رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از رشد حدود ۵۱ درصدی درآمد‌های دولت در چهار ماهه نخست امسال خبر داد.

سید داود منظور در نشست خبری تیم اقتصادی دولت سیزدهم، با اشاره به دستاورد‌های و عملکرد اقتصادی دولت تصریح کرد: وظیفه ما در دولت این است که از طریق رسانه ها، جریان اطلاع رسانی فعال شود و به نوعی جهاد تبیین انجام شود تا مردم در جریان اقدامات دولت قرار بگیرند و این باعث افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.

 

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه به عنوان تنظیم‌کننده منابع و مصارف دولت تلاش دارد با مراقبت و نظارت بر تحقق درآمد‌ها به صورت حداکثری طبق بودجه، دستگاه‌های اجرایی را پشتیبانی کنند تا در امور اجرایی و ارائه خدمات در حوزه‌های زیر ساختی و زیر بنایی خدماتی به مردم ارائه شود که باعث افرایش رضایت و بهبود شرایط معیشتی شود.

 

منطور تصریح کرد: حدود ۵۱ درصد در۴ماهه اول سال رشد درآمد‌های دولت را از تمام‌منابع داشتیم به این معنا که هم منابع درآمد‌های نفتی بهبود داشته و هم منابع درآمد‌های مالیاتی و گمرکی و همچنین درآمد وصولی از مولدسازی دارایی‌ها رشد یافته است.

 

منظور با بیان اینکه در تامین مالی دولت تلاش شده است تا انضباط پولی آسیب نبیند و متعرض منابع بانک مرکزی در تأمین مالی دولت نشویم، اظهار کرد: با اینکه در قانون بودجه امسال اختیار داشتیم از تنخواه گردان بانک مرکزی برای ماه‌های ابتدایی سال که درآمد‌ها کمتر است استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و تلاش شد از راه‌های دیگری تأمین مالی دولت را انجام دهیم.

 

معاون رئیس جمهور این نکته را گفت که با وجود اینکه در چهار ماه ابتدایی امسال سخت بود، اما اوراق برای تأمین مالی دولت منتتشر نکردیم.

 

وی با بیان اینکه به تازگی انتشار اوراق ۱۸۶ هزار میلیارد تومانی دولت آغاز شده است، هدف از انتشار آن را اجرای هر چه بهتر و تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی و زیرساختی برشمرد و افزود: در روز‌های گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق فروش رفته است و منابع آن را به تدریج برای تکمیل طرح‌های عمرانی تزریق می‌کنیم.

 

منظور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تمام تعهدات مالی دولت را در سررسید آن جبران کنیم، افزود: برای اوراق منتشره در سال‌های گذشته که سررسید شده است، ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان شامل اصل و سود اوراق را از محل منابع و درآمد‌های جاری دولت بازپرداخت کرده ایم.

 

معاون رئیس جمهور با یادآوری اینکه تمام مصوبات سفری که در دو سال گذشته تأمین مالی آن‌ها بر عهده سازمان برنامه بود، کامل انجام شده است، افزود: برای امسال ۱۵۰۰ طرح در تمامی استان‌ها با زمان بندی مشخص در نظر گرفته شده که تامین منابع مالی مورد نیاز آن‌ها انجام شده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال بخشی از این تعداد پروژه و تا سال آینده بقیه آن‌ها به بهره برداری برسد گفت: بیش از ۴۰ طرح بزرگ ملی در دو سال گذشته تامین مالی شده است.

ادامه دارد… 

  • منبع خبر : ایبنا