مدیر کل دفتر همکاری‌های اقتصادی چند جانبه و بین‌المللی وزارت خارجه با بیان این که ایران ریاست اکو در سال ۲۰۲۴ را برعهده خواهد داشت، گفت: ایران به دنبال ارتقای سهم تجارت درون منطقه ای از ۷ درصد فعلی به بیست درصد است.

به گزارش کافه اقتصاد؛ سید جلال‌الدین علوی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری شانزدهمین نشست سران اکو در تاشکند ازبکستان، جایگاه اکو به عنوان یک سازمان بین‌المللی در سیاست خارجی ایران چیست؟ گفت: دیپلماسی چندجانبه و تعامل نزدیک با همسایگان و کشورهای منطقه بخش مهمی از دیپلماسی اقتصادی ایران است.

وی با بیان این که سازمان اکو از قدیمی‌ترین سازمان‌های همکاری اقتصادی در جهان در حال توسعه می‌باشد و قدمت آن به دهه شصت میلادی برمی‌گردد، تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار این سازمان اهتمام جدی به تقویت همکاری‌های درون منطقه‌ای و نیز ارتقای جایگاه اکو به عنوان یک سازوکار موثر منطقه‌ای برای همکاری اقتصادی دارد.

حوزه‌های حمل و نقل و ترانزیت، تجارت و انرژی سه اولویت اعضای اکو برای همکاری هستند

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه با تاکید بر این که ده کشور عضو اکو با ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از نیم میلیارد جمعیت تعاملات خوبی را مابین خود شکل داده‌اند، گفت: حوزه‌های حمل و نقل و ترانزیت، تجارت و انرژی سه اولویت اعضا برای همکاری هستند و البته ساختارهای خوبی برای همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز شکل گرفته است.

علوی در پاسخ به این سوال که مهم ترین دستور کار شانزدهمین اجلاس سران اکو چیست و ایران چه برنامه‌ای دارد که از ظرفیت‌های این سازمان اقتصادی در راستای توسعه تجارت خارجی خود استفاده کند؟ تصریح کرد: نشست‌های سران اکو فرصتی است که روسای جمهور کشورهای عضو به تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی می‌پردازند. رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این نشست علاوه بر سخنرانی در نشست اصلی، ملاقات‌هایی را نیز با همتایان خود از برخی کشورها خواهند داشت.

ایران به دنبال ارتقای سهم تجارت درون منطقه ای از ۷ درصد فعلی به ۲۰ درصد است

وی با بیان این که همانطور که قبلا اشاره شد ارتقای تجارت درون منطقه‌ای از اولویت‌های سازمان اکو است و جمهوری اسلامی ایران نیز با جدیت در پی روان‌سازی تجارت در منطقه و ارتقای سهم تجارت درون منطقه‌ای از ۷ درصد فعلی به ۲۰ درصد می‌باشد، تصریح کرد: از آنجا که ایران یکی از صادرکنندگان اصلی در اکو می‌باشد لذا هرگونه روان‌سازی تجارت در اکو، دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای منطقه را آسانتر و ارزانتر خواهد کرد، البته در مقابل نیز ایران باید آمادگی داشته باشد بازارهای خود را بر روی کالاهای کشورهای عضو باز کند.

ایران ریاست اکو در سال ۲۰۲۴ را برعهده خواهد داشت

علوی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران ریاست اکو در سال ۲۰۲۴ را برعهده خواهد داشت و ارتقای تجارت درون منطقه‌ای را به عنوان شعار خود در سال ۲۰۲۴ برگزیده است.