سرپرست حوزه نظارت گمرکات آذربایجان‌شرقی، از رشد ۱۳ درصدی مبادلات تجاری از طریق گمرکات استان، خبر داد.

نامدار از انجام تشریفات گمرکی ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون دلار از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی در هشت ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان مبادلات خارجی از طریق گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش دلاری، ۱۳ درصد رشد داشت.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه امسال یک میلیون و ۸۳۷ هزارتن کالا به ارزش ۹۷۰ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر ارزش یک درصد و از حیث وزن ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان در این مدت را انواع میلگرد فولادی، محصولات پتروشیمی (پلیمر استیرن)، قیرنفت، سیم مفتول مسی، کشمش انگوری اعلام کرد و افزود: عمده این اقلام به کشور‌های ترکیه، عراق، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، گرجستان، بلغارستان، امارات، افغانستان و پاکستان صادر شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۴ میلیون دلار از طریق گمرکات استان، وارد کشور شده است که به لحاظ ارزش ۱۹ درصد و از نظر وزن ۲۸ درصد، افزایش داشته است.

نامدار عمده اقلام وارداتی از گمرکات استان را کامیون کشنده، شمش طلا، انواع توتون، دانه کاکائو، قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی اعلام کرد که بیشتر از کشور‌های ترکیه، امارات، چین، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، اتریش، فدراسیون روسیه، برزیل و گرجستان وارد کشور شده است.

  • منبع خبر : صدا وسیمای آذربایجان شرقی