اساسی در شش ماهه ابتدایی امسال ارائه داده است، اشاره کرد و گفت: تامین ارز کالا‌های اساسی در نیمه نخست سال نسبت به زمان مشابه ۲ میلیارد دلار کاهش یافته که نشان می‌دهد سیاست تک‌نرخی کردن ارز برای واردات موفق بوده است و امیدواریم این سیاست کماکان ادامه داشته باشد. البته اگر قرار باشد ما همچنان شاهد چند نرخی بودن ارز و سرکوب نرخ ارز باشیم خدای ناکرده دوباره اقتصاد کشور دچار همان بلایی خواهد شد که قبلاً در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم شاهد آن بودیم.
صدمات محدودیت اینترنت برای کسب‌وکار‌ها
رئیس اتاق تهران در بخش پایانی سخنان خود درباره مشکلاتی که این روز‌ها کسب‌وکار‌های دیجیتال با آن روبه‌رو شده‌اند، گفت: گفته می‌شود بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کسب‌وکار دیجیتالی که در پلتفرم‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند در کشور وجود دارد که باتوجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده همگی در معرض خطر قرار گرفته‌اند؛ کسب‌وکار‌هایی که اشتغال‌های بالایی را هم به همراه دارند. در این کسب‌وکار‌ها عمدتاً جوانان و اقشار ضعیف روستایی و شهری فعالیت می‌کنند و هرچقدر که این محدودیت‌ها بیشتر ادامه پیدا کند، حتماً ضربه شدیدتری به اقتصاد و کسب‌وکار جوانان کشور وارد خواهد شد.
  • منبع خبر : صدا وسیما