مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ دیشب با انجام بازی های دو گروه باقی مانده یعنی گروه‌های G و H به پایان رسید و تکلیف تیم‌های صعود کننده مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد، رقابت‌هایی که از امروز آغاز می‌شود تا جام شماره ۲۲ هر روز که می‌گذرد حساسیت‌های آن بیشتر شود.

مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ دیشب با انجام بازی های دو گروه باقی مانده یعنی گروه‌های G و H به پایان رسید و تکلیف تیم‌های صعود کننده مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد، رقابت‌هایی که از امروز آغاز می‌شود تا جام شماره ۲۲ هر روز که می‌گذرد حساسیت‌های آن بیشتر شود.

سوئیس برنده جنگ صعود

شب پایانی گروه G با اتفاقات هیجان‌انگیزی همراه بود، دو بازی جذاب که تماشاگران حاضر در استادیوم های راس ابو عبود و لوسیل را از تماشای دو مسابقه داغ سیراب کرد. مهم‌ترین بازی دیشب این گروه جدال صربستان و سوئیس بود، دو تیمی که منازعات سیاسی، حواشی آن را فراتر از فوتبال برده بود.

در جام جهانی گذشته هم دو تیم با هم روبرو شده بودند که در این بازی سوئیس دو بر یک پیروز شد و شادی خاص پس از گل گرانیت ژاکا و ژردان شکیری دو ستاره مهاجر سوئیسی‌ها خبرساز شد.این دو ستاره مهاجر آلبانیایی‌ تبار پیروزی خود را به مردم کوزوو تقدیم کردند که زمانی توسط صرب‌ها به خاک و خون کشیده شده بودند.آن‌ها با خوشحالی پس از گل با دستان خود علامت عقاب آلبانی که نماد مقاومت آن‌ها مقابل کشتار صرب‌ها بود را خطاب به صرب‌ها نشان دادند.

حالا دو تیم پس از ۴ سال دوباره به هم رسیده بودند، صرب‌ها پس از باخت به برزیل و تساوی با کامرون، در بازی دیشب می‌توانستند با یک برد شانس صعودشان را بالا ببرند، سوئیس اما شرایط بهتری داشت و با برد مقابل کامرون و باخت به برزیل،با یک مساوی هم می‌توانست همراه با برزیل صعود کند.

این مصاف دیدنی را در نهایت سوئیس ۳ بر ۲ به نفع خودش به پایان رساند، تیمی که ابتدا یک بر صفر جلو افتاد، در ادامه دو بر یک عقب افتاد اما دوباره به بازی برگشت و با زدن دو گل، سه امتیاز این بازی حساس به حساب شاگردان مورات یاکین واریز شد تا تیم دوم صعود کننده باشند.

در دومین بازی هم برزیل که صعودش را با دو برد متوالی برابر کامرون و سوئیس قطعی کرده بود به مصاف کامرونی رفت که با یک باخت به سوئیس و تساوی با صربستان شانس صعود اندکی داشت. در این بازی تیته، سلسائو را با ترکیبی از بازیکنان ذخیره به میدان فرستاد، تیمی که باز هم پرستاره بود اما کامرون با وجود برتری برزیل، در وقت اضافه نیمه دوم به گل رسید و یک بر صفر پیروز شد، بردی که اگر چه با توجه به پیروزی سوئیس به کارشان نیامد اما سبب شد شیرهای رام نشدنی با سری بالا قطر را ترک کنند.

در پایان دیدارهای گروهG، برزیل با دو برد و یک باخت و کسب ۶ امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به سوئیس به عنوان تیم اول صعود کرد، سوئیس با دو برد و ۶ امتیاز دومین تیم صعود کننده این گروه بود، کامرون با ۴ امتیاز و صربستان با یک امتیاز در رده های سوم و چهارم قرار گرفتند و حذف شدند.

کره از ژاپن و استرالیا عقب نماند

بازی‌های پایانی گروه H هم هیجانش کم از گروه G نداشت، به خصوص که در پایان مسابقه‌های دیشب سومین تیم آسیایی هم توانست مجوز صعود بگیرد. مصاف کره جنوبی و پرتغال یکی از بازی‌های حساس شب پایانی مرحله گروهی بود، پرتغال با توجه به برد مقابل غنا و اروگوئه، صعودش را به یک هشتم نهایی قطعی کرده بود، کره هم با تساوی مقابل اروگوئه و باخت به غنا برای صعود تلاش می‌کرد.

رویارویی پرتغال و کره، اگر چه با پیش افتادن شاگردان فرناناندو سانتوس همراه بود اما کره‌ای ها با یک کامبک، دو بر یک در پایان برنده شدند تا پس از ژاپن و استرالیا، سومین تیم آسیایی باشند که راهی مرحله حذفی می‌شوند.

در دیگر بازی این گروه هم اروگوئه و غنا با هم روبرو شدند، یاران سوارز هم شرایطی دقیقا مشابه کره پیش از بازی داشتند، آنها با یک تساوی مقابل کره جنوبی و شکست مقابل پرتغال، برای صعود در استادیوم الجنوب به آب و آتش زدند و در نهایت توانستند ۲ بر یک برابر حریف آفریقایی‌شان به پیروزی برسند.

با این حال برد کره با گل دقایق آخر مقابل پرتغال سبب شد شاگردان دیگو آلونسو تلخ ترین بردشان را به دست بیاورند و تنها به دلیل گل زده کمتر حذف شوند.اشک‌های سوارز در پایان این بازی دراماتیک از صحنه‌های قابل تامل مسابقه بود.

 

در پایان بازی‌های این گروه، پرتغال با دو برد و یک باخت و ۶ امتیاز به عنوان تیم اول به یک هشتم نهایی رفت، کره جنوبی با یک برد، یک مساوی و یک باخت و کسب ۴ امتیاز با تفاضل صفر به دلیل دو گل زده بیشتر نسبت به اروگوئه در جایگاه دوم قرار گرفت و تیم دوم صعود کننده لقب گرفت. اروگوئه هم با یک برد، یک مساوی و یک باخت و با ۴ امتیاز حتی در تفاضل هم با شاگردان پائلو بنتو مساوی بود اما به دلیل گل زده کمتر در رده سوم ایستاد و از جام‌جهانی کنار رفت. غنا هم با دو باخت و یک برد و با سه امتیاز در رده آخر قرار گرفت.

  • منبع خبر : ایرنا