با توجه به اعتبارات پيش‌بيني شده در لايحه بودجه، كاهش تعداد شهرهاي داراي تنش آبي، افزايش راندمان آبياري، به‌منظور تقويت آبخوان‌ها و جلوگيري از برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب و تامين آب شرب از سياست هاي مهم دولت سيزدهم در رفع مشكل كمبود آب در لايحه بودجه است.

به گزارش کافه اقتصاد از  مركز اطلاع رساني، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان برنامه و بودجه، بررسي لايحه بودجه در حالي به ايستگاه پاياني خود در مجلس رسيده كه يكي از مهمترين خواسته هاي مردم و مطالبات نمايندگان مجلس رفع مشكل كمبود آب و مشكلات ناشي از خشكسالي است كه بيشتر نقاط كشور را درگير خود كرده است. به همين منظور مديريت تنش آبي در كشور از اولويت هاي  مهم دولت سيزدهم بوده و منابع بخش آب در لايحه بودجه افزايش قابل توجهي داشته است.
بر اساس لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ اگر نمايندگان مجلس نگاه مثبتي به تصويب لايحه بودجه داشته باشند  اعتبارات طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي منابع آب با رشد ۴/ ۲۴ درصدي نسبت به  بودجه سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۱۵ هزارو ۲۴۲ ميليارد ريال در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزايش پيدا خواهد كرد و در اين ميان با توجه به برنامه ارائه‌شده از سوي وزارت نيرو مبني بر بهره‌برداري از طرح‌هاي اولويت‌دار آن دستگاه، اعتبارات برنامه تأمين آب، رشدي در حدود ۴۳/۶ درصد خواهد داشت.
با توجه به‌ضرورت توجه ويژه به بخش آب به دليل وقوع خشك‌سالي در سنوات اخير در كشور، علاوه بر اعتبارات فوق، رديف ۲-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ كل كشور با عنوان «تأمين آب، آب‌رساني اضطراري به شهرها و روستاها با اولويت مشاركت بخش غيردولتي و جبران حقابه‌هاي قانوني منتقل‌شده به بخش آب» با اعتباري معادل ۱۳۰هزار ميليارد ريال پيش‌بيني شده است كه پس از تصويب از سوي مجلس شوراي اسلامي، مي‌توان از ظرفيت‌هاي اين رديف براي كمك به طرح‌هاي اولويت‌دار تأمين آب و آب‌رساني به شهرها و روستاها استفاده كرد.
از ويژگي‌هاي لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف برنامه‌هاي غيرضروري و موازي بوده و در فصل منابع آب نيز برنامه «توسعه منابع آب در حوضه‌هاي آبريز رودخانه‌هاي مرزي و مشترك» و طرح‌هاي مرتبط با اين برنامه در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به ماهيت آن‌ها به برنامه‌هاي تأمين و عرضه آب اضافه شده است.
همچنين با توجه به‌ضرورت تأمين آب شرب پايدار شهرها، ابلاغ تخصيص اعتبارات طرح‌هاي آب‌رساني به شهرها جزو اولويت‌هاي اصلي در سال جاري بوده است و در كنار آن به‌منظور تكميل طرح‌هاي مهار آب‌هاي مرزي، تخصيص اعتبارات طرح‌هاي برنامه توسعه منابع آب در حوضه‌هاي آبريز رودخانه‌هاي مرزي و مشترك نيز با اولويت ويژه‌اي پيش‌بيني و ابلاغ شده است.
مهم‌ترين طرح برنامه بهبود بهره‌برداري و حفاظت از منابع آب به طرح «مطالعه و اجراي طرح‌هاي تعادل‌بخشي، تغذيه مصنوعي و پخش سيل در محدوده استان‌ها» است كه اعتبار اين طرح در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ با رشد ۸/۲ درصدي از ۴ هزار و هفتصد  ميليارد ريال در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵ هزار و هشتاد و پنج ميليارد ريال در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزايش يافته است. اعتبارات اين رديف عمدتاً به‌منظور تقويت آبخوان‌ها و جلوگيري از برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب زيرزميني پيش‌بيني شده است.
پيش‌بيني دريافت مبلغ ۶۰۰ ريال به ازاي هر مترمكعب از منابع آب زيرزميني هم در جهت احياي منابع آب زيرزميني صورت گرفته است و بر اساس بند هـ تبصره ۸ لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ كل كشور، بخش عمده‌اي از منابع حاصل از اين محل براي برنامه‌هاي تعادل بخشي، آبخيزداري و اجراي طرح‌هاي افزايش بهره‌وري آب پرداخت مي‌شود.
بنابر اين گزارش با توجه به اعتبارات پيش‌بيني شده در لايحه بودجه، كاهش تعداد شهرهاي داراي تنش آبي، افزايش راندمان آبياري، به‌منظور تقويت آبخوان‌ها و جلوگيري از برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب،تامين آب شرب از سياست هاي اصلي دولت سيزدهم در رفع مشكل كمبود آب است كه با همكاري مجلس و نمايندگان مردم بيشتر اين اهداف قابل دستيابي است.