تالاب‌ها وسواحل رود ارس در پلدشت آشیان امنی برای زمستان گذرانی بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

به گزارش کافه اقتصاد از صداسیما ، سکوت تالاب های شهرستان پلدشت با سمفونی آواز پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی شکسته شد.

دلایی میلان محیط بان گفت : نخستین پرندگان مهاجر  از اواخر شهریور  خود را به این تالاب می رسانند اما پاییز اوج سفر مسافران سیبری است.

 

سفری ۵هزار کیلومتری  از سیبری تا شیبلو

۵۰ هزار پرنده برای رسیدن به پناهگاه امن هر ساله از راه دور و دراز کوله بار سفر  می بندند و خود را به تالاب ها و سواحل رودخانه ارس شهرستان پلدشت می رسانند.

رحمتی رییس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت گفت : این پرندگان بعد از طی مسیری بیش از ۵ هزار کیلومتر خود را به تالاب های شهرستان پلدشت از جمله تالاب شیبلو و سواحل رودخانه ارس می رسانند .

طبیعت پلدشت میزبان ۸۰ گونه مهاجر

به گفته کارشناسان محیط زیست بیش از ۸۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی همه ساله به سواحل رودخانه ارس و تالاب شیبلو مهاجرت می کنند.

رحمتی رییس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت افزود: تقریبا ۸۰ گونه از پرندگان از جمله غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ . انواع اردک ها . ابچیله و کف چه نوک . پلیکان سفید و خاکستری . فلامینگوها ابچلیک ها و انواع کاکایی ها برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می کنند .

شیبلوی پلدشت دومین زیستگاه زمستانی غاز پیشانی سفید کوچک

تالاب شیبلوی شهرستان پلدشت دومین زیستگاه بزرگ زمستان گذرانی پرندگان دردنیا به شمار می اید .

رحمتی رییس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت همچنین گفت :مهمترین گونه ای که دو زیستگاه اصلی برای زمستان گذرانی در دنیا دارد غاز پیشانی سفید کوچک بوده که اولین زیستگاه بزرگ آن در کشور چین و دومین زیستگاه آن در کشور ایران تالاب شیبلوی شهرستان پلدشت است .

تالابهای آذربایجان غربی بهشت پرندگان

تالاب های آذربایجان غربی سالانه پذیرای ۲۵۰ هزار قطعه پرنده از جای جای دنیا است.

شرایط مناسب تغذیه و امنیت دو عاملی هستند که باعث می سوند که پرندگان بیشتری در این منطقه حضو داشته باشند.

این پرندگان بعد از زمستان گذرانی در اواخر اسفند ماه سال جاری این زیستگاه را ترک ، و برای جوجه آوری  به زیستگاه اصلی خود بر می گردند .

 

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما