احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد، با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری، رمز موفقیت اقتصاد را مردمی شدن آن و تداوم تحول فکری و تحول عملی در این حوزه عنوان کرد

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به ریاست وزیر کشور و با حضور استاندار یزد، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

وزیر کشور در این نشست، با تقدیر از فعالان بخش خصوصی برای رهبری جبهه اقتصادی و ایفای نقش تعیین‌کننده در عزت و رشد و تعالی کشور، گفت: بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «بخشی از مسیر رسیدن به قله‌های پیشرفت از فعالیت‌های اقتصادی می‌گذرد.»

احمد وحیدی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تحولات عظیم در حوزه اقتصادی کشور، اظهار کرد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان برای نقش‌آفرینی در حوزه علم و دانش و فناوری به خودباوری دست یافته‌اند و بخش خصوصی کشور هر روز قوی‌تر از گذشته می‌شود.

وی رمز موفقیت اقتصاد کشور را «مردمی شدن» دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اصل ۴۴ خود این سیاست‌ها را تعیین کرده‌اند که انقلابی بزرگ به لحاظ تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این حوزه بود.

وحیدی ادامه داد: هرچند پیشرفت مدنظر این سیاست‌ها در اجرا محقق نشد اما نقش دولت در اقتصاد را به‌شدت کاهش داد و دست بخش خصوصی را باز گذاشت.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: طبق آیه شریفه قرآن هر پدیده‌ای اعم از معنوی، فرهنگی و اقتصادی در صورت عدم تأمین اقتصاد خود ادامه‌دار نخواهد شد و درواقع آنچه به مردم نفع می‌رساند باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر اینکه کارها باید اقتصادی اداره شده و اقتصاد هر کاری در دل خود به‌خوبی تعریف شود، گفت: بر این اساس تحول فکری و تحول عملی در حوزه اقتصاد باید همچنان ادامه یابد.

احمد وحیدی با اشاره به اهمیت تحقق زنجیره‌های ارزش، عنوان کرد: در صورت عدم تعریف زنجیره ارزش برای امور و نیز عدم تعیین ابتدا و انتهای هدف، دچار تردید خواهیم شد.

وی در ادامه از استان یزد به «عنوان بهشت معادن کشور» یاد کرد و گفت: باید با تعیین سازوکارهای اساسی در این حوزه و جایگزینی آن با برخی رویکردها و راهبردهای در حال اجرا، ثروت زایی انجام شود.

وزیر کشور با بیان اینکه در ایجاد زنجیره ارزش، کیفیت، برندسازی و بازار هدف و صنایع پایین‌دستی مطرح می‌شود، تأکید کرد: در همین راستا صنایع فولاد، نساجی و گردشگری باید دارای زنجیره ارزش باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر جلوگیری از ساخت‌وسازهای مخدوش‌کننده بافت زیبا، دل‌نشین و صمیمی یزد، یادآور شد: لازم است تا زنجیره ارزش گردشگری استان و نقش آن در اقتصاد نیز تعریف شود.

احمد وحیدی با اشاره به وجود سه عنصر «قنات، قنوت و قناعت» در یزد، تصریح کرد: یزد، با توجه به فرهنگ بسیار غنی خود می‌تواند پیشران تحول و مظهر بهره‌وری در کشور باشد.

وی با بیان اینکه علیرغم وجود محرومیت یزد از برخی مواهب الهی، زمینه‌های توسعه و رشد در این استان بسیار زیاد است، گفت: ظرفیت‌های یزد، قابلیت الگوسازی‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف نظیر بهره‌وری داشته و می‌تواند پیشران تحول صنعتی کشور باشد.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص آثار فرهنگی و ابنیه تاریخی استان یزد، اظهار کرد: یزد می‌تواند سفیر کشور در حوزه گردشگری و تحکیم‌بخش هویت ملی و صادرکننده آن باشد.

وی در ادامه با اشاره به تعریف زنجیره‌های صنایع کاشی و سرامیک، فولاد، نساجی و گردشگری در استان یزد بر تلاش همه‌جانبه جهت تحقق پروژه‌ها و تبدیل یزد به محوری برای تحول در این حوزه‌ها تأکید کرد.

وحیدی در پایان از ارائه اختیارات لازم به استان جهت تحقق اهداف و برنامه‌های ایجاد زنجیره‌های ارزش خبر داد و افزود: در صورت تعریف طرح‌های اساسی و تحولی هر حوزه، بر اساس آن اختیارات لازم نیز ارائه خواهد شد.

 

چالش‌های ارزی صادرکنندگان را حل کنید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد نیز در این نشست، گفت: سیاست انقباضی بانک‌ها به‌شدت در حال اجرا است و این موضوع واحدهای تولیدی را در زمینه نقدینگی دچار مشکل زیادی کرده است.

مجتبی دستمالچیان با اشاره به چالش‌های سرمایه‌گذاری استان یزد، اظهار کرد: تعیین سیاست‌های ارزی کشور به بانک مرکزی منتقل شده که در این زمینه باعث ایجاد مشکلاتی برای صادرکنندگان شده است و متأسفانه راه دسترسی دقیقی نیز مشخص نیست.

وی افزود: موضوع تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی نیز بخشی از کار به بانک مرکزی انتقال یافته است که روند آن بسیار طولانی بوده و به یک مشکل اساسی برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان تبدیل شده است. موضوع دیگر در زمینه ارز، تعهد بازگشت ارز است که درخواست داریم دولت یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کند.

دستمالچیان با تأکید بر اینکه در استان یزد کارت بازرگانی حدود ۸۰ واحد تولیدی مسدود شده است، تصریح کرد: در این زمینه درخواست داریم که اختیارات استانداران افزایش یابد و آنها با شناختی که از واحدهای تولیدی دارند، نسبت به تصمیم‌گیری درباره آن اقدام کنند. سیاست انقباضی بانک‌ها به‌شدت در حال اجرا است و این موضوع واحدهای تولیدی را در زمینه نقدینگی دچار مشکل زیادی کرده است.

رئیس اتاق یزد با تقدیر از عملکرد استاندار یزد در حوزه پیگیری مشکلات بخش خصوصی استان، گفت: استان یزد یک استان صنعتی و معدنی است، در این زمینه درخواست سهم منابع ملی تسهیلات تبصره‌ای در استان یزد به‌صورت ویژه افزایش یابد. همچنین باید فکری برای اصلاح و نوسازی خط واحدهای تولیدی کرد تا بتوان امیدوار به سرپا ماندن این واحدها باشیم در غیر این صورت در آینده نزدیک در این حوزه دچار بحران خواهیم شد.

یزد، خالق فرصت‌های فناورانه و نوآورانه در ایران است

استاندار یزد با بیان اینکه یزد، مهد سرمایه‌گذاران ثروت ساز در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی است، گفت: یزد، استان خلق فرصت‌های فناورانه و نوآورانه آن‌هم در دل کویر مرکزی ایران است.

مهران فاطمی، استان یزد را دیار کارآفرینان خوش‌نام، خیر، معتمد و کارگران و صنعتگران سخت‌کوش دانست و خاطرنشان کرد: یزد؛ استان خلق فرصت‌های فناورانه و نوآورانه آن‌هم در دل کویر مرکزی ایران است.

وی با بیان اینکه یزد، خطه تولید و سفره گستری در عرصه صادرات به نقاط مختلف ایران و جهان است؛ اظهار کرد: این استان غلبه اراده مؤمنانه و عالمانه انسانی بر محدودیت‌های طبیعت و خلق شاهکاری معماری، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی و عمرانی است.