میزان واردات کالا به لحاظ وزن به ایران از قاره آسیا در سه ماهه نخست سال جاری مثبت و سایر قاره‌ها منفی بود.

میزان واردات کالا به تفکیک پنج قاره، طی سه ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که واردات کالا به لحاظ وزن به کشور در این مدت تنها از قاره آسیا مثبت بوده و سایر قاره‌ها در این امر روند منفی داشته اند.

در اولین فصل سال جاری کمترین حجم واردات به لحاظ وزن از قاره آمریکا و پس از آن اقیانوسیه در جایگاه دوم ایستاده است، قاره اروپا در جایگاه سوم  و در نهایت آفریقا پایین‌ترین حجم صادرات به ایران قرار دارد.

از نظر میزان ارزش واردات کالا نیز قاره آفریقا بالاترین سهم و پس از آن قاره آسیا و اروپا سهم مثبت داشتند.

براساس آمار گمرک، ارزش واردات کالا از کشور‌های قاره آسیا به ایران در این مدت سهم ۲۲ درصدی و به لحاظ تعداد سهم ۶ درصدی داشته است

همچنین در این مدت قاره اروپا هم هرچند به لحاظ ارزش توانست سهم ۲ درصدی به خود اختصاص دهد، اما به لحاظ وزنی روند صادرات این قاره به ایران منفی ۲۱ درصد بوده است.

سهم قاره آمریکا  نیز براساس آمار اعلام شده هم به لحاظ ارزش و هم وزن در اولین فصل سال ۱۴۰۱ منفی بود. میزان صادرات از نظر ارزش وزنی  منفی ۷۲ درصد  و به لحاظ ارزشی نیز صادرات این قاره کاهش ۹۵ درصدی داشته است.

قاره آفریقا رکورددار ارزش صادرات بوده هر چند به لحاظ وزن صادرات این کشور به ایران منفی ۳ درصد بود، ولی از لحاظ ارزشی مثبت ۱۱۸ درصد ثبت شده است.

صادراتی کالا از اقیانوسیه به ایران  ۶۲ درصد در ارزش و ۴۶ درصد در وزن کاهش داشت.

سهم پنج قاره از صادرات  به ایران در یهار ۱۴۰۱

 

  • منبع خبر : صدا وسیما